Banki niechętnie inwestują w projekty hotelowe

Udostępnij artykuł

– Z perspektywy banku, istotna jest ocena i akceptacja biznesplanu oraz oszacowanie, czy przychody ze sprzedaży usług przez dany hotel będą w stanie obsłużyć raty kredytu. Inaczej będzie postrzegany hotel działający w sieci lub znajdujący się w atrakcyjnej lokalizacji, a inaczej ten, który z punktu widzenia analizy ryzyka może być dla banku nieatrakcyjny np.z punktu widzenia sposobu akwizycji klientów i świadczonych usług. Dobrze przeprowadzona przez bank analiza ryzyka kredytowego służyć ma także ochronie interesów kredytobiorcy. Obiekt hotelowy zbudowany z udziałem kredytu bankowego, który nie jest w stanie zarobić na m.in. na spłatę kredytu funduje, najdelikatniej mówiąc, drogę przez mękę jego właścicielowi oraz bankowi. Takich sytuacji należy za wszelką cenę należy unikać. Dlatego musimy zrozumieć podejście banków w trakcie analizy każdego projektu inwestycyjnego – dodaje Henryk Pietraszkiewicz.
– Polska branża hotelowa rozwijała się najmocniej w ciągu ostatnich 20 lat. Część rodzimych sieci została przejęta przez firmy zagraniczne i one rozwijają się głównie w segmencie luksusowym i biznesowym, natomiast w Polsce ciągle brakuje tej podstawowej taniej bazy noclegowej – np. obiektów dwugwiazdkowych, hosteli itp. Tworząca się baza hotelowa, której właścicielami są rodzimi przedsiębiorcy często ma problemy z promocją i marketingiem. Sposób zarządzania hotelem, system akwizycji i pozyskiwania klientów, lokalizacja obiektu to są tylko niektóre kryteria, jakie banki analizują przy podejmowaniu decyzji kredytowej – podsumowuje nasz rozmówca.
FM Bank rozpoczął swoją działalność operacyjną w końcu lutego br. Jest to pierwszy w Polsce bank dedykowany mikro- i małym firmom. Ideą przyświecającą jego utworzeniu było przybliżenie tym podmiotom nowoczesnych usług bankowych oraz umożliwienie im dostępu do środków finansowych na rozwój i inwestycje.

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 26.03.2010
Aktualizacja: 26.03.2010