Nowoczesne rozwiązania konferencyjne

Udostępnij artykuł

Analitycy alarmują: kryzys odznaczył swoje piętno w branży MICE (konferencje i kongresy, imprezy integracyjne, imprezy firmowe, zjazdy, sympozja). Wiele polskich hoteli skarży się na spadek obłożenia sal konferencyjnych. Jak przyznaje Lidia Dmochowska, PR menedżer hotelu Courtyard by Marriott na warszawskim Okęciu w ostatnich miesiącach drastycznie spadło zainteresowanie organizacją imprez w salach konferencyjnych tego obiektu (dysponuje on powierzchnią konferencyjną wielkości prawie 1,4 tys. mkw.). – O ile obłożenie pokoi nadal jest wysokie ze względu na atrakcyjne położenie naszego hotelu, o tyle w sektorze imprez przegrywamy z hotelami położonymi w centrum Warszawy – mówi Lidia Dmochowska. Jak dodaje, obiekt stara się przeczekać trudny okres.

Sylwia Mikulska, koordynator sektora sprzedaży w trzygwiazdkowym hotelu Cyprus w Grodzisku Mazowieckim odnotowuje także inne zmiany w sektorze konferencji. – W dobie kryzysu nie zauważamy radykalnych zmian odnośnie liczby konferencji. Firmy w końcu muszą porozmawiać o kryzysie. Widoczne są natomiast znaczne cięcia w wydatkach na jedzenie. Dawniej wybierano znacznie bogatsze menu, natomiast obecnie jest głównie jedno danie plus napoje. Również serwisy kawowe nie są tak rozmaite i bogate – przyznaje.

Wiele obiektów stara się wykorzystać "trudny czas" na weryfikacje planów i strategii oraz doposażenie swoich obiektów w coraz to nowocześniejszy sprzęt, którym przyciągnie do hotelu wymagających gości. Hotel Cyprus zdecydował się na rozbudowę obiektu, podczas której przybędzie nowych pokoi oraz sal konferencyjnych. Zastosowane w nich będą nowoczesne techniki. – Opłaca się inwestowanie w innowacyjność sal konferencyjnych. W dzisiejszych czasach każdy liczy na wygodę, oczekując od hoteli coraz to nowych i ciekawszych rozwiązań w przedstawianiu swoich prezentacji i ich urozmaicaniu podczas szkoleń oraz konferencji – mówi Sylwia Mikulska.

Wzmożone zainteresowanie
Jak potwierdzają przedstawiciele firm produkujących i dystrybuujących sprzęt konferencyjny, nawet w dobie spowolnienia hotelarze inwestują i to w coraz to nowocześniejsze – a co za tym idzie – droższe urządzenia.
– Dotychczas klienci kupowali najtańsze z dostępnych na rynku produkty, gdzie najważniejszym parametrem była cena, a nie jakość, trwałość produktu, wierność w odwzorowaniu kolorów, czy też wydłużona gwarancja. Kryzys zmusił wszystkich do racjonalnego inwestowania pieniędzy. Klienci zaczęli zwracać uwagę na parametry techniczne, koszty eksploatacji i żywotność urządzeń. Zwiększenie wymagań gości hotelowych wymusza na sektorze hotelarsko-konferencyjnym wyszukiwanie urządzeń wyspecjalizowanych, ze zwiększoną funkcjonalnością – przyznaje Aleksandra Jasińska, visual instruments account manager firmy Epson.

Według specjalistów, podnoszenie innowacyjności sal to inwestycje w wizerunek całego hotelu, która szybko się zwraca, gdyż wpływa także na stopień obłożenia pokoi hotelowych. – Dysponując salami konferencyjnymi i odpowiednim ich wyposażeniem, hotele przyciągają swoistą grupę klientów – przede wszystkim tych, którzy organizują rozmaite spotkania biznesowe, a dodatkowo korzystają z oferty noclegowej. Jeżeli sala konferencyjna zaopatrzona jest w profesjonalne rozwiązania znacznie ułatwiające i uatrakcyjniające sposób przekazywania informacji – organizatorzy takich spotkań chętnie wracają do tych miejsc z kolejnymi seminariami i konferencjami, a oprócz tego rekomendują taki hotel swoim biznesowym partnerom – potwierdza Michał Rędziak, kierownik ds. systemów audiowizualnych w Veracomp.

Jak tłumaczy Stanisław Buczyński, prezes firmy Lidex Centrum Tłumaczeń i Obsługi Konferencji, obiekty zainteresowane wprowadzaniem nowości technicznych można podzielić na dwie grupy: zainteresowane nowinkami i kupujące wszelkie nowości na wyposażenie obiektu oraz zainteresowane nowinkami, ale ze względów ekonomicznych wzbogacające ofertę swoich obiektów we współpracy z podwykonawcami. Zakup nowości i aktualizacja oferty należy do podwykonawców.

