PMR: Wzrost cen bolączką HoReCa w Polsce

Udostępnij artykuł

[SPECJALNIE DLA NAS] W 2021 r. rynek HoReCa rozpoczął proces odbudowy po drastycznym spadku wartości w 2020 r. Presja restrykcji i powolny powrót niektórych aspektów życia społecznego nie pozwoliły jednak na powrót do wartości sprzed pandemii. W 2022 r. i w najbliższych latach branża stanie przed kolejnym wyzwaniem – inflacją.

Utrudniona odbudowa rynku

W 2021 r. rynek HoReCa rozpoczął proces odbudowy po drastycznym spadku jego wartości w 2020 r. Restrykcje związane z wciąż trwającą pandemią, powolny powrót części aspektów życia społecznego (zwłaszcza eventów, rodzinnych, biznesowych, kulturalnych czy społecznych, ruchu turystycznego, przy utrzymaniu częściowej pracy zdalnej) wpływały negatywnie na ten proces, a dane PMR wskazują, że wartość rynku nie powróciła do poziomów sprzed pandemii. Jednym z kluczowych wyzwań dla rynku obecnie oraz w nadchodzących latach jest kwestia wzrostu cen. W 2022 r. niezbędne będą dalsze zwiększenie cen usług gastronomicznych. Podwyżki m.in. energii elektrycznej i nawozów przekładają się na wzrost cen żywności, co będzie skutkowało wysoką inflacją konsumencką oraz wysoką zharmonizowaną inflacją cen usług gastronomicznych.

Wysoka inflacja wpłynie ograniczająco na rynek HoReCa ogółem oraz jego poszczególne segmenty. Z jednej strony spowoduje wzrost wartości nominalnej rynku, ale z drugiej ograniczy jego realny wzrost m.in. poprzez ograniczoną siłę nabywczą Polaków. Wpłynie to na decyzje zakupowe mieszkańców naszego kraju, którzy wstrzymają się np. z wizytą w restauracji, ograniczą wyjazdy wakacyjne lub skrócą ich długość.

Wzrost cen wpływa na korzystanie z usług gastronomicznych

Wyniki badania PMR przeprowadzonego w maju 2022 r. na potrzeby raportu ,,Rynek HoReCa w Polsce 2022. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2022-2027” pokazują, że z powodu wzrostu cen połowa Polaków korzystających z usług rynku HoReCa ogranicza wizyty w lokalach gastronomicznych (66 proc.) i/lub zamawianie w dowozie/na wynos (63 proc.) czy też rezygnuje z rezerwowania wyjazdów (61 proc.).
Co więcej, ze stwierdzeniem, że gotując samodzielnie można zaoszczędzić, zgadza się 75 proc. Polaków korzystających z usług gastronomicznych, co również może działać ograniczająco na wydatki na rynku HoReCa.

Prognozujemy silny wzrost cen w całym 2022 r., który będzie częściowo ograniczany przez tarcze antyinflacyjne. W 2023 r. wzrost cen powinien stopniowo spowalniać m.in. dzięki…Cały tekst publikujemy w RYNEK GASTRONOMICZNY W POLSCE – RAPORT 2022. Kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.

Opublikowano: 18.08.2022
Aktualizacja: 18.08.2022