Czysty prestiż – toaleta w lokalu

Udostępnij artykuł

Z badań TNS OBOP, które zostały przeprowadzone w 2009 roku na zlecenie organizatorów akcji Toaleta2012, wynika, że ponad trzy czwarte (77 proc.) badanych zagranicznych turystów w Polsce – poza miejscem noclegu – odwiedziło toalety w restauracjach, a prawie połowa (48 proc.) w pubach i kawiarniach. Toalety w restauracjach zostały ocenione pozytywnie przez 56 proc. zagranicznych gości, a te w pubach i kawiarniach przez około 40 proc. To nie jest dobry wynik, analizując fakt, że 3 proc. zagranicznych gości oceniło standard toalet w restauracjach jako niski, w pubach i kawiarniach – 1 proc. jako bardzo niski oraz 8 proc. jako niski, a tylko odpowiednio po 8 proc. jako bardzo wysoki w obu tych kategoriach lokali gastronomicznych.

"Patrole Czystości"
Od 31 maja do 9 lipca 2010 roku do toalet publicznych po raz kolejny wejdą tzw. "Patrole Czystości", które będą je wizytowały. Niezapowiedzianej wizyty mogą spodziewać się właściciele lokali w pięciu polskich miastach (Warszawa, Gdańsk, Poznań, Wrocław, Kraków, Chorzów). Podczas ubiegłorocznej edycji, "Patrole" oceniały standard higieny i wyposażenia toalet oraz przyznawały odznaczenie "Czysta Toaleta". Na miano to zasłużyło w 2009 roku prawie 3/4 sprawdzonych toalet. Maksymalny wynik do otrzymania to 100 punktów. Toalety w restauracjach dostały w 2009 roku średnio 69,4 punktu (wynik potrzebny dla otrzymania znaku "Czysta Toaleta" to 65 punktów). "Patrole" oceniały toalety w pięciu kategoriach: oznakowanie, czystość, wyposażenie, ocena ogólna i punkty dodatkowe.

Odpowiednie wyposażenie
Aby spełnić wymogi oceniających warto wyposażyć toalety w ospowiednie "gadżety". Organizatorzy akcji Toaleta2012 zwracają uwagę na kilka istotnych rozwiązań w dobrze wyposażonej toalecie w miejscu ogólnodostępnym.

Jedną z ważnych kwestii jest ładny zapach, który można osiągnąć poprzez zamontowanie odświeżacza powietrza. Radzi się wyposażenie toalety w urządzenia posiadające elektroniczny system kontroli działania, który umożliwia ustawienie pożądanej częstotliwości uwalniania przyjemnego zapachu.

Ponadto ciekawym rozwiązaniem, podnoszącym komfort korzystania z toalety jest podajnik ręcznika bawełnianego. Rozwiązanie to, ciągle nowe na polskim rynku, coraz częściej wypiera ręczniki papierowe i suszarki elektryczne, gdyż propaguje modny styl ekologiczny. Mianowicie, jedną rolkę ręcznika można wyprać 100 razy bez uszczerbku dla jego jakości. Taka wydajność odpowiada aż 40 tys. sztuk ręczników papierowych. Po setnym praniu zużyte ręczniki bawełniane są przetwarzane na ścierki do sprzątania.
Inną ekologiczną nowością na polskim rynku jest dozownik mydła w pianie. Dzięki specjalnemu systemowi spieniania zużywa aż do 40 proc. mydła mniej, a co za tym idzie oszczędza również wodę.

Organizatorzy akcji zwracają także uwagę na utylizację zużytych środków higienicznych w damskich toaletach. Tu rozwiązaniem mogą być pojemniki sanitarne typu LadyCare. Uzupełniane są specjalnym płynem antyseptycznym, który neutralizuje bakterie i zarazki oraz zapobiega rozprzestrzenianiu się przykrych zapachów. Ponadto przy wyborze wyposażenia toalety, warto zwrócić uwagę na niepozorne urządzenie wpływające znacząco na podniesienie poziomu czystości i higieny. Jest to dozownik płynu do samodzielnej dezynfekcji deski sedesowej. Uruchamiany bezpośrednio przez użytkownika poprzez naciśnięcie przycisku uwalniającego odpowiednią ilość płynu w aerozolu na kawałek papieru toaletowego.
Prostym i właściwie bezkosztowym urządzeniem jest także wieszak w kabinie, który znacznie poprawi wygodę korzystania z toalety. Oczywiście nie może zabraknąć stanowiska z przewijakiem dla matki z dzieckiem.

Innowacyjna armatura
Wielu pozytywnych ocen może przysporzyć także wybór odpowiedniej armatury, która będzie nie tylko estetyczna i o oryginalnej stylistyce, ale także ekologiczna i oszczędna (zużywa o 50 proc. mniej wody niż tradycyjna). – Aby zaspokoić wszystkie potrzeby dzisiejszego konsumenta powstają projekty o prostych, oszczędnych formach, łagodnych łukach i opływowych kształtach. Uwzględniają one zasady ergonomii i ukrywają wszystkie możliwe elementy, po to, aby zachować minimalizm, zwiększyć bezpieczeństwo i wydłużyć żywotność produktu. Dobrym przykładem są rozwiązania podtynkowe oraz takie, które spotykamy w bateriach bezdotykowych – np. ukryte perlatory. Polecałbym baterie bezdotykowe, sensorowe, wydajne i umożliwiające maksymalną oszczędność wody, wygodne w użytkowaniu i higieniczne, ponieważ korzystający z nich nie ma kontaktu z powłoką baterii. Zawory pisuarowe samoczynnie zamykane, które oszczędzają zużycie wody, są proste w konstrukcji i niezawodne, wygodne w użytkowaniu, higieniczne i niedrogie – mówi Zbigniew Gonsior, dyrektor marketingu w firmie Ferro SA.

Elektronika dla niepełnosprawnych
Niewątpliwie perspektywistycznym kierunkiem rozwoju toalet ogólnodostępnych jest ich elektronizowanie. Urządzenia bezdotykowe pozwalają m.in. na dozowanie mydła, otwarcie kosza na śmieci czy wytarcie rąk bez konieczności ich dotykania. Na elektronice opiera się wyposażenie toalet dla osób niepełnosprawnych i tym samym ich wyposażenie jest droższe niż standardowych (trzeba zacząć od kwoty około 7 tys. zł).

Wyposażenie toalet dla niepełnosprawnych musi być zgodne z przepisami, które regulują rozmieszczenie poręczy i urządzeń oraz dozowników, pojemników i suszarek. Minimalna powierzchnia toalety to 4,8 mkw., co umożliwia bezproblemowe poruszanie się wózka (średnica okręgu, w którym niepełnosprawny wygodnie się porusza wynosi 1,5 m). Toaleta dla niepełnosprawnych powinna posiadać m.in.: odpowiednio dobraną pod względem kształtu i wymiaru umywalkę, umocowaną na wysokości 80 cm i wyposażoną w odpowiednią baterię, lustro uchylne z uchwytem umożliwiającym regulację kąta nachylenia, miskę toaletową łącznie z klapą umieszczoną na wysokości 48 cm i umocowane z obu stron odpowiednie poręcze (prawidłowe rozplanowanie uchwytów dla niepełnosprawnych w dużym stopniu uzależnione jest od kształtu toalety oraz umiejscowienia umywalki i miski ustępowej) oraz dozowniki i podajniki higieniczne umieszczone na odpowiednich wysokościach w miejscach umożliwiających bezproblemowe korzystanie.

Paulina Mroziak
 

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 21.06.2010
Aktualizacja: 21.06.2010