Magdalena Eliasz o kobietach w hotelarstwie

Udostępnij artykuł

[SPECJALNIE DLA NAS] W naszej branży potrzebujemy więcej kobiet. To jest fakt. Z tegorocznych danych wiemy, że stanowią już 40 proc. stanowisk kierowniczych w hotelarstwie, w 2019 było to tylko 29 proc. Jesteśmy więc na dobrej drodze – mówi w rozmowie z nami Magdalena Eliasz, General Manager Sheraton Poznan Hotel.

Magdalena Eliasz Sheraton Poznań

Hotel i dom czy dom w hotelu – jak wygląda stawianie tej trudnej granicy w specyficznej branży hotelarskiej? Takiej, która nie zna pór dnia, szczególnie na stanowisku menadżerskim…

Biorąc pod uwagę, że w hotelu czuję się jak w domu to można by powiedzieć, że zawsze jestem i wszędzie czuję się jak w domu. A tak na poważnie, to zdecydowanie i hotel i dom. Dwa całkiem oddzielne tematy. Czasami z lekko zacierającą się granicą, ale to tylko na własne życzenie. Kiedy z ciekawości zaglądam w skrzynkę mailową lub z niecierpliwością buszuję po najświeższych statystykach. Lubię to co robię, a nawet uwielbiam, jednak lata doświadczenia w środowisku zawodowym i tym rodzinnym, nauczyły mnie, że i biznes i dom i ja czerpiemy najwięcej korzyści, gdy te granice są jednak wyznaczone.

Naukowo udowodniono już, że dobry „work-life” balans niesie ze sobą ogrom korzyści. Dla pracowników to między innymi satysfakcja z prowadzonego życia, zdrowie, lepsze samopoczucie mentalne i fizyczne. W pracy taki pracownik ma zdecydowanie lepszy humor. Jest bardziej odporny na stres i pracę najzwyczajniej w świecie bardziej się lubi.

Pracodawcy z kolei widzą wzmożona produktywność i zaangażowanie, mniejsza absencję związaną z chorobami i dłuższy staż pracy. Zespół jest wydajniejszy i osiąga wyznaczone cele z większą chęcią. To nie są statystyki dotyczące tylko organizacji, gdzie grafik pracy to 9-5 poniedziałek-piątek. Te wymierne korzyści zauważalne są także w naszej branży. Im szybciej to zaakceptujemy i staniemy się ambasadorami dobrego „work-life” balansu, tym szybciej poprawimy wyniki naszej branży.

Osobiście zajęło mi wiele lat by móc w pełni zrozumieć swoją (i mojego zespołu) potrzebę i korzyści dobrego balansu pomiędzy pracą i życiem prywatnym. Małymi krokami testowałam odłączanie się od emaila w godzinach wieczornych i zaprzestanie niezapowiedzianych wizyt w hotelu. Teraz nie tylko cieszę się bardziej czasem spędzonym poza pracą, ale jestem też ambasadorką tej kultury u mnie w hotelu.

Praca a dom

Jak to wygląda w praktyce?

Receptura na takie systematyczne „wyłączanie się” z symbiozy z miejscem pracy jest indywidualna dla każdego. Jednak uważam że istnieją pewne podstawowe składniki tej receptury, które wspomni wielu doświadczonych liderów w tej w branży.

Dążenie do doskonałości, a nie do ideału. Ideał nie jest możliwy do osiągnięcia, w szczególności w branży gdzie aspekt „subiektywnych odczuć” gości jest dość duży. Akceptuję, że ja i mój zespół dążymy do tego aby być najlepszą wersją siebie w pracy i oferować naszym gościom doświadczenie doskonałe, nie idealne. To pozwala mi lepiej spać i nie koncentrować się na tym co robimy źle. Nie myśleć tylko o tym czego nam jeszcze brakuje do ideału. Wychodzę z pracy z poczuciem spełnienia, myśląc o tym co się udało zrobić doskonale, a co nie było doskonałe – wiem, że naprawimy to jutro. Moja praca to podróż właśnie do tej doskonałości. Podróż długa, więc dobrze jest regularnie złapać oddech i na chwileczkę się zatrzymać.

Zaufanie do zespołu – staram się rekrutować ludzi mądrzejszych ode mnie, ekspertów w swoich dziedzinach – siebie widzę jako kreatora kultury pracy pomiędzy tymi ekspertami, „moderatora” spotkań, pomysłodawczynię nowych inicjatyw. Moim zadaniem jest wspieranie mojego zespołu, upewnianie się, ze to właśnie oni też mogą być najlepszą wersją siebie w pracy. Mogę więc po zakończeniu dnia iść do domu i przestawić się na bycie żoną, koleżanką, siostrą i ściągnąć kapelusz Dyrektora Hotelu. Wierzę, że mam zespół, który dba o nasz hotel jak o swój własny dom, zarówno jak jestem w hotelu jak i wtedy gdy mnie w nim nie ma.

