Agnieszka Kręglicka: Trudności dotyczą wszystkich, także dostawców

Udostępnij artykuł
[SPECJALNIE DLA NAS – RAPORT 2021] Działamy na drastycznie zmniejszoną skalę, nasza współpraca z dostawcami zmieniła się o tyle, że potrzebujemy znacznie mniej produktów. Poza tym, wszystko przebiega, jak dotychczas. Nie sprawdzaliśmy nawet, czy nasi dostawcy byliby skłonni do elastyczności lub wsparcia, bo zdajemy sobie sprawę, że trudności dotyczą wszystkich, także ich – mówi Agnieszka Kręglicka, współwłaścicielka Kręgliccy Restauracje i Catering w komentarzu przygotowanym na potrzeby naszej publikacji Rynek Dostawców HoReCa w Polsce – RAPORT 2021.

Jak pamiętamy zamykanie restauracji było ogłoszone nagle i bez uprzedzenia. Z dostawcą wina, który odmówił odebrania partii dostarczonej w ostatniej chwili, nie będziemy dalej współpracować. Lockdown przyspieszył pewne decyzje, do których przymierzaliśmy się już wcześniej. Technologizację przyjmowaliśmy opornie, mimo świadomości, że jest nieodzowna, teraz stała się faktem. Sprzedajemy na wynos poprzez sklep internetowy, włączyliśmy systemowy przepływ danych między naszym bankiem, a księgowością. Negocjacje z niektórymi właścicielami lokali były bardzo ciężkie, ale zakończyły się ugodą, więc wolimy zapomnieć o trudnościach i myśleć do przodu. My wierzymy we współpracę dającą korzyści obu stronom, jesteśmy długodystansowcami i wybieramy partnerów o podobnym podejściu. To sprawdziło się również w czasie kryzysu, nadal trzymamy się razem. 

Spodziewamy się szybkiego powrotu gości do restauracji, bo wszyscy są stęsknieni za dawnym życiem i beztroskimi spotkaniami, ale wiemy, że recesja obniży możliwości nabywcze publiczności. Lepiej będą sobie radzić tańsze, masowe formaty. Jednocześnie rozkręcona sprzedaż na wynos pozostanie już na zawsze stałym sposobem świadczenia usług. Zatem producenci i sprzedawcy opakowań na wynos będą obserwowali ciągły wzrost i rozwój. Doświadczenie, w którym restauratorzy zostali postawieni pod ścianą i zmuszeni do oddawania 30 proc. obrotów firmom kontrolującym rynek dostaw, to była bolesna nauczka. Przewaga, jaką daje zbieranie danych, na pewno zmobilizuje wielu restauratorów do samodzielności w tym obszarze. Większy ruch zaobserwujemy w handlu sprzętem używanym i na pewno, na jakiś czas ostudzony zostanie zapał do inwestowania w gastronomię.

RYNEK DOSTAWCÓW HORECA W POLSCE – RAPORT 2021
>> kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem <<
Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie Rynek-Dostawcow-HoReCa-RAPORT-2021.png

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 11.05.2021
Aktualizacja: 12.05.2021