Czystość ma wysoką cenę

Udostępnij artykuł

Jedno jest pewne, inwestycja we własną pralnię to kosztowne przedsięwzięcie. Według rzeczoznawcy maszyn i urządzeń pralniczych mgr inż. Piotra Pawlaka, orientacyjny koszt urządzeń we własnej pralni w hotelu na 50 łóżek to 90–100 tys. zł. Warto jednak wydać taką kwotę, gdy zależy nam na najwyższej jakości prania i trwałości hotelowej bielizny.
Wiarygodny dostawca to podstawa
– Zasady są proste: przede wszystkim należy znaleźć wiarygodnego dostawcę, który pomoże dobrać odpowiednie urządzenia (i nie namówi na zbyt dużą liczbę maszyn lub o zbyt dużym przerobie), zapewni szybki czas reakcji serwisowej oraz dostawy części zamiennych. Należy pamiętać, aby wybierać maszyny sprawdzonych firm (nie zawsze urządzenia renomowanych marek są dużo droższe od tych z niższej półki, a jakość, zużycie mediów oraz żywotność są kluczowym elementem eksploatacji maszyn i potrafią w krótkim czasie zrekompensować różnicę w cenie) – mówi Marcin Chudecki z firmy Skantrade. W przypadku braku środków na tak dużą inwestycję, jaką jest wyposażenie własnej pralni, możliwe jest wzięcie maszyn w leasing (okres amortyzacji wynosi 10 lat). – Wielu klientów korzysta właśnie z takiego rozwiązania. Niektórzy dostawcy mają umowy z firmami leasingowymi, które oferują atrakcyjne warunki przy zakupie konkretnych maszyn – dodaje Marcin Chudecki
Analiza zewnętrznych faktur
Przy wyborze urządzeń do hotelu trzeba przeanalizować wiele czynników. – Im więcej parametrów inwestor bądź właściciel hotelu weźmie pod uwagę przy planowaniu własnej pralni, tym większa szansa na dobór urządzeń o optymalnych parametrach dla danego obiektu. Najistotniejsze to: liczba łóżek w obiekcie i w restauracji, obłożenie pokoi, kategoria hotelu, liczba zmian pościeli w zapasie. Trzeba też brać pod uwagę, czy w hotelu jest basen lub/i centrum spa (co generuje dodatkową liczbę ręczników i szlafroków), czy obiekt ma oferować dodatkową usługę, jaką jest pranie tekstyliów gości hotelowych, czy oprócz standardowego obłożenia obiekt organizuje duże imprezy (w tym np. konferencje, wesela, szkolenia), ile godzin na dobę ma funkcjonować pralnia: w systemie jedno- czy dwuzmianowym oraz ile w związku z tym cykli prania urządzenie może wykonać w czasie przewidzianym na pracę – mówi Karolina Marczewska, specjalista ds. handlu i marketingu Miele Professional. Jak podkreśla nasza rozmówczyni, ważne kwestie, które należy rozważyć przy wyborze urządzeń, to parametry samych maszyn, tzn. zużycie mediów (alternatywne źródła zasilania – gaz, para), dostępna ładowność, funkcje dodatkowe, jak np. specjalne oprogramowanie do prania i suszenia pościeli czy materiałów frotte, wspomniana już liczba cykli, która jest funkcją czasu trwania programów, co z kolei wynika z technologii samych urządzeń i takich funkcji, jak np. możliwość podłączenia do ciepłej wody, funkcjonalności i niezawodność urządzeń.
Według przedstawiciela firmy Skantrade, najłatwiejsze zadanie mają zarządzający działającymi już hotelami, którzy decydują się na otwarcie własnej pralni. Wystarczy, że przeanalizują faktury otrzymywane z pralni zewnętrznej w ciągu roku i będą mieć szczegółowe dane odnośnie swoich potrzeb. W przypadku obiektów w fazie projektowania przyjmuje się współczynniki odpowiednie dla specyfiki danego hotelu.
Jak wynika z danych Piotra Pawlaka, dobowe nagromadzenia bielizny hotelowej na łóżko (obłożenie miejsc noclegowych w ciągu roku na poziomie 70 proc.) w hotelu o standardzie jednej gwiazdki to 1,8–2,2 kg, w przypadku dwóch gwiazdek 2,4–3 kg, trzech – 3–3,5 kg, czterech – 3,5–4,5 kg, a w hotelu pięciogwiazdkowym 4,5–5,5 kg. W przypadku gdy hotel posiada spa do tych wartości należy dodać jeszcze ok. 1 kg bielizny hotelowej. Przy wyborze odpowiedniego sprzętu nie należy się spieszyć. Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z doświadczenia doradców w firmach oferujących tego typu urządzenia. Taka usługa jest bezpłatna. Hotelarz może zadzwonić i umówić się na kalkulację kosztów.
