Liczba uลผytkownikรณw Internetu roลnie w Polsce lawinowo, wiฤc obecnoลฤ lokalu gastronomicznego w sieci staje siฤ prawie tak samo istotna, jak dobra lokalizacja. Nie bez znaczenia jest fakt, ลผe uลผytkownikami Internetu w coraz wiฤkszym stopniu jest nie tylko mลodzieลผ, ale teลผ nieลบle zarabiajฤ
ce osoby w wieku ลrednim. Oznacza to, ลผe nieposiadanie wลasnej strony internetowej w przypadku restauracji to rezygnacja z doลฤ znacznej grupy klientรณw.
Badania polskiego Internetu dowodzฤ
, ลผe ponad 50 proc. internautรณw podejmuje decyzje o zakupie na podstawie wczeลniejszych poszukiwaล w Internecie. Skoro jest on tak waลผnym medium, pozostaje okreลliฤ, jak w nim zaistnieฤ. Dla wiฤkszoลci restauratorรณw wiฤ
ลผe siฤ to z pytaniem, jakฤ
stronฤ internetowฤ
kupiฤ, jak jฤ
przygotowaฤ. Sprawa nie jest jednak tak prosta, na jakฤ
wyglฤ
da.
Wykonanie odpowiadajฤ
cej potrzebom naszych czasรณw strony internetowej to wydatek kilku do kilkunastu tysiฤcy zลotych, w zaleลผnoลci od przyjฤtych zaลoลผeล i wymagaล. Dobra strona internetowa nie moลผe byฤ tania, bo zawiera w sobie elementy, ktรณre kosztujฤ
, czฤsto niemaลo. Skoro dochodzimy do decyzji o budowie nowej strony internetowej lub przebudowie dotychczasowej, postawmy sobie pytanie, jaka ta strona powinna byฤ?
Przepis na dobrฤ
witrynฤ
Wszyscy moi dotychczasowi klienci jednego zawsze byli pewni – strona internetowa ich restauracji powinna byฤ ลadna. Stworzenie estetycznej strony powinno byฤ ambicjฤ
kaลผdego grafika, ale to nie wystarczy.
Po pierwsze, zleฤmy prace doลwiadczonej firmie, ktรณrej zespรณล skลada siฤ co najmniej z dwรณch osรณb. Doลwiadczenia boomu emigracyjnego ostatnich lat nauczyลy nas, ลผe „budowniczy” naszych stron lubiฤ
znikaฤ bez ลladu w zielonej Irlandii, pozostawiajฤ
c nas z witrynฤ
, ktรณrej nikt nie umie edytowaฤ.
Po drugie, nowoczesna strona internetowa musi byฤ zbudowana na systemie edytowania treลci, zwanym CMS-em (Content Managment System). Istnieje ogromna iloลฤ tego typu oprogramowania. Z naszego punktu widzenia zadbajmy o to, ลผeby strona dawaลa siฤ ลatwo edytowaฤ, ewentualne zmiany w grafice nie kosztowaลy fortuny oraz o to, ลผeby w umowie byลo jasno okreลlone udzielenie licencji na oprogramowanie oraz wลasnoลฤ kodรณw ลบrรณdลowych, jak rรณwnieลผ wszelkich materiaลรณw umieszczanych na stronie, w tym zdjฤฤ. Przy odpowiednio zbudowanym panelu CMS nie powinno byฤ problemem natychmiastowe wprowadzanie zmian w menu, wstawienia nowej oferty czy zdjฤcia z udanego eventu w naszym lokalu.
Przy budowaniu grafiki strony pamiฤtajmy, ลผe strony stworzone caลkowicie w oprogramowaniu typu flash, choฤ bardziej atrakcyjne na pierwszy rzut oka, czฤsto bywajฤ
zupeลnie nierozpoznawalne przez wyszukiwarki, a wszelkie zmiany wymagajฤ
prac programisty-grafika oraz pลacenia mu nierzadko sลonego honorarium. Jeลli dziaลalnoลฤ restauracji na polu marketingu jest aktywna, zmiany takie mogฤ
porzฤ
dnie nadwyrฤลผyฤ budลผet firmy. Najczฤลciej proponujemy poลฤ
czenie na stronie technologii html, flash oraz Java. Stronฤ napisanฤ
w jฤzyku html, na oprogramowaniu CMS, ktรณre pozwala edytowaฤ wszystkie waลผne elementy witryny, takie jak adres url, opisy tittle, menu, galerie, moลผemy teลผ ลatwo promowaฤ w sposรณb pลatny lub bezpลatny w wyszukiwarkach.
