Helena Pinkowska o budowaniu zespołu i metodach zarządzania

Udostępnij artykuł

[TYLKO U NAS] Nowy ibis Styles Szczecin Stare Miasto został oficjalnie otwarty 22 września. W rozmowie z nami Helena Pinkowska, dyrektor hotelu opowiedziała m.in. jak w dzisiejszych czasach zbudować zróżnicowany i zdywersyfikowany zespół, a także jakie metody zarządzania obecnie się sprawdzają.

Helena Pinkowska, dyrektor ibis Styles Szczecin Stare Miasto
Helena Pinkowska, dyrektor ibis Styles Szczecin Stare Miasto

Jakie czynniki są dla Pani najistotniejsze w kontekście zarządzania zespołem?

Dobrze dobrany zespół to podstawa. Przy otwarciu ibis Styles Szczecin Stare Miasto była to dla mnie kluczowa kwestia: stworzyć zespół różnorodny pod kątem doświadczenia i wieku, uzupełniający się, kreatywny, otwarty na ludzi i chętny do dalszego rozwoju.

Zależało mi na zbudowaniu odpowiedniej atmosfery, aby pracownik był zadowolony, przychodząc do pracy, aby czerpał przyjemność, wykonując swoje obowiązki. Jest to kluczowy element budowania długofalowego, zaangażowania pracownika poza kwestiami finansowymi.

Słuchanie pracowników, bycie z nimi, odpowiadanie na ich potrzeby, budowanie zaufania – to wszystko pozwala na poznawanie zespołu oraz daje możliwości wykorzystania jego mocnych stron.
Hotelarstwo to serdeczność i gościnność, nie tylko w stosunku do gości, ale również w stosunku do całego zespołu. Każdego dnia większość czasu spędzamy w pracy, więc zbudowanie odpowiednich relacji opartych na wzajemnym szacunku i życzliwości jest bardzo ważne. Zacieśnia więzi, wzmacnia relacje, a to jest także kluczem do dobrej komunikacji i współpracy – szczególnie w takim miejscu, jakim jest hotel.

Czym jest dla Pani przywództwo, bycie liderem?

Jestem zwolennikiem przywództwa, które inspiruje i wprowadza odpowiednią atmosferę w pracy. Zależy mi na zaangażowaniu i efektywności zespołu, dlatego wspólna wizja i realizacja naszych celów odgrywa duże znaczenie. Bycie liderem to dla mnie umiejętność słuchania, empatia, reagowanie na sygnały, które wysyła zespół. To praca z ludźmi, nad ich możliwościami, dla ich rozwoju. To wspieranie, delegowanie zadań i branie odpowiedzialności za decyzje.

Ważny jest szacunek, poczucie wspólnego celu oraz inspirowanie innych w stopniu, jakiego oczekują.

Doświadczenia pracownika

Jak ważne w Pani modelu zarządzania jest kreowanie doświadczeń pracownika? Dlaczego to ma znaczenie?

To jest bardzo ważny element, gdyż pierwsze doświadczenia (wrażenie) zaczyna się w momencie rekrutacji. Należy pamiętać, że podczas pierwszej rozmowy nie tylko my oceniamy i wybieramy
pracownika, ale również kandydat ocenia nas, jako firmę i menadżera. To właśnie na tym etapie oceniana jest przyszła wizja korelacji życia zawodowego z życiem prywatnym. Na tym etapie mam szansę przedstawienia wartości, jakie wyznaje firma i jakimi kieruję się jako dyrektor hotelu.

Kultura firmy i pierwsze interakcje ze współpracownikami, przełożonymi i klientami to kolejny etap doświadczeń pracownika. Wdrażanie członków zespołu wiąże się z ciągłym zarządzaniem wydajnością, środowiskiem pracy i szkoleniami zawodowymi.

Pracownicy, którzy mają pozytywne doświadczenia, są bardziej zaangażowani i wydajni w pracy, mają poczucie przynależności, co często przekłada się na dłuższy staż pracy w przyszłości. Te czynniki prowadzą do ogólnej poprawy nie tylko atmosfery w całym zespole hotelu, ale i jego wyników. Gdy pracownicy nie posiadają odpowiedniego szkolenia lub narzędzi do wykonywania pracy ich produktywność i satysfakcja spada, co może powodować zwiększoną rotację w zespole. Dlatego bardzo ważne jest, aby nowemu pracownikowi poświęcać odpowiednią ilość czasu, słuchać, rozmawiać, poznawać, motywować, rozwijać.

Współpraca z personelem

W jaki sposób realizuje Pani przywództwo oparte na współpracy z personelem?

Preferuję przywództwo angażujące. Każdy z nas osobno, jak i cały zespół czy organizacja ma swoje biznesowe cele do osiągnięcia. Żaden menadżer nie odniesie sukcesu bez wspierającego zespołu. Staram się być z moimi zespołem codziennie w bezpośrednim kontakcie. Uwielbiam z nimi pracować, pomagać im w codziennych obowiązkach. To buduje niesamowite relacje, które bardzo cenię. Wierzę, że moje zaangażowanie i zainteresowanie nimi, ich codzienną pracą, trudnościami, a także najmniejszymi sukcesami przynosi niesamowite efekty. To buduje zespół, a dla mnie atmosfera i zaangażowanie są bardzo ważne – to jeden z kluczy do dobrego funkcjonowania hotelu.

Jestem dużą optymistką i z pozytywnym nastawieniem patrzę na kolejne wyzwania.

Jak stara się Pani utrwalać kulturę motywacyjną w zespole i rozwijać talenty pracowników?

W każdym zespole znajdzie się osoba, która chce się dalej rozwijać i potrafi łączyć pracę ze swoimi pasjami. Z tego powodu dla mnie ta różnorodność doświadczeń i pasji podczas rekrutacji jest bardzo ważna. W całej grupie Accor jest mnóstwo projektów, dzięki którym można poszerzyć swoją wiedzę, rozwinąć pasje, zdobyć nowe umiejętności i kwalifikacje, a dzięki pasji i zaangażowaniu rozwijać się dalej. W codziennym podejściu niezbędne są dla mnie…Pełną treść publikujemy w najnowszym wydaniu Świata Hoteli. Kliknij, aby dokończyć lekturę.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.

Opublikowano: 07.11.2022
Aktualizacja: 07.11.2022