Karolina Zajezierska z Piekarni Żywioły o sytuacji branży

Udostępnij artykuł

[SPECJALNIE DLA NAS] Niezależnie od zakresu działalności obecnie każda branża zmaga się z rosnącymi kosztami prowadzenia biznesu, wynikającymi ze wzrostu cen energii, surowców, a także kosztów pracy czy transportu. Szczególnie te trudności odczuwa sektor HoReCa, który po wyzwaniach związanych z pandemią mierzy się z konsekwencjami dynamicznie rosnącej inflacji. Potwierdzają to również dane Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy BIK, z których wynika, że aktualne zobowiązania branży HoReCa wynoszą już ponad 1,8 mld zł – mówi Karolina Zajezierska, przedstawicielka Piekarnia Żywioły w komentarzu przygotowanym dla Sweets&Coffee.

Marta-Zajezierska-Sweets-Coffee

Trudności branży pogłębiają także rosnące obawy Polaków i wynikające z tego oszczędności w zakresie dodatkowych wydatków. Z tego też względu możemy mieć coraz częściej do czynienia z tzw. efektem szminki, czyli sytuacją, kiedy małe przyjemności, takie jak ciasto z kawą zmówione w ulubionej kawiarni, zastąpią nam momenty kojarzone dotychczas z luksusem. Na znaczeniu zyskają zatem dania, należące do comfort food, poprawiające nastój, podnoszące na duchu. Wszystkie decyzje będą jednak podejmowane rozsądnie, a pod uwagę będą brane cena, smak, wielkość porcji oraz skład. Potwierdzają to także dane z raportu „Komunikacja wizualna w branży spożywczej i HoReCa a decyzje zakupowe Polaków”, według których przy zakupie słodyczy i przekąsek 74 proc. konsumentów zwraca uwagę na cenę i smak, a 55 proc. na wielkość porcji i skład.

Innym intersującym trendem na rynku sweet&coffee jest również wzrost znaczenia estetyki posiłków. W aplikacji TikTok i na Instagramie, tagi związane z jedzeniem znajdują się w pierwszej piątce najczęściej wyszukiwanych tematów. Co więcej, aż 63 proc. Polaków uważa, że dania podane w ładny sposób smakują lepiej, a 70 proc. z nich korzysta z mediów społecznościowych, aby sprawdzić ofertę restauracji przed wyjściem do lokalu czy złożeniem zamówienia (Raport „Food Trendy 2022”, Pyszne.pl). To sprawia, że lokale z branży sweet&coffee będą musiały większą wagę przyłożyć nie tylko do jakości serwowanych propozycji, ale również do ich wyglądu.

Po wyhamowaniu w czasie pandemii odbudowuje się również segment coffee. Ponad połowa Polaków obecnie pija kawę poza domem, co stanowi wzrost o 12 p.p. w ciągu ostatnich dwóch lat. Co istotne, najczęściej pijemy kawę poza domem ze względów smakowych – lubimy jej smak, a także nie wyobrażamy sobie dnia bez filiżanki czarnego napoju (ARC Rynek i Opinia, 2022). Co ważne, kawa dla znacznej części z nas może zatem stanowić jeden z elementów „zrobienia czegoś dla siebie” lub „momentu małej przyjemności”, na którą jesteśmy w stanie wydać dodatkowe pieniądze.

Ostatnie dwa lata były dla nas czasem przygotowań do uruchomienia nowego konceptu i otwarcia pierwszego lokalu Piekarni Żywioły przy ul. Chmielnej 19 w Warszawie. Dokładnie sprawdzaliśmy bieżące trendy i poszukiwaliśmy jak najwyższej jakości surowców, aby nie tylko wyróżnić się na rynku, ale także zasłużyć na zaufanie stałych klientów. Zaproponowana przez nas oferta wpisze się zarówno w gusta poszukiwaczy nowych doświadczeń, jak i również miłośników tradycji, kochających proste i znane połączenia. W kolejnych krokach skupimy się na rozwoju marki, pojawiając się z naszymi mniejszymi formatami w innych częściach Warszawy.

SWEETS & COFFEE wydanie drugie 2022
>> kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem <<

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 18.01.2023
Aktualizacja: 18.01.2023