Z punktu widzenia klienta
Nie wiadomo dlaczego wiฤkszoลฤ restauratorรณw gลฤboko chowa swoje dane teleadresowe. Numer telefonu oraz adres e-mail powinny byฤ widoczne na kaลผdej podstronie i byฤ odpowiednio wyrรณลผnione. Sporฤ
grupฤ
uลผytkownikรณw, zwลaszcza z naszej docelowej grupy, stanowiฤ
osoby, ktรณre w Internecie nie poruszajฤ
siฤ zbyt pewnie – nie utrudniajmy wiฤc potencjalnym klientom znalezienia danych, dziฤki ktรณrym bฤdฤ
mogli dokonaฤ rezerwacji lub zamรณwiฤ usลugi cateringowe.
Najczฤลciej odwiedzane zakลadki na stronie to: kontakt, menu, oferty specjalne, okolicznoลciowe (na przykลad walentynki, dania wigilijne) oraz galeria zdjฤฤ lub filmรณw. Zdjฤcia w galerii muszฤ
byฤ dobrej jakoลci, najlepiej skorzystaฤ z usลug fachowca od fotografii lub zakupiฤ zdjฤcia z prawami autorskimi z portali, ktรณre sprzedajฤ
dobrej jakoลci materiaล. Jeลผeli klient mรณwi nam, ลผe restauracja wyglฤ
da lepiej niลผ by to wynikaลo z wraลผeล po obejrzeniu naszej witryny oznacza to, ลผe czas najwyลผszy juลผ tฤ stronฤ zmieniฤ.
Spotkaลem siฤ z restauratorami, ktรณrzy twierdzฤ
, ลผe nie publikujฤ
menu na stronie, bo kopiuje je konkurencja. Wydaje mi siฤ jednak, ลผe o wiele bardziej ekonomicznym rozwiฤ
zaniem jest pozwoliฤ zobaczyฤ nasze menu konkurencji niลผ finansowaฤ nieustannie druk nowych kart, ktรณre bywajฤ
przez konkurencjฤ podkradane. Osobiลcie uwaลผam, ลผe warto nawet udostฤpniฤ nasze menu w formie plikรณw do ลciฤ
gniฤcia ze strony. Wiฤkszoลฤ restauracji, z ktรณrymi utrzymujฤ na bieลผฤ
co kontakt przyznaje, ลผe najczฤลciej rozmowa telefoniczna z nowym klientem rozpoczyna siฤ od stwierdzenia: „Widziaลem/-am na Paลstwa stronie…”.
Twoja witryna twojฤ
markฤ
Podstawowe twierdzenie e-marketingu jest nastฤpujฤ
ce: twoja marka musi byฤ w stanie ujawniฤ swรณj przekaz w ciฤ
gu kilku–kilkunastu sekund. Przyjฤliลmy takie zaลoลผenie, oparte na analizie wielu danych statystycznych ze stron internetowych, ลผe ten czas wynosi okoลo oลmiu sekund. Wszystkie dodatkowe narzฤdzia wspomagajฤ
, ale to wลaลnie dobrze wykonana strona jest miejscem pierwszego spotkania z klientem i musi odzwierciedlaฤ stosunek do goลci i pracownikรณw. Z tego zaลoลผenia wynika kilka postulatรณw.
Po pierwsze, strona internetowa jest zarรณwno narzฤdziem sprzedaลผy, w ktรณrym naleลผy mierzyฤ konwersjฤ (czyli to, ile wejลฤ na stronฤ koลczy siฤ nawiฤ
zaniem kontaktu z restauracjฤ
), ale takลผe drogฤ
kontaktu z klientem, gdzie liczy siฤ efekt „wow” oraz pozycja w wyszukiwarce, zwลaszcza Google, ktรณre na naszym rynku ma ponad 90-proc. udziaล.
