GUS: w 2009 r. wynajęto 15 mln pokoi

Udostępnij artykuł

Najwięcej, bo aż 12,4 mln pokoi wynajęto w hotelach (w tym 4,4 mln turystom zagranicznym). Wykorzystanie pokoi w hotelach, motelach, pensjonatach i innych obiektach hotelowych w 2009 r. wyniosło 39,2 proc. – czytamy w analizie Głównego Urzedu Statystycznego "Baza noclegowa i jej wykorzystanie w 2009 r.".

Największy stopień wykorzystania pokoi w obiektach hotelowych obserwowano w województwie mazowieckim (48,6 proc.), łódzkim (42,7 proc.) i zachodniopomorskim (41,8 proc.), a najmniejszy w lubuskim (31,2 proc.). Najniższe wskaźniki wykorzystania pokoi w obiektach hotelowych zanotowano w styczniu i grudniu (30,6 proc. i 30,1 proc.) a natomiast najwyższe w sierpniu i wrześniu (45,5 proc. i 46,9 proc.).

Podobnie jak w latach poprzednich najwięcej turystów korzystało z noclegów w turystycznej bazie zbiorowego zakwaterowania w województwie mazowieckim (2,8 mln), małopolskim (2,7 mln) i dolnośląskim (1,8 mln).

Blisko połowa wszystkich obiektów zbiorowego zakwaterowania jest zlokalizowana w czterech województwach o wysokich walorach turystycznych: małopolskim – 894 (12,8 proc.), zachodniopomorskim – 839 (12,0 proc.), pomorskim – 832 (11,9 proc.) oraz dolnośląskim – 723 (10,3 proc.).

Warto zwrócić uwagę, że znaczący udział w podaży miejsc noclegowych w poszczególnych województwach mają miasta wojewódzkie. Na przykład w Warszawie koncentruje się 75 proc. całej podaży miejsc noclegowych w hotelach województwa mazowieckiego. Znaczna koncentracja bazy hotelowej występuje także w Krakowie (63 proc. woj. małopolskiego) i Wrocławiu (32 proc. woj. dolnośląskiego).

 

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 10.06.2010
Aktualizacja: 10.06.2010