PSSB i UOKiK ostrzegają hotele przed pokazami garnków czy pościeli

Udostępnij artykuł
Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej i Federacja Konsumentów pod patronatem UOKiK rozpoczynają akcję „Poznaj swojego kontrahenta”. Chcą wspólnie przeciwdziałać nieuczciwym praktykom, do których dochodzi podczas pokazów na rynku sprzedaży bezpośredniej. Kampania edukacyjna skierowana jest m.in. do firm wynajmujących sale na takie spotkania, czyli np. hoteli i restauracji.

W całej Polsce odbywają się pokazy, podczas których konsumenci są poddawani manipulacjom. Przychodzą na bezpłatne badania albo prezentację, a wychodzą z horrendalnie drogim kompletem garnków, urządzeniem do magnetoterapii czy umową na pakiet usług pseudomedycznych. Nierzetelni sprzedawcy ukrywają przed nimi handlowy cel spotkania, wprowadzają w błąd co do właściwości oferowanych produktów, wmawiają zły stan zdrowia. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zebrał dane o ok. 500 takich pokazach w samym tylko woj. łódzkim i ponad 300 w dolnośląskim. Ale to tylko niewielki procent pokazów, które się w rzeczywistości odbywają. Takie spotkania mają miejsce najczęściej w wynajętych salach, np. w hotelach, restauracjach, domach weselnych, ale także w sanatoriach, a nawet szkołach czy szpitalach. Rozpoczynająca się dziś kampania „Poznaj swojego kontrahenta” to akcja informacyjno-edukacyjna adresowana do podmiotów wynajmujących pomieszczenia na pokazy komercyjne. Organizatorzy szczególny nacisk kładą na przestrzeganie praw konsumentów.

– Wynajmujący często nie zdają sobie sprawy, że nieraz biorą udział w oszustwie. PSSB wspólnie z UOKiK i Federacją Konsumentów chcą dać jasny sygnał, że wynajmowanie pomieszczeń firmom nierzetelnym to zachowanie nieetyczne, a tym samym edukować i przestrzec zainteresowane placówki czy instytucje przed takimi działaniami mówi Konrad Szałkiewicz, przewodniczący zarządu PSSB.

Pierwsza odsłona kampanii ma na celu edukację środowiska hotelarskiego i restauracyjnego, bo to w ich pomieszczeniach najczęściej odbywają się tego typu przedsięwzięcia. Działania PSSB wraz z UOKiK i Federacją Konsumentów są reakcją na nasilające się zjawisko.

– Mamy informacje o ponad 120 firmach organizujących pokazy, podczas których konsumenci mogą być poddawani nieuczciwym praktykom handlowym. UOKiK na różne sposoby walczy z tym zjawiskiem. W 2018 r. prowadziliśmy ponad 40 postępowań wobec przedsiębiorców sprzedających produkty lub usługi na pokazach. Przygotowaliśmy też pakiet propozycji legislacyjnych, które powinny uporządkować ten rynek. Cieszymy się, że teraz możemy połączyć siły z Polskim Stowarzyszeniem Sprzedaży Bezpośredniej – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

– Mimo wielu podejmowanych działań – pomocy prawnej, akcji edukacyjnych i informacyjnych skierowanych do konsumentów – pokazy handlowe organizowane przez nieuczciwych przedsiębiorców odbywają się codziennie w całym kraju. Ofiarami naciągaczy są najczęściej osoby starsze. Liczymy, że ta kampania, skierowana do podmiotów wynajmujących lokale na tego typu spotkania, utrudni działanie nieetycznym firmom. Będzie jednym z elementów rugujących z rynku tych, którzy nie potrafią działać uczciwie. Skala negatywnych zjawisk jest już tak duża, że musimy apelować do wszystkich aktorów tego rynku mówi Kamil Pluskwa-Dąbrowski, prezes Federacji Konsumentów.

Kampania „Poznaj swojego kontrahenta” zwraca uwagę, że brak zachowania szczególnej ostrożności przy wynajmowaniu pomieszczenia na wydarzenia o charakterze handlowym może skutkować przyzwoleniem na nieuczciwe praktyki i oszustwa. Organizatorzy akcji wyślą do blisko 40 tysięcy hoteli i restauracji ulotkę informującą o nieprawidłowościach, do których może dochodzić podczas pokazów handlowych. Przedsiębiorcy znajdą w niej też rady, co powinni zweryfikować przed wynajęciem sali kontrahentowi. Oprócz mailingu kampania będzie nagłośniona przez partnerów w mediach społecznościowych. Na jesień jest zaplanowana druga odsłona akcji. Będzie skierowana m.in. do sanatoriów i domów opieki społecznej.

 

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 01.02.2019
Aktualizacja: 01.02.2019