Emanuele Dalnodar o czynniku ludzkim w zarządzaniu

Udostępnij artykuł
[SPECJALNIE DLA NAS] Z punktu widzenia osób zarządzających, COVID-19 dołożył dodatkowy problem do istniejących wcześniej wyzwań związanych ze znalezieniem, zatrzymaniem i kierowaniem pracownikami. Hotelarze stoją przed ogromnym wyzwaniem, z którym sobie nie poradzą jeśli nie mają strategii, jeśli chodzi o rekrutację i utrzymanie personelu, a zespół zarządzający po prostu zarządza biznesem, a nie nim kieruje.

Tylko dzięki silnemu przywództwu i dobrze przygotowanemu planowi utrzymania personelu możliwe będzie pokonanie wyzwania polegającego na znalezieniu i zatrzymaniu współpracowników. Obiekty, które zainwestowały w szkolenia przywódcze i były w stanie utrzymać najlepszych pracowników w trudnym czasie, znajdują się dziś w lepszej sytuacji. Ponad 60 proc. pracowników hotelowych zostało zwolnionych z powodu COVID-19.

Teraz, gdy rynek się odradza, firmy hotelarskie stają przed wyzwaniem i kosztownym pozyskiwaniem wykwalifikowanych talentów, których potrzebują. To bardzo frustrujące dla właścicieli i menedżerów, że kiedy biznes powraca nie ma ludzi, którzy by nim zarządzali. Szczęśliwi menedżerowie, którzy znaleźli wystarczające zasoby, aby obsadzić wolne stanowiska, mogli to zrobić tylko poprzez zaakceptowanie znacznie wyższych kosztów personelu.

Pierwszą kwestią, którą właściciele muszą zaakceptować, jest to, że poziom rentowności hotelu jest obniżony, a powrót do normalności zajmie trochę czasu. Zeszłego lata stawka godzinowa dla personelu operacyjnego (serwis, kuchnia, sprzątanie) wzrosła o około 40 proc., jednak jakość i zaangażowanie zatrudnionych osób było znacznie poniżej oczekiwań. Niestety kompromis musiał być zaakceptowany, aby sprostać wymaganiom biznesowym i móc zapewnić gościom minimum usług. Naturalną konsekwencją było zwiększone niezadowolenie gości i wzrost rabatów przy wymeldowaniu, co prowadziło do utraty przychodów. Niestety dla naszej branży tego typu sytuację nie są teraz jednorazowe, tylko na jakiś czas staną się nową normalnością.

Moim zdaniem jedynym sposobem przezwyciężenia tej sytuacji i przywrócenia wysokiej jakości usług oraz poprawy rentowności jest wprowadzenie nowoczesnych technologii, doskonalenie umiejętności przywódczych wśród menedżerów oraz repozycjonowanie biznesu hotelarskiego na rynku pracy. Chcę skupić się na czynniku ludzkim, pomijając inwestycje, ponieważ wiąże się to z wydawaniem dużej ilości pieniędzy w czasach, gdy przepływ gotówki jest nadal bardzo drażliwym tematem.

Inwestycja w ludzi

Wiele hoteli w ciągu ostatniej dekady nie zrealizowało programu szkoleniowego i rozwojowego w celu przyciągnięcia i zatrzymania personelu. Menedżerowie byli zbyt zajęci, aby poświęcić czas na przygotowanie młodego pokolenia do pracy w naszej branży. Tylko nieliczni rozumieli, że nowa generacja nie może i nie zaakceptuje pracy ze standardowymi procedurami operacyjnymi, które zostały stworzone dekady temu i nigdy nie były aktualizowane. Nadszedł czas na przegląd stylu zarządzania i zakwestionowanie ustalonych procesów. Nowa siła robocza należy do pokolenia, które wyznaje inne wartości i oczekiwania względem pracy oraz miejsca pracy. Menedżerowie muszą skoncentrować się na potrzebach millenialsów i GEN Z. Nie jest to łatwe zadanie, bo może oznaczać konieczność gwałtownego opuszczenia strefy komfortu. Jednak nie ma innego wyjścia, jeśli chcemy zagwarantować przyszłość branży hotelarskiej.

Z zadowoleniem przyjmuję projekt zainicjowany przez grupę specjalistów z branży hotelarskiej, którzy rozpoczęli pracę nad nowym sposobem pisania standardowych procedur operacyjnych. Nie ma w nim miejsca na książki, które w momencie wydania, są już nieaktualne, są to krótkie filmy zamieszczane w mediach społecznościowych, gdzie każdy współpracownik ma możliwość oglądania i udostępniania. Jestem pewien, że ten projekt przyniesie wiele innowacji w naszych hotelach.

Innymi aspektami, które właściciele i menedżerowie muszą wziąć pod uwagę przy utrzymaniu współpracowników, jest wynagrodzenie. Jednym z głównych powodów odejścia jest niska pensja. Branża hotelarska słynie z niskich płac, słabych benefitów, a to w połączeniu ze stresującym miejscem pracy. Wynagrodzenie ukierunkowane na utrzymanie pracowników może być wspaniałym narzędziem do utrzymania satysfakcji pracowników. Premie kompensacyjne i dodatki zyskują na popularności jako sposób na zachęcenie i zatrzymanie pracowników. Polecam wprowadzenie premii od…

CAŁY TEKST PUBLIKUJEMY W
ŚWIAT HOTELI – WRZESIEŃ-PAŹDZIERNIK 2021
>> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <<

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.

Opublikowano: 27.10.2021
Aktualizacja: 27.10.2021