Trendy delivery 2023: potrawy wegetariańskie, zakupy spożywcze i nowe kategorie

Udostępnij artykuł

Na bazie danych z 2022 r. Glovo przewiduje, że w ciągu nadchodzących 12 miesięcy w branży delivery kluczowymi trendami będą potrawy wegetariańskie, zakupy spożywcze oraz nowe kategorie na polskim rynku, takie jak: kwiaty, książki, artykuły papiernicze, kosmetyki, czy produkty dla zwierząt domowych.

Jak zamawiamy w delivery?
Jak zamawiamy w delivery?

Polska będzie coraz bardziej wegetariańska

Jeszcze w 2014 roku, tylko 1 proc. Polaków deklarował swoją przynależność do przedstawicieli wegetarianizmu (CBOS). W 2019 roku było to już ok. 8 proc. Natomiast dzisiaj, 44 proc. badanych Polaków w wieku 15–29 lat deklaruje zmniejszenie ilości spożywanego mięsa (raport Fundacji im. Heinricha Bölla w Warszawie oraz Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju “Atlas Mięsa” z 2022 roku). Młode pokolenie kształtuje zatem jasną, wegetariańską przyszłość. Potwierdzają to także dane Glovo. Polska znalazła się, obok Hiszpanii i Włoch, wśród krajów z największą liczbą zamówień potraw wegetariańskich. Co więcej, cała kategoria tych dań wzrosła rok do roku o 57 proc.

Jedną z najszybciej rosnących na popularności alternatyw dla klasycznych mięsnych potraw jest wegetariańska lub wegańska wersja ramenu. W 2022 r. Glovo dostarczyło najwięcej dań wegetariańskich w Warszawie. Stolica Polski w wielu międzynarodowych rankingach zajmuje wysokie miejsca pod względem popularności wegetarianizmu. Jednocześnie, Białystok odnotował najszybszy, ponad 300 proc. wzrost liczby zamówień opcji wegetariańskich. W przyszłości możemy się zatem spodziewać, że pozostałe miasta będą gonić pod tym względem Warszawę. Warto także zaznaczyć, że wciąż duży wpływ na popularność wegetarianizmu w Polsce ma tradycja i religia – to piątek, w który wiele osób decyduje się na post właśnie ze względów tradycyjnych, jest dniem z największą liczbą zamówień potraw bezmięsnych.

Liderzy wzrostu wśród potraw: kuchnia bliskowschodnia, sushi i kuchnia polska

W 2022 duży wzrost popularności odnotowała kuchnia bliskowschodnia, osiągając znacznie ponad 100 proc. wzrost liczby zamówień. I chociaż w Polsce wciąż najwięcej zamawia się pizz, burgerów i kebabów, to na uwagę zasługują dwa bardzo szybko rosnące na popularności segmenty – sushi i kuchnia polska. Sushi staje się niezwykle popularne w Szczecinie, którego mieszkańcy rok do roku (2021-2022) zamówili o 357 proc. więcej sushi. Zdecydowanie najpopularniejszym rodzajem Sushi jest Nigiri z tuńczykiem, a dniem z największą liczbą zamówień – niedziela.

W przypadku kuchni polskiej, to oczywiście niekwestionowanym liderem w kraju jest tradycyjny schabowy. Jak się okazuje popularność polskich dań różni się w odniesieniu do miast. I chociaż Warszawa wierna jest tradycji, to w Łodzi najczęściej zamawiany jest rosół z makaronem, a w Krakowie pierogi z ziemniakami, twarogiem i pieprzem. Jednak na miano “największych miłośników polskiej kuchni” zasłużyli mieszkańcy Rybnika, gdzie odnotowano ponad 500 proc. wzrost liczby zamówień potraw z polskiej kuchni.

Dostawy zakupów spożywczych coraz popularniejsze

Polska, obok Rumunii i Hiszpanii, znalazła się wśród 3 krajów z największą liczbą zamówień spożywczych. Globalnie 3 najczęściej zamawiane produkty z supermarketów to woda butelkowana, piwo oraz banany. Analizy wskazują, że należy spodziewać się dalszego wzrostu popularności zakupów spożywczych z dostawą tego samego dnia – klienci doceniają wygodę, szybkość i oszczędność czasu.

Zamawiamy coraz więcej produktów niespożywczych

W 2023 r. możemy spodziewać się, że coraz więcej osób będzie oczekiwało możliwości zamawiania produktów, takich jak książki, kwiaty czy elektronika. Globalnie, liczba zamówień złożonych przez Glovo w sklepach wykraczających poza kategorię spożywczą wzrosła o 120 proc. w 2022 r. w stosunku do 2021. Najpopularniejszą kategorią pod względem liczby zamówień były książki, a także produkty dla zwierząt, kosmetyki, upominki i kwiaty.

W Polsce na uwagę zasługuje ponad 300 proc. wzrost liczby zamówień kwiatów, spośród których Polacy zdecydowanie najczęściej zamawiali storczyki! Glovo najwięcej kwiatów dostarczyło w Dzień Kobiet, na drugim miejscu były Walentynki. Pierwsze zamówienie w Glovo w kategorii „kwiaty” pod hasłem „Bukiet Miłości” złożył 8 stycznia 2022 roku mieszkaniec Krakowa. Na uwagę zasługuje także rosnąca popularność książek i artykułów biurowych (ponad 50 proc. wzrost). Najwięcej książek i materiałów biurowych Glovo dostarczyło w Dzień Dziecka, spośród dostępnych artykułów najczęściej zamawiany był balon foliowy z numerem 1.

Rosnący trend zakupów niespożywczych potwierdza także możliwość zamówienia “Cokolwiek” w aplikacji Glovo. Dzięki niej użytkownicy mogą napisać dokładnie, czego potrzebują i z jakiego sklepu, a kurier dostarczy wybrane przedmioty. I tak, do najciekawszych zamówień w 2022 r. należy zaliczyć: zegarek z ukrytą mini kamerą, 100 wkładów do bitej śmietany oraz tarcza diamentowa 400 mm i otwornica diamentowa.

NOWOŚCI GASTRONOMICZNE grudzień 2022
>> kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem <<

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.

Opublikowano: 12.01.2023
Aktualizacja: 12.01.2023