Po drugie, stronฤ internetowฤ
oglฤ
dajฤ
i czytajฤ
pracownicy i jest to miejsce przekazu przesลania firmy, jej filozofii, stฤ
d waลผne jest, ลผeby strona zawieraลa takie elementy, ktรณre w jasny i czytelny sposรณb wyraลผajฤ
kim jest wลaลciciel, w jakim kierunku zdฤ
ลผa. Przejawem ลผywotnoลci firmy jest wลaลnie staลe aktualizowanie strony. Ponadto strona internetowa kreลli, co wyrรณลผnia lokal od konkurencji. Dzisiaj potencjalny klient moลผe w kilka sekund otworzyฤ kilka stron restauracji w rรณลผnych okienkach i porรณwnaฤ je. Warto siฤ wiฤc zastanowiฤ, czym siฤ wyrรณลผnia od innych? Podsumowujฤ
c: Twoja witryna jest twojฤ
markฤ
. Zrรณb wszystko, co potrafisz ty i specjaliลci od e-marketingu, ลผeby wyraziฤ swรณj brand jasno i czytelnie.
A moลผe newsletter?
Popularna witryna internetowa restauracji w duลผym mieลcie powinna mieฤ oglฤ
dalnoลฤ rzฤdu stu unikalnych uลผytkownikรณw dziennie. Oznacza to kilkaset osรณb odwiedzajฤ
cych naszฤ
restauracjฤ poprzez witrynฤ miesiฤcznie. Jeลli lokal gastronomiczny ลผyje z realizowania zamรณwieล na telefon, liczba ta powinna byฤ dziesiฤciokrotnie wyลผsza. Stฤ
d nasuwa siฤ prosty wniosek, ลผe miejsce to musi posiadaฤ zawsze aktualnฤ
informacjฤ. Nieocenionym sposobem podtrzymywania relacji z naszymi klientami jest wลasna baza mailingowa i regularne wysyลanie newslettera.
Profesjonalny program z panelem obsลugujฤ
cym wysyลkฤ html-owego newslettera to koszt od jednego do kilku tysiฤcy zลotych, ale to jedna z tych inwestycji, ktรณre zwracajฤ
siฤ najszybciej. Koniecznie trzeba zadbaฤ o wypromowanie witryny w wyszukiwarkach, zwลaszcza pod frazami zwiฤ
zanymi z danฤ
miejscowoลciฤ
. Istnieje wiele sposobรณw uzyskiwania wysokiej pozycji, pลatnych bฤ
dลบ bezpลatnych, ale jedna rzecz jest pewna: wysoka pozycja restauracji w wyszukiwarce Google to istotny czynnik skลadajฤ
cy siฤ na ekonomicznฤ
wartoลฤ przedsiฤbiorstwa. Nic nie zapowiada zmiany dominacji w Google na rynku wyszukiwaล informacji, pozostaje nam wiฤc zaakceptowanie tego faktu i poczynienie odpowiednich krokรณw w kierunku optymalizowania naszej witryny pod jej kฤ
tem.
Podsumowujฤ
c: Twoja strona internetowa to twoje okno wystawowe na ลwiat. To nie tylko wizytรณwka dla klientรณw indywidualnych, ale narzฤdzie sprzedaลผy dla klientรณw korporacyjnych. Pamiฤtaj, ลผe w wiฤkszoลci przypadkรณw sprzedajesz wraลผenie, a nie dania. Niestety, naleลผy teลผ poลผegnaฤ siฤ z przekonaniem, ลผe dobra strona internetowa jest tania. Nie doลฤ, ลผe naleลผy ponieลฤ koszt wykonania jej zgodnie z obowiฤ
zujฤ
cymi kanonami, to etap pรณลบniejszy bywa w praktyce najtrudniejszy. Staลe utrzymanie zawartoลci witryny w aktualnej i atrakcyjnej formie jest czasochลonne dla wลaลciciela lub jego pracownikรณw.
Tomasz Nadolny, wลaลciciel firmy CMT Consulting