[SPECJALNIE DLA NAS] Audyt finansowy, w mojej ocenie, jest najważniejszym rodzajem audytu jaki powinien przeprowadzać, każdy właściciel hotelu. I to nie jednorazowo, a regularnie, co najmniej raz w roku.

Jak wspominałem w poprzednim tekście może, ale nie musi, być powiązany z audytem spółki właścicielskiej. Nie zawsze bowiem pokrywają się zakresy działalności (spółka może prowadzić inną działalność oprócz hotelowej). Audyt spółki dokonuje się po zamknięciu sprawozdania finansowego za dany okres. Jeśli jest to pełny rok obrotowy, który pokrywa się z rokiem kalendarzowym to taki audyt może być wykonywany dopiero w połowie kolejnego roku, wreszcie spółka jako taka zgodnie z ustawą o rachunkowości może nie podlegać w ogóle wymogowi przeprowadzania audytu. Tymczasem audyt finansowy działalności stricte hotelowej jest niezbędny i należy go przeprowadzać regularnie. Ważnych powodów jest wiele i wynikają przede wszystkim z zakresu informacji, jakie taki audyt powinien właścicielowi przynieść:
Po pierwsze – w trakcie audytu finansowego badamy poprawność sprawozdań sporządzonych przez księgowość hotelu – niezależnie czy jest zarządzany przez operatora, czy bezpośrednio przez właściciela. Sprawdzamy zgodność wszystkich kluczowych pozycji, prawidłowość księgowań kosztów, przychodów, alokacji do poszczególnych departamentów, dokładność i rzetelność wszystkich naliczanych przez operatora opłat w tym tych, które są najbardziej wrażliwe na pomyłki, czyli opłat nielimitowanych, takich jak niektóre usługi marketingowe, dystrybucyjne, różnego rodzaju programy wsparcia sprzedaży, szkoleń, usług zewnętrznych itd.
Po drugie – badamy wyniki jakie osiąga hotel. W zależności od ustaleń z właścicielem robimy to w ujęciu porównawczym z grupą konkurencyjną (tzw. competetive set) lub w ujęciu historycznym, czyli odnosimy się do wyników z lat poprzednich albo robimy jedno i drugie oraz dodatkowo badamy wykonanie przyjętych budżetów tj. z reguły procent ich wykonania i wszelkie ewentualne odchylenia.
Po trzecie – dokonujemy analizy wskaźnikowej wyników finansowych hotelu z podziałem na poszczególne departamenty operacyjne i główne pozycje przychodowe oraz kosztowe. Wykorzystujemy tu naszą bazę danych i własne doświadczenie, które w większości przypadków pozwala nam określić wielkości średnie dla poszczególnych pozycji rachunku wyników dla porównywalnych hoteli wg skali, standardu i lokalizacji.
W wyniku powyższych działań uzyskujemy odpowiedź na to czy księgowość hotelu jest prowadzona prawidłowo, czy zarządzający realizuje budżet i jaka jest tendencja, jeśli chodzi o wynik (czy obłożenie, ADR, RevPar, GOP itd. będą nam rosły czy będą spadać). Wreszcie otrzymujemy kompletną wiedzę dotyczącą tego czy i o ile nasz obiekt różni się od porównywalnych hoteli w poszczególnych kategoriach przychodowych i kosztowych. Co oczywiste, wszystkich tych informacji nie da się uzyskać przeprowadzając jedynie „klasyczny” księgowy audyt samej spółki.
W przypadku wystąpienia jakichkolwiek odchyleń w budżecie tego rodzaju informacje będą niezbędne do podjęcia działań naprawczych i rozmowy z operatorem lub zespołem zarządzającym nt. koniecznych zmian. Ponadto analiza wskaźnikowa nierzadko pozwala wykazać nam, że sam budżet jest źle skonstruowany i nawet jeśli jest realizowany przez zarządzającego to jest niekorzystny dla właściciela! Dzieje się tak najczęściej wtedy, kiedy operator lub zespół zarządzający źle zdefiniują swoją pozycję konkurencyjną i nieprawidłowo dobiorą parametry. Taka sytuacja utrzymywana latami może spowodować de facto spadek hotelu do niższej kategorii nie odzwierciedlającej jego faktycznej wartości i standardu. Oczywiście wszystko ze stratą dla właściciela.
Przeprowadzenie audytu finansowego pozwala właścicielowi zareagować i podjąć działania zapobiegające złym tendencjom w przyszłości. Nierzadko stanowi podstawę do wystąpienia do operatora z roszczeniami finansowymi jeżeli zostaną wykryte nieprawidłowości. Problemy, które mogą się ujawnić w wyniku audytu mogą być przeróżnej natury i wynikać z błędów księgowych, matematycznych, formalnych czy masy różnych nieprawidłowości operacyjnych. Ale jak w soczewce wszystkie one stają się widoczne po przeprowadzeniu badania finansowego, ponieważ jeżeli hotel mieści się w widełkach rynkowych to z reguły nie ma powodu do dalszych działań i pogłębiania audytu, natomiast jeżeli są zastrzeżenia należy odnieść się do ich natury – w wielu starszych, niezależnych hotelach będzie to kwestia wdrożenia nowoczesnych procedur – począwszy od wprowadzenia systemu USALI, a skończywszy na przeszkoleniu personelu i np. pozyskaniu franczyzy. W hotelach sieciowych zarządzanych przez zewnętrznych operatorów będzie to często kwestia umiejętności…
Autorem jest Marcin J. Podobas, założyciel
i partner zarządzający FORTECH Consulting
Materiał został przygotowany specjalnie dla naszej redakcji
Całą treść publikujemy w naszym czasopiśmie
ŚWIAT HOTELI: październik – listopad 2019
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <


© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.