Traktuj innych tak, jak sam chcesz być traktowany

Staram się nie dzwonić do menadżerów w ich dni wolne od pracy. Oni odwdzięczają się tym samym. Prosty i efektywny składnik „work-life” balansu dla mnie i dla innych w moim zespole. Każdy z nas zasługuje na czas spędzony z dala od intensywnego środowiska pracy, na naładowanie baterii. Moje najlepsze inicjatywy narodziły się w pierwszych dniach po urlopie, kiedy wracałam ze świeżym spojrzeniem na hotel. Nalegam aby urlopy w naszym hotelu były wybrane co roku przez każdego, nalegam aby każdy miał dwa dni wolnego w tygodniu – nie dlatego, że próbuję oszczędzić lub nie wypłacać zaległych urlopów, czy nie oddawać zakumulowanych nadgodzin. Nalegam dlatego ponieważ wiem, że każdy z nas jest lepszym ekspertem w swoim zawodzie kiedy jest wypoczęty.

Oczywiście, w sytuacjach niestandardowych staram się być dostępna dla mojego zespołu, aby ich zdalnie wesprzeć, wysłuchać, naprowadzić na odpowiedni tor, ale częściej to oni właśnie nadają rytm naszemu hotelowi. Uważam to za swój największy sukces.

Podczas pandemii byłam na tygodniowym urlopie, kiedy w naszym hotelu zdiagnozowano pierwszy przypadek zachorowania na COVID. To były początki pandemii, więc nie było to coś z czym byliśmy tak obyci jak teraz. To była bardzo poważna sprawa, pracownicy bali się wejść na piętro na którym przebywał zakażony gość, menadżerowie stresowali się czy nie będziemy musieli zamknąć hotelu i poddać się kwarantannie. Narada była telefoniczna i szybka. Byłam wtedy na wycieczce łódką, zasięg był nie taki jak trzeba. Marzyłam o tym aby być w Poznaniu z moim zespołem. Nie musiałam. Jestem bardzo dumna, że pracuję z zespołem, który jest kompetentny i wie co robić. To oni są kluczem do posiadania tej niewidocznej granicy pomiędzy pracą a domem.

Magdalena Eliasz o cechach kobiet

Które cechy, przypisywane kobietom, pozwalają efektywniej zarządzać biznesem i pomagają we współpracy z pracownikami oraz partnerami biznesowymi?

Przekonanie o tym, że zarówno kobietom jak i mężczyznom możemy przypisać pewne cechy przywódcze jest bardzo powszechne. Duża liczba badań pokazuje, że jest to w większości przypadków prawda (tak, oczywiście są wyjątki!). To mężczyźni wiodą prym w przywództwie bezpośrednim, zdecydowanym, to oni są uznawani za silnych przywódców kierujących się logiką. Za to my, kobiety, jesteśmy liderkami kierującymi się dobrem społecznym, liderkami współczującymi, cierpliwymi oraz godnymi zaufania. Takimi, które z łódki w Chorwacji mogą zarządzić pierwszym przypadkiem COVID w hotelu, ponieważ zdobyły lojalność i zaufanie swojego zespołu.

Kobiet w naszej branży potrzebujemy więcej. To jest fakt. Z tegorocznych danych wiemy, że kobiety stanowią już 40 proc. stanowisk kierowniczych w hotelarstwie, w 2019 było to tylko 29 proc. Jesteśmy więc na dobrej drodze. My kobiety, mamy dużo do zaoferowania jako liderki. W mojej organizacji, Marriott International, przygotowywanie kobiet do stanowisk kierowniczych jest jedną z głównych inicjatyw rozwoju talentów.

Do 2025 roku naszym celem jest osiągnięcie parytetu płci dla całego globalnego zespołu kierowniczego. Dodatkowo, to właśnie bardzo inspirująca kobieta, Stephanie Linnartz, objęła w 2021 stanowisko Prezesa Marriott International (President of Marriott International) i raportuje ona bezpośrednio do naszego Chief Executive Officer, Tony Capuano.

Marriott International jako pierwsza organizacja w naszej branży ustanowiła Inicjatywę Rozwoju Przywództwa Kobiet (Women’s Leadership Development Initiative), koncentrując się na polityce firmy, programach i praktykach, które pomagają…Pełną treść publikujemy w najnowszym wydaniu Świata Hoteli. Kliknij, aby dokończyć lekturę.

Świat Hoteli czerwiec 2022

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.

Opublikowano: 18.07.2022
Aktualizacja: 18.07.2022