Badanie PMR: Gdzie Polacy najczęściej kupują produkty food to go?

Udostępnij artykuł

Ten rynek w 2024 roku wzrósł o blisko 10% r/r. Wpłynął na to rozwój oferty produktów ready-to-eat* i ready-to-serve* w sklepach, na stacjach paliw oraz w piekarniach i cukierniach. Duże znaczenie miała też popularność tych produktów wśród klientów oraz wyraźny wzrost cen.

piekarnia

Na czym oszczędzają Polacy?

Jak wynika z raportu PMR Market Experts, aż 71% Polaków w styczniu 2025 r. deklarowało, że ogranicza swoje wydatki. Choć odsetek ten maleje, to nadal pozostaje wysoki. Badani najczęściej rezygnują z usług gastronomicznych – jedzenia poza domem, na dowóz czy spotkań towarzyskich “na mieście” (54%) oraz z alkoholu i używek (52%). Ta ostrożność konsumentów wciąż hamuje wzrost wydatków, także w segmencie food-to-go.

Zakładamy jednak, że w trwającym 2025 roku dochody Polaków nadal będą rosły, chociaż wolniej niż w 2024 roku. Z kolei to wolniejsze tempo wzrostu dochodów będzie rekompensowane przez nieco niższą stopę oszczędności. W rezultacie, i konsumpcja prywatna będzie się zwiększać a konsekwencją będzie, m.in., wzrost rynku food-to-go, zarówno nominalnie, jak i realnie – mówi Magdalena Filip, Deputy Retail Business Unit Director w PMR Market Experts.

Rynek Dostawców HoReCa – RAPORT 2025
>> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <<

rynek dostawców horeca 2025

Bitwa pokoleń

Interesowało nas, jak do produktów food-to-go podchodzą przedstawiciele poszczególnych pokoleń. Czy wyniki nas zaskoczyły? Niekoniecznie. Mocno widoczna jest pewna zależność: im starsze pokolenie, tym mniejsza skłonność do zakupu tego typu produktów. I to w każdym analizowanym przez nas pod-segmencie. Największa różnica między najmłodszą a najstarszą generacją jest widoczna w kategorii dań na ciepło. Te wybiera 93% Zetek i tylko 60% Baby Boomers. Najmniejsza dysproporcja jest wśród przekąsek piekarniczych – 88% vs 75% – dodaje Magdalena Filip.

Zakup Produktów FtG

A jak na ich tle wypadają Millenialsi? 91% z nich sięga po dania przygotowywane na miejscu, jak hot-dogi czy zapiekanki, 86% po wyroby z piekarni, 76% gotowe dania, a 62% – napoje na wynos.

Pokolenie X i Baby Boomers wciąż najchętniej wybierają piekarnie. Przy zakupie napojów na wynos Zetki decydują się na kawiarnie (45%), a Millenialsi i najstarsze pokolenia na stacje benzynowe (Pokolenie Y – 49%, Pokolenie X – 53%, a Baby Boomers – 52%).

Co i gdzie jedzą Zetki?

Eksperci ze szczególną uwagą przyjrzeli się zachowaniom Pokolenia Z. Te według szacunków stanowi ok. 15% dorosłej populacji Polaków i – jak wielokrotnie wykazały różne badania – ma znaczący wpływ na kształt rynku. Konsumenci urodzeni po 1995 roku chętniej niż inne grupy sięgają po produkty food–to–go, choć częściej też postrzegają je jako zbyt drogie i niezdrowie. Rzadziej zaś od starszych respondentów zgadzają się ze stwierdzeniem, że gotowe dania w sklepach spożywczych mogą konkurować pod względem jakości z daniami z restauracji.

Miejsca zakupów FtG

Co ciekawe, Zetki lubią wszystko, co nowe, dlatego chętniej niż ich starsi koledzy spośród oferty wybierają matchę, churrosy czy bubble tea, dania inspirowana kuchniami świata i sushi. Nie stronią od słodkich przekąsek. Jednak zamiast piekarni częściej wybierają pączki, donuty, muffiny czy croissanty z dyskontów.

***

*Definicja rynku

Eksperci PMR Market Experts dzielą rynek produktów food-to-go na dwa typy produktów:

  • Ready-to-eat: produkty gotowe do natychmiastowego spożycia, zwykle z krótkim terminem ważności. Należą do nich m.in.: hot-dogi, zapiekanki, kanapki, panini (na ciepło lub na zimno, również pakowane), a także napoje przygotowywane na miejscu – kawa, herbata, świeżo wyciskane soki. W tej grupie znajdują się też niepakowane słodkie wypieki, takie jak pączki, drożdżówki, rogale, muffiny oraz ciastka z ciasta kruchego czy francuskiego.
  • Ready-to-serve: gotowe dania, które wymagają tylko prostego przygotowania, np. podgrzania. Są to na przykład pierogi, naleśniki, zupy czy zestawy obiadowe. Kategoria obejmuje produkty chłodzone i dania półkowe (np. w słoikach), ale nie dotyczy dań mrożonych.

Eksperci nie wzięli pod uwagę dań instant ani takich, które wymagają gotowania (np. surowy makaron, kasza, tortellini, gnocchi). Wykluczone zostały także produkty w proszku (np. burgery, kotlety, zupy z koncentratu) oraz dania gotowe dla dzieci. Pasty typu hummus czy ajwar oraz gotowe sosy w słoikach uznawane są za półprodukty i nie są wliczane do kategorii dań gotowych.

NEWSLETTER-HORECANET-ZAPISZ-SIE

Źródło: PMR Market Experts

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.