Paulina Mazurkiewicz-Kurek, PHH: Możemy liczyć na wsparcie partnerów

Udostępnij artykuł

[SPECJALNIE DLA NAS] Stan pandemii był sprawdzianem naszej dotychczasowej współpracy. W większości przypadków dostawcy wykazali się zrozumieniem i podtrzymali dotychczasowe warunki lub wprowadzili zmiany np. cenników z niewielkimi podwyżkami wynikającymi ze zmian chociażby inflacji – mówi Paulina Mazurkiewicz-Kurek, dyrektor Pionu Finansów w Polskim Holdingu Hotelowym, w specjalnym komentarzu przygotowanym na potrzeby publikacji Rynek Dostawców HoReCa – Raport 2022.

Paulina Mazurkiewicz-Kurek
Paulina Mazurkiewicz-Kurek, PHH

Dodatkowo, firmy wychodziły naprzeciw naszym oczekiwaniom, informując na bieżąco, jak wygląda sytuacja na rynku ogólnoświatowym oraz czego możemy spodziewać się w najbliższym czasie. Pozwoliło nam to przetrwać trudne chwile pandemii. W odpowiednim momencie robiliśmy zapasy produktów w ilościach niezbędnych do funkcjonowania hoteli i obiektów. Dostawcy chcieli współpracować na wielu płaszczyznach i to pokazało, kto tak naprawdę jest partnerem i będzie z nami współpracował, bez względu na okoliczności.

Reasumując, możemy liczyć na wsparcie dostawców, jednak odczuwamy, że to wsparcie ze strony partnerów jest zupełnie inne niż przed pandemią. Nasi dostawcy dość mocno obawiają się przyszłości spowodowanej niestabilną sytuacją na rynkach światowych, przez to nie są w stanie udzielać nam dłuższych, korzystnych gwarancji chociażby cenowych czy terminowych. Jednak zarówno my, jak i dostawcy, wierzymy, że obecna sytuacja ustabilizuje się i już niebawem będziemy mogli w głównym stopniu skupić się na naszej działalności operacyjnej.

Weryfikacja partnerów

Czy ubiegłoroczna sytuacja – niełatwa dla branży – wpłynęła na weryfikację partnerów? Czy kryteria przy wyborze dostawców uległy zmianie? W jaki sposób?

Największy odczuwalny problem dotyczył kategorii outsourcingu usług gastronomicznych i housekeepingu. Było to spowodowane brakiem kelnerów, kucharzy i serwisu sprzątającego. Wiele osób, głównie z zagranicy, wyjechało lub przebranżowiło się. Część nadal obawia się powrócić do działalności hotelarskiej ze względu na ewentualność ponownego zamknięcia obiektów. W tym przypadku podstawowymi kryteriami przy wyborze dostawców była dla nas dostępność pracowników i ich minimalne doświadczenie. Pozostałe kryteria nie uległy zmianie.

Należy jednak podkreślić, że miniony rok był zdecydowanie lepszy niż poprzedni, szczególnie sezon letni. Ciężkie czasy pandemii pokazały nam również, kto jest najlepszym partnerem do współpracy. Firmy, które świadczyły dla nas usługi jeszcze przed Covid-19 wykazały się w większości przypadków elastycznością i zrozumieniem, że branża hotelarska bardzo mocno odczuła skutki wprowadzonych obostrzeń. Niemniej jednak niewielkie grono postawiło nowe warunki, które były przez nas nie do zaakceptowania. Koszty podane w nowych cennikach poszczególnych produktów były niekiedy wyższe nawet o kilkadziesiąt procent. W związku z tym po sprawdzeniu rynku udało się pozyskać naszej firmie nowych dostawców, z którymi współpracujemy do dziś dzień. Warunki, które nam zaoferowali były lepsze od tych…Pełną treść komentarza publikujemy w Rynku Dostawców HoReCa – RAPORT 2022.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.