Sfinks prognozuje 250 mln zł przychodów w 2011

Udostępnij artykuł

Spółka prognozuje, że w 2014 r. skonsolidowane przychody osiągną ponad 450 mln zł, zaś wskaźnik Ebitda przekroczy 45 mln zł. Dodatnia Ebitda oczekiwana jest w 2011 r. i ma wynieść 12 mln zł przy skonsolidowanych przychodach na poziomie 250 mln zł. Zakładane wzrosty dotyczą wyników wygenerowanych na bazie rozwoju sieci Sphinx i Wook, nie uwzględniają potencjalnych przejęć i innych projektów realizowanych przez spółkę oraz zdarzeń jednorazowych.

Spadek przychodów ze sprzedaży był wynikiem trudności, jakie Sfinks przechodził na przełomie lat 2008 i 2009 oraz złożenia wniosku o upadłość. Efektem tego były wypowiedzenia umów najmu lokali i zamknięcie 17 restauracji. Sfinks rozpoczął rozbudowę sieci w grudniu ubiegłego roku otwarciem restauracji Sphinx w CH Malta w Poznaniu. W kwietniu br. zainaugurowały działalność dwie kolejne – Sphinx i Wook w Porcie Łódź. Otwarte restauracje prowadzone są w nowym modelu franczyzowym, który do końca czerwca będzie obowiązywać we wszystkich franczyzowych restauracjach zarządzanych przez Sfinks Polska. Spółka planuje dynamiczny wzrost sieci na bazie rozwoju marek Sphinx i Wook od 2011 r. – do ponad 150 w 2011 r. i ponad 250 w 2014 r.

– Zamknęliśmy najtrudniejszy rok w historii Sfinksa. Dzięki determinacji i sprawności kolejnych zarządów, od marca ubiegłego roku zapoczątkowanych zostało wiele pozytywnych zmian, w wyniku których Sfinks będzie mógł się rozwijać i systematycznie poprawiać wyniki. Nowe zasady współpracy z franczyzobiorcami, realizacja dostaw w oparciu o umowy centralne oraz wdrożony program poprawy jakości i efektywności stanowią silne podstawy, na których będą mogły rozwijać się zarówno nasze dotychczasowe sieci, jak i inne projekty pojawiające się w przyszłości. W tym roku skupiamy się na zakończeniu działań naprawczych oraz przygotowaniu spółki do dynamicznego rozwoju od 2011 r. Wdrażane będą nowe usługi w ramach już istniejących restauracji, a także pojawią się pierwsze restauracje typu express działające w segmencie fast casual dining. Nasza strategia zakłada, że Sfinks będzie multibrandową międzynarodową firmą gastronomiczną, dlatego równolegle przygotowujemy się do rozwoju w Polsce i na rynkach zagranicznych – komentuje Mariola Krawiec-Rzeszotek, prezes zarządu Sfinks Polska SA.

Strategia Sfinks Polska na lata 2010-2014 zakłada, że spółka będzie rozwijać się w Polsce w oparciu o franczyzę i masterfranczyzę za granicą. Podstawą sieci będą pełnowymiarowe restauracje działające w segmencie casual dining. Ich oferta zostanie poszerzona o usługi dowozu posiłków do domów i biur, dania na wynos, a także usługi cateringowe. Jednocześnie Sfinks wprowadza koncept typu express, w ramach którego będą powstawały restauracje szybkiej obsługi w segmencie fast casual dining. Będą one serwować dania oparte na menu restauracji Sphinx i Wook proste w przygotowaniu, możliwe do zabrania i spożycia w ruchu. Restauracje typu express umożliwią spółce poszerzenie działalności o mniejsze miasta, a poprzez wejście w segment fast casual dining mają zapewnić dotarcie do dużego segmentu klientów korzystających dotychczas z sieci fast food. Sfinks zakłada konkurowanie z fast foodami jakością i smakiem, przy zapewnieniu atrakcyjnej ceny. Restauracje typu express będą też ciekawą formą współpracy dla potencjalnych franczyzobiorców ze względu na niższy koszt inwestycji niż w przypadku pełnowymiarowych restauracji oraz łatwiejsze procedury operacyjne. Strategia Sfinks Polska nie wyklucza potencjalnych przejęć oraz rozwoju nowych projektów w ramach grupy.

Sfinks Polska zarządza obecnie 111 restauracjami, w tym siecią 96 restauracji Sphinx (segment casual dining) zlokalizowanych w całej Polsce i za granicą, 9 restauracjami Chłopskie Jadło (segment premium) i 6 restauracjami WOOK (segment casual dining). Pod względem wielkości sprzedaży oraz liczby restauracji, Sphinx jest największą w Polsce siecią typu casual dining. Sfinks Polska jest jednocześnie trzecią co do wielkości pod względem przychodów firmą gastronomiczną w Polsce.

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 05.05.2010
Aktualizacja: 05.05.2010