W ofertach wielu hoteli o różnym standardzie widnieje informacja „pokój wyposażony w sprzęt AGD”. Pisząc AGD hotelarze mają na myśli czajniki elektryczne i ekspresy do kawy wraz z całym kącikiem kawowo-herbacianym, żelazka, minibary oraz suszarki do włosów.
AGD a kategoryzacja
W pięciogwiazdkowym Sheratonie w Warszawie pokoje wyposażone są w zestawy do parzenia kawy i herbaty, żelazko i deskę do prasowania oraz minibar. Podobnie jest w pięciogwiazdkowym Radisson Blu w Krakowie, gdzie w każdym pokoju znajdują się minibary, suszarki do włosów, specjalne prasowalnice do spodni, żelazka oraz ekspresy do kawy Nespresso.
Według wymogów kategoryzacyjnych, w hotelach pięciogwiazdkowych pokoje muszą być wyposażone w minibary i sejfy. Minibar lub lodówka musi się znaleźć w pokojach w pięcio- i czterogwiazdkowych hotelach w miejscowościach turystycznych. Dodatkowo wszystkie pokoje w hotelach powyżej trzech gwiazdek muszą mieć pełen węzeł higieniczno-sanitarny, przy czym w łazienkach hoteli cztero- i pięciogwiazdkowych wymagane są suszarki do włosów oraz wagi osobowe w obiektach najwyższej kategorii.
Jak podaje Urszula Zajączkowska z firmy Hot-Gastro, sprzęt AGD jest niezbędny także we wszystkich aneksach kuchennych – w apartamentach czy kompleksach hotelowych oferujących swoim gościom noclegi np. w bungalowach. Oprócz zastawy stołowej i drobnego sprzętu kuchennego aneksy te zazwyczaj wyposażone są w lodówkę, kuchnię lub kuchenkę mikrofalową, czajnik elektryczny lub ekspres do kawy. Ponadto w apartamentach często umieszczany jest dodatkowy sprzęt AGD, który ma na celu podniesienie standardu pokoi. Są to przede wszystkim zestawy do parzenia kawy i herbaty, prasowalnice do spodni czy zestawy do prasowania.
– Coraz częściej jednak spotkać można obiekty niższej klasy, w których pokoje wyposażone są nawet lepiej niż w hotelach o najwyższym standardzie. Z uwagi na niewielką liczbę pokoi i mniej rygorystyczne wymogi, kameralne hotele, pensjonaty czy niektóre obiekty nieskategoryzowane mogą pozwolić sobie na zakup dodatkowego AGD do wybranych lub wszystkich pokoi. Dla dużych obiektów hotelowych lub starających się o kolejną gwiazdkę zakup takiego wyposażenia jest już znacznie większym kosztem – mówi Urszula Zajączkowska.
Jak potwierdza Violetta Hamerska z Nordic Team Hoist Technology, zainteresowanie doposażeniem pokoi w hotelowe AGD zauważalne jest zarówno w hotelach, gdzie posiadanie tego typu wyposażenia jest standardem, jak również w innych obiektach o niższym standardzie, w których szczególnie liczy się komfort gości hotelowych. – Gość przebywający w hotelu, w którym są dodatkowe elementy wyposażenia czuje się bardziej komfortowo – domowo – i mając to w pamięci chętnie powraca i poleca innym ten obiekt – komentuje nasza rozmówczyni.
Prosty zarobek
Jak twierdzi Justyna Król, koordynator marketingu w krakowskim Radisson Blu, goście hotelu bardzo chętnie korzystają ze wszystkich urządzeń AGD dostępnych w pokojach i cenią sobie pełne wyposażenie.
Oprócz zadowolenia gości, sprzęt dostępny w pokojach niesie ze sobą także korzyści materialne. – Inwestycje w AGD najszybciej zwracają się w przypadku minibarów wypełnionych zazwyczaj napojami puszkowanymi lub butelkowanymi, „małpkami” z alkoholem oraz drobnymi paczkowanymi przekąskami, jak orzeszki czy batoniki, z których gość może skorzystać w trakcie pobytu. Jest to usługa, która stanowi dodatkową formę zarobku dla hotelu i jest doliczana do rachunku gościa – tłumaczy Urszula Zajączkowska.
Minibary to typowy sprzęt dedykowany dla hotelu. Urządzenia te przeznaczone są do trwałego montażu lub zabudowy i cechują się niemal bezgłośną pracą, dużą pojemnością w stosunku do wielkości urządzenia (najczęściej 30–40 litrów) oraz niskim zużyciem energii (nieprzekraczającym 1 kWh /24h) gwarantującym niskie koszty utrzymania urządzenia. Hotelarze mogą przebierać w modelach minibarów, które różnią się najczęściej rodzajami drzwiczek. W sprzedaży są modele posiadające alternatywny zawias, dzięki któremu można zamienić otwieranie drzwi z prawostronnego na lewostronne. Ponadto można wybrać minibar z drzwiami standardowymi (zyskując dodatkowe miejsce na napoje, przekąski i inne produkty) lub szklanymi (prezentującymi zawartość).
Lepiej niż w domu
Wielu właścicieli – zwykle mniejszych i niskoklasyfikowanych obiektów noclegowych – kupuje sprzęt AGD do pokoi w sklepach i marketach z tego typu produktami. Jest to popularne rozwiązanie, ponieważ „zwykły” sprzęt jest sporo tańszy od tego dedykowanego hotelom. Przedstawiciele firm podkreślają jednak, że mimo wszystko bardziej opłacalne są zakupu profesjonalnego AGD.
– Sprzęt ten posiada specyficzne parametry techniczne i technologiczne przystosowane do pracy w pokojach hotelowych. Dodatkowo posiadać musi odpowiednie certyfikaty, dlatego też jest droższy od sprzętu przeznaczonego dla indywidualnego klienta i powszechnie dostępnego na rynku. Hotelowe AGD musi być przede wszystkim ergonomiczne, funkcjonalne, trwałe oraz zapewniać bezpieczeństwo użytkowania. Większość takich urządzeń posiada budowę ułatwiającą czyszczenie i blokady antykradzieżowe. Profesjonalne suszarki czy zestawy do prasowania posiadają zabezpieczenia przeciwprzepięciowe i zapobiegające przegrzaniu, jak również energooszczędne elementy grzejne – tłumaczy Urszula Zajączkowska. Jak dodaje, ważna jest również dostępność i możliwość powtórnego zakupu danego urządzenia.
– Zwracać na to uwagę powinny głównie hotele sieciowe, które zamierzają utrzymać identyczny standard i wystrój we wszystkich obiektach, tych istniejących i jeszcze niewybudowanych. Istotna jest również gwarancja i oferowany serwis, który zapewnić mogą jedynie producenci i ich przedstawiciele doskonale znający wymogi branży hotelarskiej – wyjaśnia specjalistka z Hot-Gastro.