AmRest: Szacunek do żywności to podstawa tego biznesu

Udostępnij artykuł
Światowy Dzień Żywności co roku skłania do refleksji na temat produkcji, dystrybucji i konsumpcji jedzenia na świecie. W czasach, gdy rocznie marnują się tysiące ton jedzenia, wciąż zbyt mało mówi się o sposobach na przeciwdziałanie marnowaniu w branży gastronomicznej. Jak udowadniają największe marki m.in. KFC, Pizza Hut i Starbucks, odpowiedzialne zarządzanie produkowaną żywnością jest możliwe.

AmRest, operator m.in. marek KFC, Pizza Hut i Starbucks od lat prowadzi walkę z marnowaniem jedzenia, racjonalnie planując produkcję oraz wykorzystując generowane nadwyżki. Systemy do planowania produkcji są coraz bardziej rozwinięte, jednak zdarza się, że restauracja ma więcej produktów niż jest w stanie sprzedać. Właśnie z potrzeby zagospodarowania nadwyżek, AmRest zdecydował się wprowadzić dwa duże programy niemarnowania jedzenia – Harvest i Too Good To Go.

Harvest to program opracowany na bazie działającego w Stanach Zjednoczonych systemu dzielenia się żywnością z organizacjami pozarządowymi. Polega na przekazywaniu niesprzedanych, gotowych produktów z restauracji do placówek dedykowanych m.in. osobom w kryzysie bezdomności czy osobom niepełnosprawnym. AmRest jako jedna z pierwszych firm restauracyjnych w Europie wprowadziła program Harvest do marek KFC (w 2017 r.), Pizza Hut (w 2018 r.) i Burger King (w 2020 r.). W sumie Harvest funkcjonuje w ponad 350 restauracjach w czterech krajach. Do tej pory AmRest przekazał potrzebującym niemal 650 ton jedzenia, co równa się ok. 2 mln posiłków.

Do walki z marnowaniem jedzenia firma włącza również gości swoich restauracji. Dzięki aplikacji mobilnej Too Good To Go, funkcjonującej w AmRest od 2018 roku, Sushi Shop, Starbucks oraz Pizza Hut, każdego dnia we współpracy z klientami ratują setki produktów przed wyrzuceniem. Lokale AmRest wystawiają w aplikacji tzw. paczki-niespodzianki, zawierające produkty niesprzedane danego dnia. W ostatniej godzinie otwarcia lokali klienci mogą odebrać zakupione paczki i tym samym przyczynić się do ograniczenia wyrzucania żywności. Koszt to zwykle 30 proc. wartości produktów, co zdecydowanie zachęca użytkowników aplikacji do zaangażowania się w tę inicjatywę. Od początku trwania programu w AmRest uratowanych zostało już ponad milion produktów.

Warto wspomnieć o środowiskowym aspekcie problemu marnowania jedzenia, a w szczególności o śladzie węglowym. Gdy jedzenie ląduje w koszu to nie tylko skazujemy Ziemię na dodatkową emisje CO2, powstałą przy rozkładaniu się tych produktów, ale i marnujemy emisje, które towarzyszyły całemu procesowi produkcji. Negatywny wpływ na środowisko jest niezaprzeczalny. Zgodnie z wyliczeniami AmRest, dzięki wprowadzeniu programów Harvest i Too Good To Go, firma uratowała już co najmniej 5500 ton CO2.

RYNEK GASTRONOMICZNY W POLSCE RAPORT 2020
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 15.10.2020
Aktualizacja: 15.10.2020