5 błędów przy tworzeniu SPA

Udostępnij artykuł

[SPECJALNIE DLA NAS] Wciąż przybywa obiektów SPA. Są coraz bardziej atrakcyjne i lepiej zarządzane. Jednak w dalszym ciągu na etapie projektowania popełniane są błędy. Wynikają z braku przygotowania do inwestycji i nieuwzględnienia potrzeb gościa. W konsekwencji zamiast być wizytówką hotelu, SPA stają się niestety jego problemem. Czego nie są świadomi inwestorzy, jakie błędy są najczęściej popełniane i jakie mają konsekwencje?

spa projekt
spa projekt

1. Najpierw koncepcja, potem projekt

Głównym i niestety najczęściej popełnianym błędem jest brak przygotowania koncepcji SPA. Zanim zacznie powstawać projekt trzeba wiedzieć jaka będzie grupa docelowa. Jakiego rodzaju usługi chcemy jej oferować. Jaką historię chcemy opowiedzieć i jakie emocje wzbudzić. Najpierw trzeba opracować koncepcję i filozofię obiektu, ponieważ to determinuje program pomieszczeń. Rodzaj zabiegów, niezbędne do nich wyposażenie, a także charakter aranżacji wnętrz. Już na tym początkowym etapie powinniśmy więc wiedzieć, jak będzie się kształtowało SPA Menu. Bez wykonania tej pracy nie będziemy znali naszych potrzeb i nie będzie możliwe przekazanie architektowi odpowiednich, konkretnych założeń.

2. Brak konsultacji ze specjalistami SPA

Nawet jeżeli macie już zakreśloną wizję SPA, nie budujcie go dla siebie według własnego gustu i własnych potrzeb. Nie bazujcie też wyłącznie na opinii dostawców sprzętu czy kosmetyków. Z pewnością mają dobre intencje, ale poruszają się w ramach swojej oferty, a to ogranicza znacznie możliwości optymalnego programowania obiektu. Nie wystarczy także zdanie pracownika, który ma doświadczenie w wykonywaniu zabiegów. Najczęściej będzie miał wiedzę w swoim, wąskim zakresie. Zaufajcie doświadczonym ekspertom z branży!

3. Zaburzenia proporcji

Konsekwencją najczęściej jest kaskada błędów związanych z wielkością, proporcjami i rozmieszczeniem stref. Reprezentacyjna strefa mokra bywa zbyt duża. Ponieważ jest kosztowna także w eksploatacji, to z czasem wyłączane są poszczególne atrakcje i sensoryczna ciepła strefa ostatecznie zionie czarnymi, zimnymi dziurami, a personel musi odpierać ataki niezadowolonych gości. Zbyt mała liczba gabinetów – centrów generowania przychodu, uniemożliwia osiągnięcie rentowności. Nieodpowiednia aranżacja gabinetów (złe usytuowanie fotela, brak prysznica, zbyt mała powierzchnia gabinetu itd.) skutkuje stratą czasu terapeuty/kosmetologa, brakiem komfortu i nieodpowiednim doświadczeniem dla gości, a także niemożliwością wprowadzenia niektórych grup zabiegów i ogólnie niepowodzeniem…Pełną treść artykułu publikujemy w aktualnym wydaniu ŚWIAT HOTELI – czasopismo hotelarzy. Prosimy kliknąć, aby się zapoznać.

Autorką jest Aneta Muller
właścicielka Spa Consulting

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 13.01.2022
Aktualizacja: 13.01.2022