Anna Borys z McDonald’s o wyzwaniach dla branży

Udostępnij artykuł

[SPECJALNIE DLA NAS] 30 lat temu, 17 czerwca 1992 roku, powstała pierwsza restauracja McDonald’s w Polsce. Od tamtej pory rozwijamy się wspólnie z naszymi pracownikami, licencjobiorcami oraz dostawcami. Gdy zaczynaliśmy, restauracje należały głównie do korporacji. Dziś mamy ponad 500 lokali, które w 90 proc. prowadzone są przez franczyzobiorców – niezależnych, polskich przedsiębiorców, których grono stale się powiększa. Praktycznie od początku działalności w Polsce zaczęliśmy budować lokalny łańcuch dostaw, który obecnie tworzy 50 polskich firm i kilkadziesiąt tysięcy rolników – mówi Anna Borys, dyrektorka ds. korporacyjnych McDonald’s.

Dzięki konsekwentnie realizowanej strategii i umiejętności szybkiej adaptacji, jesteśmy liderem rynku gastronomicznego w Polsce. Rok 2020 był niezwykle trudny dla branży.  W 2021 roku zaczęliśmy odbudowywać sprzedaż. Były miesiące, w których biznes restauracyjny kwitł, a nawet bił rekordy sprzedaży. W przypadku McDonald’s takim okresem są zawsze wakacje oraz listopad, czyli miesiąc powrotu słynnego burgera Drwala. Obserwujemy też znaczącą odbudowę ruchu w restauracjach w centrach handlowych. Jednocześnie, podobnie, jak cała branża mierzymy wyzwaniami, które pojawiły się w ciągu ostatnich lat.

Najważniejszym jest oczywiście pandemia, która boleśnie dotknęła nasz sektor, a jednocześnie przyspieszyła niektóre trendy. Wzrosła na przykład popularność zamawiania posiłków do domu i na wynos, znacząco przyspieszył rozwój digitalizacji. W przypadku McDonald’s zmiana ta widoczna jest w nowej usłudze zamów i odbierz. Poprzez aplikację, nasi goście mogą złożyć zamówienie i zdecydować, w jaki sposób je odbiorą – na linii McDrive, przy stoliku czy na wynos.

Drugie wielkie wyzwanie to wojna w Ukrainie, która  wpłynęła na rynek pracy oraz na łańcuchy dostaw wielu firm. Była jednocześnie kolejnym testem solidarności naszego systemu.  W pierwszych miesiącach skupiliśmy się  na pomocy uciekającym. Razem z naszymi licencjobiorcami i dostawcami włączyliśmy się w akcje pomocowe, dystrybuowaliśmy bezpłatne posiłki i napoje na granicy i w centrach dla uchodźców. Nasze restauracje stały się ciepłym i bezpiecznym schronieniem. W Centrum Szkoleniowym na Dworcu Centralnym otworzyliśmy świetlicę dla dzieci i rodzin w podróży.  Cały czas wspieramy naszych pracowników z Ukrainy i ich bliskich.

Trzecie wyzwanie dla naszej branży  to  presja kosztowa i niepewność legislacyjna. Inflacja, przede wszystkim rosnące ceny surowców i energii powodują, że ciężko jest przewidzieć, co będzie jutro. Ta niepewność wpływa na decyzje konsumentów, dostawców i franczyzobiorców.

Kolejny temat to ochrona klimatu. W McDonald’s cały czas szukamy rozwiązań, które zmniejszają wpływ naszego biznesu na środowisko. Rozwinęliśmy na przykład  autorski system gospodarowania zużytymi opakowaniami po posiłkach. Dziś, w większości restauracji dostępne są ręczniki papierowe i papier toaletowy powstałe z naszych przetworzonych odpadów papierowych, nawet tych z domieszką polimeru, czy zabrudzonych jedzeniem. W dalszym ciągu redukujemy zużycie plastiku na rzecz papieru, aby dawać drugie życie jeszcze większej liczbie odpadów

Wreszcie trendem, widocznym już od kilku lat i wciąż zyskującym na popularności również w naszej sieci, jest oferta burgerów roślinnych.

Oczywiście powyższe wyzwania i trendy wpływają w różnym stopniu na rożne podmioty w branży. McDonald’s jest dużym systemem, działającym w oparciu o stabilny łańcuch dostaw i to z pewnością pomaga nam w adaptacji. Jednak  wszystkich nas w branży czeka konieczność podejmowania jeszcze szybszych decyzji i dopasowania biznesu do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości.

Rynek Gastronomiczny w Polsce – RAPORT 2022
>> Kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem <<

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.

Opublikowano: 28.09.2022
Aktualizacja: 28.09.2022