Twórcy Restaurant Week o zmianach gastronomicznych ostatniej dekady

Udostępnij artykuł


W ciągu dekady (2014-2024) restauracje stały się czymś więcej niż tylko miejscem na szybki posiłek. Dziś to przestrzenie spotkań, kulinarnych odkryć i tworzenia trendów, które wznoszą polską scenę restauracyjną na światowy poziom. Liczba restauracji wzrosła w tym czasie o ponad 30%, wydatki na jedzenie poza domem podwoiły się, a Polacy pokochali odkrywanie nowych smaków, jak nigdy dotąd. W samym sercu tej rewolucji jest RestaurantWeek®, który od 10 lat zmienia zwykłe wyjścia do restauracji w wyjątkowe doświadczenia. Jak Polska stała się krajem foodies?

Patrząc na ostatnie dziesięć lat, możemy śmiało powiedzieć, że restauracje już nie tylko nas karmią, ale także opowiadają historie, budują doświadczenia i wpisują się w nowoczesne podejście do jedzenia. Dziś wyjście do restauracji nie jest już jedynie elementem świętowania wyjątkowych okazji. Stało się naturalnym sposobem spędzania czasu i formą codziennej przyjemności. mówi Paweł Światczyński, współtwórca festiwalu RestaurantWeek®. To zmiana, która pokazuje, że gastronomia przestała być postrzegana jako luksus, a zaczęła pełnić funkcję integralnej części stylu życiadodaje Marcin Wawrzeń, współtwórca festiwalu.

Wzrost popularności jedzenia na mieście idzie w parze z rosnącymi wydatkami na gastronomię. W 2014 roku Polacy przeznaczali na restauracje i hotele około 2,7 proc. swoich całkowitych wydatków. Obecnie wartość ta przekroczyła 5 proc. Średnia wysokość rachunku w restauracji wzrosła zaś z 35-40 zł do powyżej 70 zł. Zmiana ta jest szczególnie widoczna wśród młodszych pokoleń – dekadę temu osoby w wieku 18-30 lat stanowiły zaledwie 20 proc. wszystkich klientów restauracji, natomiast obecnie to już ponad 40 proc.

Polacy chcą odkrywać!

Do restauracji nie chodzimy już wyłącznie na klasyczne, dobrze znane smaki, lecz coraz częściej kieruje nami chęć eksplorowania kulinarnego światazauważa Maciej Żakowski, współtwórca festiwalu RestaurantWeek®.Wieloletnie analizy preferencji gości festiwalu pokazują, że dla 80% z nich najważniejsze jest odkrywanie nowych dań, unikalnych smaków oraz wyjątkowych miejsc – i to w sposób szybki, wygodny, najlepiej digitalowy.

Potwierdzają to również dane dotyczące mocnego wzrostu zainteresowania kuchnią roślinną – w menu restauracyjnych coraz więcej miejsca zajmują pozycje wegetariańskie i wegańskie, często na bazie zamienników mięsa. Przez lata eksplorowanie różnych smaków stało się nie tylko przyjemnością, ale stylem życia.

Rynek Dostawców HoReCa – RAPORT 2025
>> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <<

rynek dostawców horeca 2025

Cyfryzacja zmienia branżę

W ciągu ostatniej dekady znacząco wzrosła popularność platform do zamawiania jedzenia, którą wsparła zaawansowana cyfryzacja. W 2014 r. jedzenie z dowozem było niszową usługą, dziś jest standardem. W tę samą stronę zmienia się sposób korzystania z restauracji – obecnie prawie 50 proc. rezerwacji odbywa się przez aplikacje i strony internetowe. Restauracje także coraz częściej oferują programy lojalnościowe oraz spersonalizowane oferty dla stałych gości.

Cyfryzacja zrewolucjonizowała branżę gastronomiczną na wielu poziomach. Dziś goście oczekują nie tylko doskonałego jedzenia, ale także spersonalizowanych doświadczeń – od intuicyjnych systemów rezerwacji, przez aplikacje lojalnościowe, aż po menu dostosowane do ich preferencji. To wszystko sprawia, że technologia stała się nieodłącznym elementem nowoczesnej gościnności i dlatego popularność RestaurantWeek® tak dynamicznie rośniemówi Paweł Światczyński.

Przyszłość pełna smaku

Gastronomia to już nie tylko biznes – to kultura, sposób spędzania czasu i wyrażania siebiepodsumowuje Maciej Żakowski.Dynamiczny rozwój RestaurantWeek® wyraźnie pokazuje, że przyszłość branży restauracyjnej rysuje się w jasnych barwach, a Polacy będą coraz chętniej wydawać pieniądze na doświadczenia restauracyjne, które można rezerwować szybko i wygodnie, ponieważ stały się naturalnym elementem ich codziennego życiadodaje Marcin Wawrzeń.

Miniona dekada udowodniła, że gastronomia w Polsce nie tylko nadąża za globalnymi trendami, ale i je kształtuje. Wiele wskazuje na to, że kolejne lata przyniosą dalszą specjalizację lokali, rozwój innowacyjnych konceptów kulinarnych i jeszcze większą dbałość o jakość doświadczeń gości. Polska gastronomia już dziś wyznacza nowe standardy, a bardzo dobre wyniki z ostatniego dziesięciolecia pozwalają prognozować, że jej znaczenie na rynku usług będzie dalej rosło.

RestaurantWeek® od 10 lat stanowi element kulinarnej rewolucji, szeroko promując autorskie restauracje w Polsce oraz kształtując kulinarne trendy. Festiwal zdobył status jednego z największych wydarzeń restauracyjnych na świecie, oferując milionom gości odkrywanie popisowych menu topowych restauracji w atrakcyjnej cenie. RestaurantWeek® sprawił, że wyjątkowe doświadczenia kulinarne stały się dostępne dla każdego, a polska scena restauracyjna zyskała nie tylko rozgłos, ale również dostęp do szerokiego grona odbiorców, dzięki wielkim kampaniom marketingowym, zachęcającym Polaków do odwiedzania restauracji. Rodzima gastronomia wykuwa swoje miejsce w globalnej czołówce i wszystko wskazuje na to, że to dopiero początek tej smakowitej rewolucji.

Źrodło: Restaurant Week

NEWSLETTER-HORECANET-ZAPISZ-SIE

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Źródła: raporty GUS, Ariadna, grupa PTWP 2023, Eurostat 2024, raport Polska na talerzu 2014 i 2023, Raport gastronomiczny 2023, Made for restaurant 2025, Dun & Bradstreet 2024, dane RestaurantWeek® z badań uczestników z lat 2014-2024.