Sylwia Pawełczyk-Maśluk, Accor: W hotelarstwie każdy może znaleźć swoje miejsce

Udostępnij artykuł

[SPECJALNIE DLA NAS] Myślę, że dzięki takim akcjom jak Heart of Hospitality, pracą w hotelarstwie zainteresuje się coraz więcej osób. Oczywiście są to działania długoterminowe, które nie przynoszą natychmiastowych efektów, niemniej warto podejmować różne kroki, aby nasz sektor był postrzegany pozytywnie przez przyszłych pracowników – mówi w rozmowie z nami Sylwia Pawełczyk-Maśluk, SVP Talent & Culture Accor Northern Europe.

Sylwia Pawełczyk-Maśluk, Accor

Działania Accor

Pandemia dość mocno i niestety negatywnie wpłynęła na branżę hotelarską w kontekście rynku pracowników. Jakie działania podejmuje Accor, aby poprawić wizerunek pracy w hotelarstwie?

W dzisiejszej rzeczywistości kampanie employer brandingowe w branży hotelarskiej i nie tylko, mają szczególne znaczenie. Warto tu wspomnieć o naszej kampanii Heart of Hospitality, która ma na celu poprawę wizerunku hotelarstwa na rynku pracy. Prezentujemy w niej sylwetki naszych pracowników, którzy przeszli często wszystkie szczeble kariery. Zajmujących rozmaite stanowiska, z różnym stażem pracy na swoim koncie itd. Pokazujemy, że w hotelarstwie każdy może znaleźć swoje miejsce i rozwijać się zawodowo. Kampania – w mojej ocenie – w bardzo trafny sposób pokazuje ducha hotelarstwa i to, jacy są ludzie pracujący w branży. Otwarci, pełni pasji, zaangażowani. Myślę, że dzięki takim akcjom, pracą w hotelarstwie zainteresuje się coraz więcej osób. Oczywiście są to działania długoterminowe, które nie przynoszą natychmiastowych efektów, niemniej warto podejmować różne kroki, aby nasz sektor był postrzegany pozytywnie przez przyszłych pracowników.

Mamy świadomość, że w naszych hotelach pracują nie tylko osoby, dla których hotelarstwo jest powołaniem, ale także Ci, którzy wiążą się z nami na chwilę. Chcą popracować w hotelu i iść dalej. Jesteśmy otwarci także na taką grupę pracowników i zapewnienie jej odpowiednich warunków. Oczywiście wymaga to zmian pewnych przyzwyczajeń ze strony kierownictwa w hotelach. Większej elastyczności i często niekonwencjonalnego podejścia – choćby do tworzenia grafików. Jednak musimy zrozumieć, że taka jest rzeczywistość i warto iść z duchem czasu, dostosowywać się do zmian.

Szkolenia i pozyskiwanie kadry

Z uwagi na wyzwania związane z pozyskiwaniem nowych pracowników, wielu hotelarzy i sieci hotelarskich stawia na osoby bez doświadczenia, które później szkolą. Jak do tego podchodzi Accor?

Jak najbardziej jesteśmy otwarci na takie osoby i cały czas staramy się zachęcać je do pracy w naszych hotelach. Muszę przyznać, że aktualnie – właśnie m.in. z myślą o nich – dosyć mocno rozbudowaliśmy nasz system szkoleń online. Osoby, które nie mają doświadczenia, zaczynają od takiej formy wdrożenia. Dopiero później mają szkolenia stacjonarne i mogą rozpocząć pracę w hotelu.

Jak obecnie wygląda pozyskiwanie nowej kadry?

Aktualnie nie mamy w hotelach w Polsce większego problemu z pozyskaniem pracowników. Znakomita większość stanowisk jest obsadzona i możemy swobodnie prowadzić działalność operacyjną. Wakaty, których mamy obecnie więcej to głównie kucharze i niektórzy szefowie działów.

Na taką sytuację wpływa kilka czynników, m.in. to, że nasz główny partner w Polsce – Orbis, bardzo poprawił warunki płacowe, podwyższając wynagrodzenia średnio o 10 procent. Poza tym zarówno my bezpośrednio, jak i firmy outsourcingowe, z którymi współpracujemy, pozyskaliśmy sporo osób do pracy z Ukrainy, pomagając im w trudnej sytuacji życiowej.

Jeżeli zaś chodzi o samo pozyskiwanie pracowników, korzystamy ze standardowych kanałów: ogłoszeń, kampanii w internecie, Dni Otwartych itd. Ostatnio z powodzeniem zorganizowaliśmy Dzień Otwarty naszych hoteli w Trójmieście i Szczecinie.

Sylwia Pawełczyk-Maśluk o Dniach Otwartych

No właśnie, jedna z ostatnich inicjatyw Accor to Dzień Otwarty trójmiejskich hoteli. Miał na celu zachęcić do pracy i spróbowania swoich sił w branży. Jak wyglądało to w praktyce? Jak możesz je podsumować? Czy planowane są kolejne takie Dni w innych lokalizacjach?

Dzień otwarty, który odbył się w Sofitel Grand Sopot przebiegł bardzo dobrze. Na przyszłych kandydatów czekali przedstawiciele hoteli: Mercure Gdańsk Stare Miasto, Mercure Gdańsk Posejdon, Mercure Gdynia Centrum, Novotel Gdańsk Marina, Novotel Gdańsk Centrum, ibis Gdańsk Stare Miasto, Sofitel Grand Sopot oraz Rezydent Sopot MGallery. W wydarzeniu wzięło udział ponad 130 osób zainteresowanych pracą w hotelarstwie. Jesteśmy zadowoleni z takiego wyniku, szczególnie biorąc pod uwagę okres przedsezonowy, w którym każdy prowadzi rekrutację. Przez cały dzień kandydaci mogli spotkać się z dyrektorami i menedżerami hoteli oraz poznać, jakie wyzwania i wymagania czekają w tej pracy. Ponadto każdy na miejscu mógł odbyć rozmowę kwalifikacyjną. Na uczestników czekały cztery stanowiska z pokazami poświęconymi wybranym działom. Wśród nich znalazło się…Pełną treść publikujemy w najnowszym wydaniu Świata Hoteli. Kliknij, aby dokończyć lekturę.

Świat Hoteli czerwiec 2022

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.

Opublikowano: 30.06.2022
Aktualizacja: 30.06.2022