Rafał Kościuk z Fit Cake o rynku dostawców

Udostępnij artykuł

[TYLKO U NAS – RAPORT 2023] Mamy sprawdzonych dostawców od lat, którzy dokładnie wiedzą czego potrzebujemy, czasami informują już nas nawet, że pojawił się jakiś poszukiwany produkt w dobrej cenie. Długoletnie, dobre kontakty biznesowe zapewniają nam nieprzerwany łańcuszek dostaw, nawet w czasach braków jakichś towarów. Uchodzimy za solidnego odbiorcę, z którym warto utrzymywać relacje – mówi Rafał Kościuk, właściciel Fit Cake w komentarzu przygotowanym na potrzeby publikacji Rynek Dostawców HoReCa w Polsce – RAPORT 2023.

Jak kształtuje się aktualna współpraca z dostawcami dla branży HoReCa?

Gwarantowane dostawy to jeden z atutów bycia w sieci franczyzowej. Dla nie-cukierni, takiej jak Fit Cake, gdzie używa się wybranych, często specjalistycznych, sprawdzonych produktów (m.in. dla alergików czy cukrzyków), to kwestia szczególnie ważna. Nie możemy sobie pozwolić na żaden zamiennik niższej jakości, bo od razu osłabiłoby to naszą wiarygodność. We wszystkich magazynach zachowujemy reżym bezglutenowy.

Dlatego wprowadziliśmy innowacyjne rozwiązania dotyczące dystrybucji towarów między naszymi blisko 60 punktami w Polsce i za granicą. Kupujemy je centralnie i korzystamy z wewnętrznej platformy zakupowej. Robimy zapasy w skali całej sieci, co pozwala skutecznie negocjować ceny, a potem franczyzobiorcy zaopatrują się u nas, w to, czego im aktualnie brakuje.

Mamy sprawdzonych dostawców od lat, którzy dokładnie wiedzą czego potrzebujemy, czasami informują już nas nawet, że pojawił się jakiś poszukiwany produkt w dobrej cenie. Długoletnie, dobre kontakty biznesowe zapewniają nam nieprzerwany łańcuszek dostaw, nawet w czasach braków jakichś towarów. Uchodzimy za solidnego odbiorcę, z którym warto utrzymywać relacje.

Jakie czynniki obecnie najbardziej wpływają na decyzję o wyborze danego dostawcy?

Fit Cake to specjalistyczna franczyza, jedyna w swoim rodzaju i prekursorska na polskim rynku. Nasza oferta skierowana jest do ludzi prowadzących określony styl życia – zdrowy i aktywny oraz do osób stosujących diety z różnymi wykluczeniem.

To, jaką grupę obsługujemy wpływa na wybór dostawców. Po pierwsze, muszą to być firmy, które rozprowadzają produkty najwyższej jakości, z wiadomego, sprawdzonego źródła. Po drugie, dostawca powinien uwzględniać, że poszukujemy towarów, które mogą być używane na dietach wykluczających, niektóre muszą mieć odpowiednie certyfikaty, np. produkty bezglutenowe.

Jak w każdym gastro biznesie liczy się też szybkość dostawy (produkty mają określony termin spożycia). Nie mniej ważna jest też dobra komunikacja na szczeblu zakupowo-sprzedażowym, to, że z kimś robi się biznes w przyjemniejszej atmosferze. Po prostu, że można na kogoś liczyć i mu zaufać.

Czego oczekujecie od dostawców w tym niełatwym pod kątem wysokości kosztów roku 2023?

Ostatnie lata przyzwyczaiły nas do niespodzianek i nagłych zmian. Już się na to trochę uodporniliśmy, wprowadziliśmy różne procedury i rozwiązania, które minimalizują ryzyko, ale nie zamierzamy się zatrzymywać. Ustaliliśmy sobie Wielki Włochaty Cel aż do roku 2030, zgodnie z którym w 2026 roku mamy już ok. 150 franczyz.

To oczywiście wymaga przeformatowania kontraktów z dotychczasowymi dostawcami, a także zawarcia nowych umów. Będziemy oczekiwać od nich przede wszystkim parasola ochronnego w kwestii ceny składników i zwracać szczególną uwagę na niskie wskaźnik wzrost cen. W ten sposób będziemy mogli zapobiec drastycznemu podnoszeniu cen, choć przy postępującej inflacji podwyżki kosztów są nieuniknione.  W 2022 roku udało nam się jednak utrzymać ceny naszych produktów na stabilnym poziomie. Podczas gdy w tradycyjnych cukierniach ceny wyrobów poszybowały w górę o 30 a nawet 40 proc., u nas podwyżka wyniosła ok. 10. proc. Znaleźliśmy oszczędności w innych obszarach i spodziewamy się podobnego efekty także w tym roku.

Rynek Dostawców HoReCa – RAPORT 2023
>> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <<

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 02.03.2023
Aktualizacja: 02.03.2023