30 tysięcy godzin żywotności
Pralnico-wirówki dedykowane hotelom różnią się od produktów do użytku domowego. Poza wielkością wsadu pralka przemysłowa ma znacznie większą żywotność – pralka domowa to 1500–3000 godzin, podczas gdy pralnica przemysłowa ma żywotność ok. 30 tys. godzin. Ponadto oferuje cztery razy większą wydajność i lepsze rezultaty prania. – Pralki domowe są projektowane do wykonania 3–6 prań tygodniowo, a pralnico-wirówki przemysłowe 35–50 prań w tygodniu. Cykl na 60 stopni w pralce domowej trwa ok. 2 godzin, w pralnico-wirówce przemysłowej jest to 50–60 min. Pralki domowe zasilane są prądem 1-fazowym 230V z grzałkami o niskiej mocy, zaś przemysłowe prądem 3-fazowym 400V. Ponadto do pralki domowej można podłączyć jedynie zimną wodę, do pralnicy przemysłowej można podłączyć dodatkowo wodę ciepłą. Istnieje też możliwość podgrzewu za pomocą pary technologicznej. Wszystko to przekłada się na czas cyklu prania – podsumowuje Marcin Chudecki.
W pralkach przemysłowych zastosowane są znacznie bardziej rozbudowane sterowniki, a programy prania są opracowywane pod konkretne segmenty użytkowników i specyficzny asortyment (np. pranie mopów, pranie z dezynfekcją termiczną, pranie pościeli i ręczników o różnym stopniu zabrudzenia itp.). – Niektóre pralnice przemysłowe mają możliwość podłączenia do systemu komputerowego, który monitoruje na bieżąco pracę, umożliwia tworzenie statystyk, optymalizacje pracy itp. Możliwe jest również zastosowanie podwójnych zaworów spustowych i odzysk wody. Większe pralnico-wirówki mogą posiadać opcję wychylania się do rozładunku – dodaje przedstawiciel Skantrade.
Pralnice tunelowe a pralnico-wirówki
Pralnice tunelowe, te które występują w pralniach zewnętrznych, przeznaczone są do pracy ciągłej, a poszczególne procesy technologiczne cyklu prania odbywają się w odrębnych komorach (bielizna przechodzi z komory do komory w ustawionym, kilkuminutowym takcie czasowym). Pralnico-wirówka wykonuje kompletny cykl prania w jednym bębnie.
– Zastosowanie pralnicy tunelowej jest uzasadnione przy przerobie powyżej 500 kg/godz. Pralnice tunelowe są znacznie bardziej oszczędne, jeżeli chodzi o zużycie mediów zasilających i środków chemicznych więcej niż o połowę (nawet w porównaniu do nowoczesnych pralnico-wirówek). Generalnie, pralnice tunelowe nie znajdują zastosowania w pralniach hotelowych, a przeznaczone są do dużych pralni komercyjnych – mówi Marcin Chudecki.
Należy pamiętać, że pralnico-wirówka nie jest wystarczającym wyposażeniem pralni hotelowej. Należy dobrać odpowiednią suszarkę bębnową oraz magiel (chyba, że zarządzający hotelem zdecydują się prać we własnym zakresie tylko ręczniki, a bieliznę płaską oddawać do pralni zewnętrznej). Dane podane przez Piotra Pawlaka określają, jaki rodzaj asortymentu należy kupić do pralni w hotelu na 50, 150,300 i 500 miejsc. W przypadku obiektu z 50 miejscami noclegowych, w hotelowej pralni powinny się znaleźć dwie pralnico-wirówki (po 9 kg) i jedna bielizny osobistej gości (5 kg). Ponadto pralnia powinna być wyposażona w suszarkę (9 kg), jeden stół do prasowania żelazkiem, jedną prasowalnicę nawrotną 1600/250 oraz wózki transportowe. Natomiast w przypadku bardzo dużego obiektu – na 500 miejsc – należy kupić aż cztery pralnico-wirówki (po 25 kg), dwie (po 7 kg) oraz dwie do bielizny osobistej gości (po 5 kg). W pralni powinny się znaleźć również trzy suszarki (7 kg i dwie po 25 kg), dwa stoły do prasowania z żelazkiem, jedna prasowalnica przelotowa 2500/600, prasa fasonowa pozioma, wózki transportowe, maszyny szwalnicze, znakowarka i pakowarka.
 

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 20.04.2010
Aktualizacja: 20.04.2010