Woda i soki w hotelowym barze

Udostępnij artykuł

Wody mineralnej nie da się porównać do żadnego innego napoju. Woda jest tania, ma zero kalorii, a przy odrobinie wiedzy uświadamiamy sobie, że jest różna jak wino. Goście restauracji La Pergola w rzymskim hotelu Hilton mogą wybrać wodę ze specjalnego wodnego menu zawierającego aż 29 pozycji.

Rynek dość konkurencyjny
Jak twierdzi Iwona Jacaszek, dyrektor ds. korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska, polski rynek wód mineralnych jest dość konkurencyjny, ale jednocześnie wolumen tej kategorii jest dość duży i wciąż dynamicznie rośnie. Woda butelkowana jest pod względem wolumenu najbardziej znaczącą kategorią spośród napojów bezalkoholowych. Zgodnie z danymi firmy badawczej Nielsen, w 2009 roku sprzedano na rynku detalicznym ponad 2,3 mld litrów wody, co stanowi aż 41,1 proc. ogółu wolumenu.

Pod względem wartości rynku woda butelkowana ustępuje tylko napojom gazowanym, generując w ubiegłym roku ponad 2,5 mld złotych obrotu. – Polacy z coraz większą ochotą sięgają po wodę butelkowaną podążając za trendami z Zachodniej Europy. Widząc te tendencje producenci wody angażują się w walkę o konsumenta starając się uzyskać jak najwyższe udziały w tym niezwykle perspektywicznym rynku. Od jakiegoś czasu widać wyraźnie wzrost sprzedaży wariantów niegazowanych. Kiedyś stanowiły one mniej więcej 50 proc. sprzedaży, obecnie Polacy zdecydowanie chętniej wybierają wodę niegazowaną. Udział kanału horeca w wartości sprzedaży całej kategorii wody to około 2,8 proc.

– Jednym z najprężniejszych i najlepiej rozwijających się segmentów jest kategoria wód mineralnych, która obecnie stanowi 43 proc. udziału rynku napojów bezalkoholowych (według danych Nielsen). Segment soków, nektarów i napojów stanowi zaś 27 proc. całego rynku napojów bezalkoholowych – dodaje Bartłomiej Kubacki, Senior Brand Manager marki Górska Natura oraz Toma.

Soki w fazie rozwoju
Zgodnie z danymi firmy Nielsen, wolumen kategorii soków i nektarów w latach 2007 i 2008 wykazywał tendencję spadkową. Trend odwrócił się w roku 2009. Ogółem sprzedano w Polsce niemal 576 mln litrów soków i nektarów, co stanowi wzrost w porównaniu do roku 2008 o 3,7 proc.

– Wartość kategorii sukcesywnie rośnie. W roku 2009 szacowana była na ponad 2 mld złotych. W zestawieniu z zeszłorocznymi danymi jest to przyrost rzędu 2,5 proc. Kanał horeca był w 2009 r. kanałem sprzedaży, który rósł najszybciej, jeśli chodzi o sprzedaż soków – podkreśla Iwona Jacaszek. Jej zdaniem kategoria soków znajduje się obecnie w fazie rozwoju, polegającego na systematycznym doskonaleniu oferty dla konsumentów – głównie w zakresie wprowadzania nowych kompozycji smakowych. Jest to możliwe dzięki bardzo wysokiemu poziomowi technologii produkcji w większości zakładów. Oferta producentów w zakresie soków, nektarów i napojów jest równie bogata, jak oferta na rynkach zachodnioeuropejskich.

Zwiększa się świadomość prozdrowotna społeczeństwa. Ponad połowa Polaków zwraca uwagę na właściwe odżywianie się i starannie dobiera składniki diety. Duże znaczenie ma również fakt, że Polacy stają się społeczeństwem zamożniejszym. Wynika z tego, że w najbliższych latach bardzo dynamicznie rozwijać się będzie także kategoria soków, nektarów i napojów we wszystkich kanałach dystrybucji, również w kanale horeca.

Nowe opakowania dedykowane horeca
Firma Coca-Cola HBC Polska w kwietniu rozpoczęła wprowadzanie nowych etykiet na opakowaniach Kropli Beskidu dedykowanych do kanału horeca. – Mają one nadać wygląd naszej butelce bardziej aspiracyjny, "premium". W ubiegłym roku wprowadziliśmy opakowanie 750 ml, szczególnie rekomendowane do serwowania z winem i do posiłków we dwoje w najlepszych restauracjach. W tym roku nadal zamierzamy wspierać jego sprzedaż. Resztę planów odkryjemy w momencie wprowadzenia ich w życie – podsumowuje Iwona Jacaszek.

Marka soków Toma również wprowadziła nowe opakowania. – W odpowiedzi na rozwijające się proekologiczne wzorce w 2009 roku Toma wprowadziła na rynek zwrotne opakowania dla rynku horeca. Teraz podstawowe smaki soków (czyli sok pomarańczowy, jabłkowy, grejpfrutowy, pomidorowy i czarna porzeczka) dostępne są w szklanej butelce o pojemności 0,2 l. Obecnie odświeżyliśmy również linię opakowań napojów Toma o pojemności 0,5 litra, które dostępne są w trzech smakach: multiwitamina, jabłko-mięta i wiśnia-jabłko. Teraz napoje dostępne będą w wygodniejszej butelce, z bardziej czytelną etykietą oraz jeszcze lepszym smakiem. Również ceny będą bardziej atrakcyjne. Zmiana ta jednak wprowadzona została w nowoczesnym i tradycyjnym kanale sprzedaż – mówi Bartłomiej Kubacki.
 

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 07.05.2010
Aktualizacja: 07.05.2010