Branża hotelowa oczekuje odbicia w latach 2023-2024

Udostępnij artykuł
Przedstawiciele sektora na całym świecie znaleźli się w bardzo trudnej sytuacji. Wprowadzone przez władze obostrzenia znacznie ograniczyły możliwość prowadzenia działalności. O tym, jak wygląda obecnie kondycja sektora hotelowego i jakie są przewidywania właścicieli obiektów hotelowych mówi zarządca portfela hotelowego w Cushman & Wakefield – Justyna Kijewska, Associate, Senior Portfolio Manager.

W Polsce pandemia koronawirusa uderzyła w branżę hotelarską z pełną siłą w marcu 2020 roku. Od ostatniego tygodnia lutego anulowano wiele rezerwacji grupowych i indywidualnych oraz konferencji. Aby zminimalizować straty, zarządcy i operatorzy podjęli liczne działania mające na celu redukcję kosztów. W pierwszej kolejności restrukturyzacja objęła wynagrodzenia pracowników, które stanowią główną część kosztów operacyjnych hoteli. Wiele z nich nie przedłużyło lub rozwiązało umowy z pracownikami tymczasowymi i wstrzymało rekrutacje.

Podobnie jak w przypadku innych branż, operatorzy hotelowi zachęcali pracowników do wykorzystywania urlopów wypoczynkowych i wychowawczych. Na szczęście wiele firm otrzymało dopłaty do wynagrodzeń oraz do części składek na ubezpieczenie społeczne. To pozwoliło na utrzymanie kluczowej kadry podczas lockdownu. W dalszym ciągu jednak, mimo zamknięcia obiektów, należało się liczyć z ponoszeniem wielu innych kosztów stałych. Związanych między innymi z obowiązkowymi pracami konserwacyjnymi–niezbędnymi do zapewnienia bezpieczeństwa budynku i jego instalacji.

ŚWIAT HOTELI – KWIECIEŃ 2020
>> kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem <<
Zainteresowanie wyjazdami

Poluzowanie obostrzeń pandemicznych w maju 2020 r. umożliwiło hotelom rozpoczęcie procesu odrabiania strat. Wysoki popyt turystyczny w Polsce pomógł poprawić wyniki finansowe na koniec roku. Niestety, dobra passa nie trwała długo, ponieważ pod koniec grudnia 2020 roku wprowadzone zostały kolejne obostrzenia. Znowu objęły branżę hotelarską. Od 12 lutego do 14 marca hotele mogły być otwarte. Także przyjmować gości z ograniczeniem obłożenia miejsc noclegowych do 50 proc. W lutym tylko nieliczni operatorzy odnotowali nieznaczną poprawę wskaźników, dzięki dobrym wynikom w weekendy, zwłaszcza w okresie walentynkowym. Jednak duży wzrost zachorowań na COVID-19 oraz ponowne zamknięcie hoteli dla ruchu turystycznego z ograniczonym wykazem dozwolonych pobytów służbowych w pierwszych dniach wiosny, ponownie bardzo negatywnie wpłynęły na wyniki hoteli.

Frekwencja w hotelach

Według danych firmy STR Global, pod względem przychodu na jeden dostępny pokój (RevPAR), I kwartał 2021 roku był dla polskich hoteli dużo słabszy niż ten sam okres w 2020 roku. Wszystkie pięć największych miast w Polsce odnotowało spadek RevPAR od 64 do 84 procent. Warto dodać, że już I kwartał 2020 był gorszy od tego w 2019 roku od 20 do 30 procent. Pod względem średniego obłożenia (tych hoteli, które mogły działać) w marcu 2021 najsłabiej wypada Kraków. Tam wskaźnik ten był na poziomie poniżej 11 proc.

Frekwencja była w tym miesiącu podwyższana w weekendy, a dni robocze miały dużo mniejszy wpływ na ten wskaźnik. Średnia cena (ADR) w marcu 2021 była niższa od 5 procent w Trójmieście do 33 procent w Krakowie w stosunku do tej w marcu 2020. Jednakże, w marcu 2020 (na początku pandemii) hotele starały się utrzymać ceny na wcześniej założonym poziomie (wyższym niż w marcu 2019). W marcu, podobnie jak w poprzednich miesiącach, nie było istotnej różnicy we wskaźnikach pomiędzy hotelami położonymi w miastach i poza nimi. Czy też pomiędzy hotelami z segmentu biznesowego i turystycznego.

Aktualnie program szczepień jest realizowany zgodnie z planem. Od 8 maja obiekty mogą przyjmować gości, z zastrzeżeniem, że zajęte może być maksymalnie 50 proc. miejsc. Według nowego rozporządzenia przepisy będą obowiązywać do 5 czerwca. Jeśli nie zacznie przybywać nowych zakażeń, zasady zostaną utrzymane.

Jak długo potrwa powrót hoteli do normalności? Z ankiety przeprowadzonej przez firmę Cushman & Wakefield wynika, że większość właścicieli i operatorów oczekuje odbicia w sektorze hotelowym w stolicach europejskich w latach 2023-2024. Według 70 proc. badanych mniejsze miasta regionalne, dzięki popytowi wewnętrznemu, powrócą do normalności szybciej niż stolice.

Autor: Justyna Kijewska
Associate Senior Portfolio Manager

Źródła:

https://www.ighp.pl/aktualnosci/szczegoly-aktualnosci?NewsID=54660
https://media.pl.cushmanwakefield.com.pl/pr/637572/polska-glownym-celem-operatorow-hotelowych-w-regionie-cee-see

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 31.05.2021
Aktualizacja: 31.05.2021