Wysoki sezon w gastronomii – podstawą smak, fundamentem higiena

Udostępnij artykuł

Środek sezonu wakacyjnego to gorący czas dla gastronomii – dosłownie i w przenośni. Intensywność prac przy zwiększonej liczbie gości odwiedzających lokale gastronomiczne stanowi niewątpliwie wyzwanie także dla doświadczonych restauratorów. Obszarem, na jaki szczególnie powinniśmy zwrócić uwagę, jest higiena i utrzymanie wysokich standardów czystości.

Na zadowolenie gości restauracji ma wpływ to, czego często nie widać przy stolikach. To zestaw procesów i procedur, sposób zarządzania, praca personelu i przygotowanie obiektu na sprostanie oczekiwaniom gości. Jednak niezmiennie istotne jest także to, czego doświadczają bezpośrednio.

Więcej gości w restauracji to dla osób zarządzających lokalem konieczność ciągłego dbania o zachowanie czystości stoików czy podłóg. Dobrze, aby przy zwiększonym wakacyjnym ruchu nie zabrakło m.in. zastawy stołowej, czystych obrusów i serwetek. Aby być w pełni przygotowanym na gości, warto zweryfikować zapasy środków czystości i płynów do dezynfekcji. W każdej restauracji zarówno w kuchni, jak i przy stolikach czystość jest podstawą – nie tylko ze względów estetycznych, ale i zdrowotnych. 

Badanie na temat stosunku Polaków do czystości w obiektach wypoczynkowych* przeprowadzone w czerwcu dla marki Clinex pokazało, że aż dla 43 proc. badanych ważne jest to, czy obiekt jest regularnie dezynfekowany, a kolejne 40 proc. Polaków zaznaczyło, że sprawdza dostępność płynu do dezynfekcji dłoni mówi Wojciech Tomaszczyk, Kierownik Działu Chemii Profesjonalnej Clinex.

Czystość i dezynfekcja – kluczowe obszary

Regularne utrzymywanie czystości w kuchni to podstawa. Większa liczba przygotowywanych posiłków, to więcej zabrudzeń. Szczególnie warto zwrócić uwagę na tłuste zabrudzenia wymagające stosowania profesjonalnych preparatów, które dzięki zdolności do emulgowania tłuszczu, skutecznie je rozpuszczają. Nie należy zapomnieć także o sprzęcie, z którego w tym czasie kuchnia intensywniej korzysta. Istotne jest nie tylko zaopatrzenie się w zapas środków czyszczących, ale i regularne dbanie o urządzenia, np. odkamienianie zmywarki.

Lato to nie tylko więcej gości w lokalach, ale i zmieniające się warunki atmosferyczne. Doskonale odzwierciedla je stan podłóg w restauracjach. Jeśli lokal położony jest w pobliżu kąpieliska, musimy liczyć się z nanoszeniem piasku przez gości. Zachowanie czystości podłóg w nienagannym stanie stanowi spore wyzwanie. I tu kluczowe jest regularne sprzątanie, ale również dobranie odpowiednich dla danego rodzaju powierzchni preparatów.

Trzecim obszarem wymagającym uwagi w wysokim sezonie są restauracyjne toalety. Czystość w łazience to dla gości często decydujący aspekt w ocenie danego miejsca. Zwracając podczas sprzątania uwagę na szczegóły, takie jak lustra pozbawione smug, wypolerowane krany czy odpowiednia ilość produktów higienicznych, wpływamy na pozytywne doświadczenie klientów. Nawet najlepsze danie nie uratuje słabego wrażenia wywołanego nieschludną łazienką. 

W tym sezonie wakacyjnym nie obowiązują restrykcyjne obostrzenia związane z pandemią COVID-19, ale wśród Polaków, jak pokazują przytoczone wyniki badania przeprowadzonego dla marki Clinex, świadomość higieny i potrzeba dezynfekcji pozostała. Przy wejściu do sali restauracyjnej nie może więc zabraknąć dozownika z płynem do dezynfekcji dłoni np. Clinex DEZOSept Plus, a podczas regularnego dezynfekowania lokalu powinniśmy pamiętać o takich obszarach i elementach, jak stoły, krzesła, dozowniki serwetek jednorazowych, klamki i drzwi, ale także podłogi, umywalki i toalety oraz blaty robocze na zapleczu i sprzęt kuchenny. Ważne jest przy tym stosowanie preparatów, które jak np. Clinex DEZOFast przeznaczone są do powierzchni mających kontakt z żywnością.

Praktyczne narzędzia

W wysokim sezonie wszystkie procesy związane z utrzymaniem lokalu i obsługą gości restauracji powinny przebiegać szybko, sprawnie i skutecznie. Pomogą w tym proste narzędzia, jak grafiki czy plany pracy. Dla personelu odpowiadającego za czystość obiektu pomocne są z kolei plany zastosowania odpowiednich do danych powierzchni produktów. Dzięki nim, planując schemat sprzątania kuchni czy sali restauracyjnej, nie pominiemy żadnego kluczowego obszaru. Jeśli chcemy szybko i bezpłatnie stworzyć własny plan higieny, możemy skorzystać z generatora higieny.

Graj w zielone!

Zielony wizerunek lokalu tworzą nie tylko papierowe słomki proponowane klientom. Warto zadbać też o inne, ekologiczne rozwiązania. Badanie przeprowadzone dla marki Clinex wskazało, że aż 64% Polaków zwraca uwagę na stosowanie ekologicznych sposobów utrzymania czystości i wdrażanie innych działań wspierających środowisko naturalne. 40% badanych przyznało, że działania takie wpływają na ich pozytywną ocenę miejsca pobytu.

Od kilku lat marka Clinex prowadzi program “Safe for You Safe for Earth”. Dążymy do rozwijania produkcji skutecznych i wydajnych produktów profesjonalnej chemii sprzątającej z dbałością o środowisko i przyszłe pokolenia dodaje Wojciech Tomaszczyk.

Niech ekologia zajrzy więc także na zaplecza. Wybierając produkty, których opakowania są recyklingowane, a skład zawiera naturalne składniki, dbamy o środowisko. To troska również o zdrowie klientów i personelu – korzystając z produktów pozbawionych szkodliwych substancji, zabezpieczamy skórę i drogi oddechowe. 

* Badanie „Czystość w obiektach wypoczynkowych” na zlecenie marki Clinex przeprowadzone zostało przez SW Research w dniach 7-9 VI 2022 na próbie badawczej N=1050 Polaków, metodą CAWI.

Tekst powstał we współpracy z marką Clinex.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 29.07.2022
Aktualizacja: 29.07.2022