Brudu i chłodu nie wpuszczamy

Udostępnij artykuł

Drzwi wejściowe są miejscem, gdzie tworzone jest pierwsze wrażenie o hotelu. Stosując odpowiednie wycieraczki i maty wejściowe można w 70 proc. ograniczyć ilość piasku, błota i kurzu wnoszonych do wewnątrz i tym samym zmniejszyć koszty (pozwalają zaoszczędzić na codziennym sprzątaniu od 2 do 10 zł/mkw.). Ponadto maty chronią drogie hotelowe podłogi przed systematycznym niszczeniem, zabezpieczają wchodzących przed poślizgnięciem się na mokrej i śliskiej powierzchni podłogi, zabezpieczają urządzenia mechaniczne, systemy klimatyzacji, windy i komputery przed brudem i kurzem wnoszonym z zewnątrz. Dla lepszego wymiaru czystości, w hotelach montowane są także kurtyny powietrzne, które oprócz wytworzenia bariery ciepła, ograniczają dostęp m.in. różnego rodzaju pyłów. Jak podkreślają eksperci, przy zastosowaniu obu tych elementów strefy wejścia, można liczyć na spore oszczędności.
Z hal do hoteli
Podstawowym zadaniem kurtyny powietrznej jest wytworzenie bariery powietrznej w otworze drzwiowym, swoistej niewidocznej kurtyny, która oddzieli dwie strefy powietrzne o różnych temperaturach: wewnętrzną oraz zewnętrzną. – Generalnie chodzi o to, aby te strefy nie przenikały się w momencie otwierania drzwi. Kurtyna zapobiega ubytkowi ciepłego powietrza z wewnątrz na zewnątrz, jak również przenikaniu cieplejszego powietrza z zewnątrz do wewnątrz, np. latem. Podstawowy podział kurtyn wygląda następująco: elektryczne (z grzałką elektryczną), wodne (z wymiennikiem wodnym, podłączane do instalacji grzewczej) i zimne (bez nagrzewnicy) – mówi Sławomir Klimczak z firmy Bartimport. Jak dodaje, dobór kurtyny nie jest sprawą prostą i wymaga uwzględnienia wielu czynników – począwszy od wielkości otworu drzwiowego, specyfiki pomieszczenia, poprzez ciśnienie masy powietrza znajdującego się w pomieszczeniu oraz uwarunkowania techniczne.
Kurtyna powietrzna to urządzenie kojarzone do niedawna głównie z obiektami wielkokubaturowymi typu hipermarkety lub przemysłowymi. – W ostatnich kilku latach producenci kurtyn powietrznych rozpoczęli skuteczne działania w zakresie projektowania urządzeń o designie i parametrach pozwalających stosować te urządzenia również w innych obiektach użyteczności publicznej. Dziś można już znaleźć kurtyny w obudowie z tworzywa, tkaniny, czy do zabudowy w suficie podwieszanym. Ciągle rozwijający się wachlarz możliwości w zakresie wzornictwa, jakości czy parametrów sprawia, że kurtyny coraz częściej pojawiają się już nie tylko w hotelach, ale również w restauracjach, urzędach czy bankach – mówi Sławomir Klimczak. Dzieje się tak, ponieważ zarządcy tych obiektów zdają sobie sprawę, że stosowanie kurtyn daje spore oszczędności związane z ogrzewaniem, a i jej zakup nie jest bardzo kosztowny (od około dwóch do kilkunastu tysięcy złotych w zależności od rodzaju i modelu urządzenia).
Czystość na wejściu
Do stworzeniu jesienno-zimowego wejścia do hotelu, potrzebne są także maty. Eksperci od czystości twierdzą, że dla wytworzenia skutecznej bariery wnoszenia zanieczyszczeń, system mat powinien posiadać trzy strefy czyszczące. Pierwszą strefą jest wycieraczka profilowa z wkładami gumowymi i szczotkowymi umieszczona na zewnątrz hotelu. – Brud i kamyki nie pozostają na powierzchni wycieraczki, lecz wpadają w wolne przestrzenie miedzy profilami. Szczotki i aluminiowe listwy usuwają nawet trwałe zabrudzenia, a dzięki mocnym profilom, wycieraczki są całkowicie odporne na skoki temperatur – mówi Arkadiusz Choczaj, kierownik marketingu CWS-boco Polska. Kolejną strefę, zaraz za drzwiami, tworzy druga wycieraczka z profilami rypsowymi, osuszająca wstępnie buty i pomagająca je doczyścić. Ostatnim elementem jest tekstylna mata absorpcyjna, która finalnie doczyści i osuszy obuwie oraz pochłonie resztki zanieczyszczeń.
Zakup czy wynajem?
Jak zapewnia ekspert CWS, hotelarz nie obciąża swojego budżetu zakupem tych mat, ponieważ proponowana jest mu usługa tzw. "wynajmu czystości". – W ramach tej usługi producent regularnie czyści i serwisuje maty. Klient ponosi jedynie stałe comiesięczne koszty wynajmu. Co więcej, korzysta na efekcie skali. CWS-boco zamawia i kupuje produkty objęte gwarancją producenta za niższą, hurtową cenę, zachowując przy tym jakość usług i oferowanych produktów. Koszt dzierżawy mat zależy od wielu czynników m.in. rodzaju i liczby wynajmowanych mat oraz częstotliwości ich wymiany – mówi Arkadiusz Choczaj.
Profesjonalnym wynajmem mat zajmuje się także szwedzka firma Hr Björkmans. – Hotelarz ponosi jedynie koszt cztero- lub dwunastotygodniowego czynszu. Ceny uzależnione są od rozmiaru, częstotliwości wymian, okresu umowy, jak również i liczby zamówionych mat. Oferujemy także wynajem mat z logo, który jest bardzo popularną usługą. Czas trwania umów na maty logo to 3 lata – mówi Agneta Olsson, przedstawicielka firmy.
Nie wszyscy branżowi eksperci zgadzają się z tymi opiniami. Np. 3M od kilku sezonów przekonuje, że w przypadku ich mat, zakup jest tańszy od wynajmu. – Nasze kalkulacje pokazują, że zakup maty na stałe jest bardziej opłacalny dla klienta niż dzierżawa. Roczna dzierżawa maty wielkości 115×200 cm w skali roku to koszt około 1654 zł, a zakup maty typu Aqua Plus 130×200 cm to koszt 1406 zł. Wynika z tego, że roczna dzierżawa jest droższa niż jednorazowy zakup maty Aqua Plus o trwałości 5 lat – mówi Monika Krawczyk, starszy koordynator marketingu w 3M. Dzierżawa mat to ponad połowa tego rynku.
Do kwoty zakupu maty trzeba jednak doliczyć koszt jej konserwacji. Dla hotelarzy, którzy nie dysponują odpowiednim sprzętem sprzątającym, polecany jest nowy model maty – jednorazowa. – To maty, które po kilkutygodniowym użyciu klient wyrzuca. Ogromną zaletą tego rozwiązania jest to, że klient nie wiąże się żadną umową. Używa mat kiedy widzi taką potrzebę i wymienia je również w zależności od swoich potrzeb. Nowe maty przeznaczone są do stref wewnętrznych. Struktura sprawia, że skutecznie usuwają brud i bardzo dobrze absorbują wilgoć oraz są łatwe w czyszczeniu. Mogą być używane jako samodzielne maty lub maty dodatkowe w okresie wzmożonych opadów – wymienia Monika Krawczyk.
 

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 21.04.2010
Aktualizacja: 21.04.2010