[SPECJALNIE DLA NAS] Praca konsultanta SPA jest mało znana i bywa niedoceniana. To postać w cieniu, której zadanie najczęściej kończy się, zanim obiekt zdąży w pełni przynieść podziwiane owoce, które pomogła zasiać. Jest w rzeczywistości bardzo cennym partnerem i przewodnikiem, który, jeśli jest kompetentny, może zapobiec popełnieniu wielu kosztownych błędów – pisze w najnowszym wydaniu Świata Hoteli Aneta Muller, właścicielka SPA Consulting.
Zacznijmy od tego, że nie ma formalnego szkolenia dla „konsultantów SPA” i że każdy może legalnie nazywać się specjalistą. Można więc trafić na różne osoby: od szarlatana – asa powerpointu-sprzedającego marzenie, po wysoce wyspecjalizowane i techniczne doradztwo, nie zapominając o większości konsultantów, którzy są profesjonalistami w sektorze SPA – często byłymi menedżerami SPA, którzy porzucili status pracownika na rzecz samozatrudnienia.
Warto również zaznaczyć, że niektórzy dostawcy wyposażenia, sprzętu czy kosmetyków oferują swoim klientom porady bezpłatnie lub za niewielką opłatą. Nie ma w tym oczywiście nic złego, ale trzeba być świadomym ograniczeń takiej formuły. Można ją porównać do projektu kuchni sporządzonego w godzinę przez projektanta w supermarkecie budowlanym w zestawieniu z takim przygotowanym przez projektanta wnętrz. Pierwszy najprawdopodobniej zaoferuje standardowy produkt i spróbuje sprzedać Ci jak najwięcej sprzętu, podczas gdy ten drugi, teoretycznie zrobi wszystko co możliwe, aby opracować optymalny, w pełni spersonalizowany produkt.
Wybór konsultanta SPA
Jak sprawdzić czy stawiasz na właściwą osobę? Przede wszystkim referencje i doświadczenie zawodowe: zapytaj konsultanta jak się stało, że wykonuje taki zawód i co bardzo istotne – jakie były jego najważniejsze realizacje. Zwróć uwagę na ich reputację, a także na tę konsultanta w świecie SPA, który jest przecież dość ograniczony. Dobrym znakiem jest również pewien poziom rozpoznawalności w branży uzyskany poprzez publikacje w prasie specjalistycznej, udział w konferencjach, wykłady na targach lub udziały w branżowych jury. Wszystko to ma jednak charakter orientacyjny, ponieważ jedni konsultanci są bardziej skuteczni w promowaniu siebie niż inni, bardziej dyskretni, ale będący nie mniej doskonałymi profesjonalistami.
Przy wyborze partnera biznesowego ważne jest, aby nie lekceważyć wymiaru ludzkiego. Spędzicie razem dużo czasu by doprowadzić długi i kosztowny projekt do pomyślnego zakończenia, a po drodze nieuchronnie pojawią się trudności. Dlatego ważne jest, abyś pracował z kimś, z kim masz dobry kontakt i z kim dzielisz dość podobną wizję pracy.
Na tym etapie dobre będzie zwrócenie uwagi na niebezpieczne nieporozumienie, które może pojawić się między inwestorem a konsultantem i które może prowadzić do poważnych problemów. Otóż konsultant, niezależnie jak jest kompetentny, jest tylko doradcą. Jakkolwiek brzmi dziwnie, to pasuje mi określenie „położna projektu”. Zrobi wszystko, co w jego mocy, aby pomóc Ci zrozumieć biznes SPA i pomóc Ci stworzyć unikalne miejsce. Nie jest jednak Twoim kierownikiem operacyjnym, kierownikiem projektu ani analitykiem finansowym. Proponuje, koordynuje, wyjaśnia, a nawet szkoli, ale nie jest ostatecznym decydentem, a tym bardziej dyrektorem. Konsultant dołącza do istniejącego zespołu zarządzającego, aby zapewnić synergię mającą na celu optymalny sukces projektu, ale nie zastępuje jednego czy więcej członków tego zespołu. Innymi słowy, bardzo złym wyborem jest odwołanie się do konsultanta w przekonaniu, że można całkowicie zrzucić na niego realizację projektu: to jest Twój projekt, Ty go prowadzisz i Twoja inwestycja nie powinna być tylko finansowa.
Rola konsultanta SPA i jego zadania
O ile duże grupy hotelowe od lat opracowują skuteczne procedury włączania SPA do swojej działalności, o tyle dla niezależnego hotelarza stworzenie SPA jest prawdziwym wyzwaniem. Często postrzeganym jako zło konieczne. Jest to zrozumiałe biorąc pod uwagę, jak bardzo różni się od świata tradycyjnych hoteli. Rolą konsultanta jest towarzyszenie inwestorowi krok po kroku w poznawaniu…Cały artykuł publikujemy w Świat Hoteli maj-czerwiec 2023. Kliknij, aby zapoznać się z pełną treścią.
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.