Nowinki techniczne
Wielu hotelarzy chcących wzbogacić zaplecze konferencyjne zastanawia się nad wyborem odpowiedniego, innowacyjnego sprzętu. Muszą oni wybierać pomiędzy całą gamą różnorakich gadżetów. Jak przyznaje Stanisław Buczyński, do "najnowszych" nowości zaliczyć można tablice interaktywne.

– Kreują one zupełnie nową jakość prowadzenia szkoleń wzbogacając poziom interaktywności prezentacji. Tablica interaktywna ma szerokie spektrum użyteczności. Począwszy od wykorzystania jej jako dużego monitora o przekątnej 78 cali, reagującego na dotyk, aż po ekran do wyświetlania filmów edukacyjnych. Nowością są też ekrany akrylowe o wysokim kontraście, zaprojektowane z myślą o pomieszczeniach z wysokim natężeniem oświetlenia – wymienia nasz rozmówca. Stanisław Buczyński wspomina także o zintegrowanych systemach zarządzenia wszystkim, w co sala jest wyposażona. Jest to bardzo istotne przy dużej obecności elektroniki i innych urządzeń w sali konferencyjnej.

– System sterowania multimediami pozwala za pomocą jednej konsoli z panelem dotykowym, sterować temperaturą w pokoju, ekranami telewizyjnymi, projektorem, radiem, nagłośnieniem, żaluzjami i każdym innym urządzeniem elektrycznym – wyjaśnia Michał Rędziak z Veracomp.
Kolejną innowacją jest oprogramowanie, służące do centralnego zarządzania cyfrową treścią emitowaną na monitorach LCD, plazmach, projektorach i innych nośnikach dźwięku i obrazu. – Za pomocą takiego systemu można wyświetlać w jednym momencie prezentacje multimedialne, informacje z Internetu, a nawet treści pochodzące z zewnętrznych urządzeń, np. z kamery. Tym sposobem można usprawnić zarządzanie wszelkimi urządzeniami elektronicznymi znajdującymi się w sali konferencyjnej, a także urozmaicić sposób prezentowania materiałów – tłumaczy Michał Rędziak.

Innowacje pojawiają się także wśród projektorów, które są przecież podstawą wyposażenia sal konferencyjnych. Jak potwierdza Aleksandra Jasińska z Epson, hitem stają się projektory instalacyjne wyświetlające obraz w rozdzielczości tzw. HD Ready czyli 720p. – Jednocześnie odczuwamy bardzo duże zainteresowanie projektorami mogącymi wyświetlić obraz w pełnej rozdzielczości 1080p (przysłowiowe FullHD 1920×1080) i o dużej jasności – powyżej 6000 lumenów – dodaje nasza rozmówczyni. Jak tłumaczy, Epson wprowadził w czerwcu 2009 roku do sprzedaży Serię EB-8 składającą się z pięciu przenośnych projektorów biznesowych zaprojektowanych z myślą o małych i średnich salach konferencyjnych. Poza wysokim współczynnikiem jasności urządzeń, gwarantującym wyraziste kolory oraz czytelny obraz także w nasłonecznionych salach, projektory charakteryzuje wysoka żywotność lampy sięgająca aż 6 tys. godzin.

A może wideokonferencja?
W sytuacji, kiedy firmy ograniczają wydatki na podróże służbowe, jedną z bardziej pożądanych form kontaktu staje się wideokonferencja. Takie rozwiązania są już standardem w światowych hotelach. W Polsce zdobywają coraz większą popularność, głównie w dużych i luksusowych obiektach.
– Mimo kryzysu widać zainteresowanie nowinkami technicznymi, a komunikacja wizualna znajduje coraz szersze grono zainteresowanych. Klienci hoteli coraz częściej pytają o możliwości komunikacji wideo z hotelu. Dotyczy to zwłaszcza osób podróżujących w interesach, którzy potrzebują niezawodnej, efektywnej komunikacji ze swoimi firmami i klientami. Moim zdaniem, że w niedługim czasie możliwość nawiązania połączenia wideo, w najwyższej jakości HD, z sali konferencyjnej stanie się standardem – mówi Artur Rutkowski, kierownik produktu w MCX Telecom. Jak przyznaje, w ofercie firmy hitem jest system Tandberg QuickSet C20.

– Rozwiązanie to zapewnia pełną funkcjonalność w zakresie obsługi wideokonferencji organizowanych w salach z udziałem nawet dużych grup osób. Zestaw, w którego skład wchodzi sprzętowy kodek, dedykowany mikrofon oraz oddzielna kamera PTZ, pozwala na szybką i łatwą integrację ze standardowym wyposażeniem sal konferencyjnych w postaci telewizora, rzutnika czy systemu nagłośnienia. System zapewnia możliwość transmisji obrazu w rozdzielczości 1080p oraz dźwięku w jakości stereo. Daje także możliwość jednoczesnego przekazu obrazu uczestników spotkania wideokonferencyjnego oraz prezentacji z komputera w jakości HD – tłumaczy Artur Rutkowski.
 

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 19.04.2010
Aktualizacja: 19.04.2010