Branża piwowarska ważnym segmentem polskiej gospodarki

Udostępnij artykuł
O znaczeniu branży piwowarskiej dla polskiej gospodarki przeczytamy w raporcie Podsumowanie analizy wybranych wskaźników wpływu przemysłu piwowarskiego na polską gospodarkę i otoczenie opracowanym przez Deloitte Advisory. Z niego dowiemy się, w jaki sposób branża piwowarska wpływa na rozwój gospodarek lokalnych w wymiarze ekonomicznym, społecznym i środowiskowym. Raport przedstawia też społeczną rolę producentów w promowaniu odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu.

Polska trzecim producentem piwa w Unii Europejskiej

Polska ze stabilną produkcją na poziomie 40,3 mln hektolitrów zajmuje 3 miejsce w europejskiej czołówce. W 2017 roku więcej piwa uwarzyli tylko Niemcy (93 mln hl) i Brytyjczycy (40,4 mln hl). Obecnie na terenie kraju działa ponad 200 browarów, a ich liczba co roku wzrasta. Tylko w 2017 r. powstało 51 nowych zakładów. Rozwój browarnictwa regionalnego i kraftowego wiąże się z dywersyfikacją rynku – w 2017 roku odnotowano 1665 piwnych premier.

Polska znajduje się również w czołówce europejskich eksporterów piwa. W 2017 r. polscy producenci wyeksportowali ponad 3,3 mln hl piwa, które trafiło do ponad 80 krajów na świecie.

Solidny filar polskiej gospodarki

W 2017 roku branża wytworzyła w polskiej gospodarce 19,4 mld zł wartości dodanej. Jedna czwarta tej kwoty to efekt bezpośredni związany z działalnością browarów. Są to między innymi zakupy surowców i produktów dokonywane u polskich dostawców. Sektor piwowarski wydał na nie 6,5 mld zł. Trzy czwarte wartości dodanej wytworzonej przez branżę wynika z wpływu pośredniego i indukowanego na inne sektory, takie jak górnictwo, rolnictwo, przemysł chemiczny i przemysł ciężki. Produkcja piwa jest ważnym źródłem wpływów podatkowych do budżetu państwa. W 2017 roku suma podatków i opłat wnoszonych przez branżę wyniosła 11,2 mld zł, w tym 3,45 mld zł pochodziło z akcyzy, a 4,30 mld zł z VAT-u w handlu detalicznym.

Browary wspierają rynki lokalne

Piwo jest warzone we wszystkich województwach. Największe 22 browary umiejscowione są w 12 województwach, w większości poza głównymi ośrodkami miejskimi. To często kluczowi pracodawcy i płatnicy podatków w danej gminie. Bezpośrednie zatrudnienie w browarach to 9,3 tys. osób, ale całkowita liczba miejsc pracy związanych z piwem (w handlu, rolnictwie i przetwórstwie spożywczym oraz sektorze HoReCa) wyniosła w 2017 r. 157,5 tys. Branża ma też kluczowe znaczenie dla handlu małoformatowego. 64 proc. zakupów piwa odbywa się właśnie w tym kanale sprzedaży, co przekłada się bezpośrednio na tworzenie miejsc pracy.

Pełną treść publikujemy w:
RYNEK DOSTAWCÓW HORECA W POLSCE – RAPORT 2019
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 06.02.2019
Aktualizacja: 06.02.2019