500 restauracji, 31 tys. pracowników, 47 polskich dostawców – 30 lat McDonald’s w Polsce

Udostępnij artykuł

17 czerwca 1992 roku, na rogu ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej w Warszawie, ustawiła się długa kolejka. Powód? Właśnie otworzyła się pierwsza restauracja McDonald’s w Polsce. Po 30 latach na polskim rynku firma zatrudnia 31 tys. pracowników, ma 500 restauracji w całym kraju, a najnowszy lokal sieci, otwarty w maju br. w Wyszkowie, nie przypomina już tego pierwszego z warszawskiego Sezamu.

W ciągu trzech dekad zmieniło się właściwie wszystko – od skali działalności, liczby restauracji, przez rozwój franczyzy i łańcucha dostaw, po inwestycje w nowe technologie i ewolucję strategii, aby uwzględnić oczekiwania konsumentów.

Od trzydziestu lat rozwijamy się w Polsce. Chcemy przy tej okazji podsumować drogę, którą przeszliśmy. Zbudowaliśmy od podstaw efektywny model biznesowy, oparty na franczyzie. Dzisiaj 90 proc. z 500 działających pod szyldem McDonald’s restauracji prowadzonych jest przez 80 licencjobiorców. Lokalnych przedsiębiorców, którzy doskonale rozumieją strategię i wartości McDonald’s. Razem zatrudniamy ponad 31 tys. osób. To bardzo różnorodny, zmotywowany zespół, z którym osiągamy nasze cele. Ten model dopełniają nasi lokalni dostawcy – wielu z nich jest z nami niemal od początku. Razem z pracownikami, dostawcami i franczyzobiorcami stworzyliśmy nowoczesne, otwarte dla wszystkich restauracje. Z doskonałą obsługą oraz ofertą produktową, która odpowiada oczekiwaniom gości – mówi Adam Pieńkowski, dyrektor generalny McDonald’s Polska

W dniu otwarcia pierwszej restauracji McDonald’s w Polsce dokonano ponad 13 tys. transakcji

W menu królowały słynne burgery Big Mac® i frytki. Wówczas kultowe produkty kojarzyły się z powiewem zachodu, a większość półproduktów była importowana. Dzisiaj Big Mac® to prawdziwie polski burger – wołowina pochodzi z okolic Ostródy, bułka ze Strzegomia, sałata z Niepruszewa pod Poznaniem. Frytki natomiast są produkowane przez Farm Frites Poland z Lęborka.

Od początku działalności w Polsce dążyliśmy do skrócenia łańcucha dostaw. Stawiamy na budowanie wieloletnich partnerstw z polskimi przedsiębiorcami i na wysoką jakość. To się udało. Współpracujemy z 47 dostawcami i 70 tys. gospodarstw z całego kraju. Wielu z naszych dostawców eksportuje dziś żywność. Dzięki pracy z nami, znacząco zwiększyło swoją skalę – mówi Anna Borys, dyrektorka ds. korporacyjnych McDonald’s Polska.

Restauracje McDonald’s wyglądają dziś inaczej niż w latach 90. Firma na przestrzeni dekad wprowadziła zmiany w wystroju i funkcjonowaniu lokali. Tak, aby goście mogli korzystać z nowoczesnej przestrzeni, komfortowo, szybko otrzymać posiłek i móc miło spędzić czas. W 1994 roku w restauracji w Częstochowie pojawiła się pierwsza linia McDrive dla zmotoryzowanych gości.

Ostatnie lata to intensywne przyspieszenie w obszarze cyfryzacji. W 2014 roku wprowadziliśmy do restauracji kioski do składania zamówień. Trzy lata później usługę McDelivery, aby goście mogli zamówić posiłki z dostawą tam, gdzie chcą. To też nasza aplikacja mobilna z atrakcyjnymi ofertami. W tym roku mamy w niej nowość. To program lojalnościowy Moje M Nagrody, a teraz wdrażamy opcję Mobile Order&Pay, umożliwiającą zamówienie posiłku z poziomu aplikacji i odbiór w restauracji – mówi Anna Borys.

McDonald’s inwestuje też w rozwiązania na rzecz planety

Przykładem jest otwarta w maju 500. restauracja w Wyszkowie. Zainstalowana tam instalacja fotowoltaiczna i turbina wiatrowa pozwalają pozyskać odnawialne źródła energii, w całości pokrywające zapotrzebowanie na oświetlenie zewnętrzne lokalu. Ponadto we wszystkich restauracjach sieci dostępne są od lat kosze do segregacji odpadów. Obecnie firma, przez dobór surowców do opakowań, redukcję plastiku i recykling papieru, pracuje nad zamknięciem obiegu. Zużyte opakowania papierowe z 310 restauracji są przetwarzane na ręczniki papierowe.

Franczyzobiorcy firmy od lat wspierają inicjatywy blisko restauracji, np. zawody sportowe. Od 20 lat działa także Fundacja Ronalda McDonalda, która stworzyła i prowadzi w Polsce dwa Domy Ronalda McDonalda. Bezpłatne hotele przy szpitalach dla rodzin hospitalizowanych dzieci. Placówki w Krakowie i Warszawie gościły dotychczas 559 rodzin małych pacjentów, realizując misję fundacji – Aby rodzina mogła być razem.

SWEETS & COFFEE wydanie pierwsze 2022
>> kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem <<

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione

Opublikowano: 10.06.2022
Aktualizacja: 10.06.2022