Karol Szafraniec o trendach, przyszłości gastronomii i nowym koncepcie

Udostępnij artykuł

[SPECJALNIE DLA NAS] Współwłaściciel m.in. Mango Vegan Street Food, Buena Vista Social Food i Zachodniego Brzegu w rozmowie z nami, opowiada o tym,  gdzie widzi przyszłość gastronomii, o kolejnych konceptach: Bocca Ristorante & Pizzeria oraz Paradiso Kitchen & Cocktails, oraz nowej lokalizacji, która zaprosi gości jeszcze w tym roku.

Dziś spotykamy się w Fabryce Norblina, gdzie zdecydował się Pan ulokować aż trzy swoje koncepty. Co o tym zdecydowało?

Po pierwsze, doskonała lokalizacja. Bardzo ciekawe miejsce, odrestaurowana fabryka. Z większą przestrzenią, z przepiękną, klimatyczną wewnętrzną uliczką. Widziałem to oczami wyobraźni od początku, że finalnie będzie efekt wow. Dodatkowo kino, olbrzymi food town z salą koncertową, a dodatkowo właścicielem jest człowiek, który wyznaje podobny sposób pracy do mojego, czyli pracuje u podstaw. Nie siedzi w biurze, tylko wychodzi i rozmawia, o tym, co ulepszyć. Jest zainteresowany każdym szczegółem. Sukces to właśnie detale.

Ostatni czas był dla Państwa bardzo intensywny, jeśli chodzi o otwarcia. Czym wyróżnia się Bocca Ristorante & Pizza?

Bocca to od zawsze było moje marzenie. Część życia mieszkałem we Włoszech, tam się wychowywałem. Zawsze chciałem mieć tego rodzaju restaurację. Lubię pizzę, podobnie, jak moje dzieci, więc chciałem, aby właśnie u nas była ta najlepsza z możliwych.  Uważam, że jest świetna. Bardzo zależało mi, aby bazować na produktach regionalnych, z okolic  Kampanii. I tak tutaj jest: od mąki, przez mozzarelle, pomidory itd. Chciałem, aby to było prawdziwe, realne, a nie tylko w nazwie czy opowieściach. Dodatkowo szukałem szefa kuchni, rodzimego neapolitańczyka. To też się udało. Za pizzę odpowiada człowiek, który zna to danie od maleńkiego. Pizza zawsze stanowi ok. 50 proc. sprzedaży, dlatego też mamy dwóch szefów. Rozdzieliłem ich zadania.

W 2021 roku w czasie naszej rozmowy, wspominał Pan o otwarciu Bueny i restauracji Bocca. Jak to się stało, że pojawiło się także Paradiso?

Okazało się, że jest opcja przejęcia tego lokalu, przez to, że miejsce, które miało tutaj powstać, gdzieś się zatrzymało. Niestety, coś nie wyszło. Wiedziałem, że to świetny punkt na stworzenie tego konceptu. Paradiso to spełnienie mojego kolejnego celu. Uwielbiam kuchnię azjatycką, ale w formule Fusion. Zabawę z jej elementami. Lubię burgery, ale nie takie klasyczne, dlatego tutaj mamy je z akcentem azjatyckim, np. z kimchi, czy sosem wasabi. Każde danie posiada takie delikatne nawiązanie. W Paradiso mamy też świetny cocktailbar. Jestem wielkim fanem rumu, chciałem, aby pojawiły się propozycje z całego świata, i są z Fidżi, Bermudów, Jamajki – to światowy top. Dodatkowo mamy przepiękny taras, który jest ewenementem w skali warszawskiej. Na ten moment to spełnienie moich gastronomicznych marzeń.

Jednak mamy trudny czas na otwarcie nowych restauracji, przekonanie gości do kolejnego konceptu.

Dzisiaj otwarcie w nowej lokalizacji to gigantyczne wyzwanie. Dodatkowo, niestety nieuniknione jest podnoszenie cen. Nie ma wyjścia. Koszty pracy, food and beverage cost oraz inne wydatki rosną. Nie da się utrzymać cen, to nierealne. Ostatnio cena łososia skoczyła w ciągu miesiąca prawie o 100 proc. Trudno w tym wypadku bowla z tym składnikiem sprzedawać za tyle samo. Natomiast rzeczywiście, nie jesteśmy w stanie nadgonić w 100 proc. zmian cen u dostawców, zmianami cen w menu, więc de facto tracimy. Gastronomia staje się coraz mniej opłacalna.

A jednak zdecydował się Pan aż na trzy koncepty w jednym miejscu. To duże ryzyko.

Oczywiście, że tak. Jednak ryzyko pojawia się zawsze i wszędzie. To część tego biznesu. Dobrze wiemy, że bez tego nic nie ma. Później mógłbym żałować, że przecież pojawiły się super lokalizacje, a ja z tego nie skorzystałem. Teraz to każdy punkt jest ryzykiem, a już nawet nie mówię o jesieni, która nie wiadomo, co przyniesie. Świat stał się coraz mniej przewidywalny. My robimy coś ciekawego. Uważam, że zmieniamy gastronomię, tworzymy wyjątkowe, dobre miejsca, z których wszyscy czerpiemy przyjemność. Oprócz finansowej, też taką czystą, ludzką. Dajemy coś dobrego ludziom i sobie. Jednak chcemy, aby każdy sam to dostrzegł.

Czyli bez edukowania?

Już nie chcemy tego robić, bo gdy próbowaliśmy, skutek był wręcz odwrotny. Polacy tego nie lubią. Przecież dzisiaj każdy jest znawcą gastronomii i wie najlepiej. W innym kraju jest wszystko wspaniałe, a u nas złe. Podczas gdy np. we Włoszech jest coraz mniej doskonałych miejsc. Weźmy za przykład Rzym, gdzie trudno o restaurację z włoskimi kucharzami, bo wszyscy tną koszty. Wydaje się, że jest efekt wow, bo to przecież Rzym! A być może zjedli jedną z gorszych pizzy w swoim życiu. Podobna sytuacja z winem czy kawą. Podczas gdy w Polsce stajemy na rzęsach. Są doskonałe palarnie, winiarnie sprowadzamy świetne produkty, ale konsument kręci na to nosem, uznając wino za 2 euro za najlepsze, bo pił je za granicą.

Na przykład w Bocce staram się, aby to była prawdziwa kuchnia włoska, a nie włosko-polska. Niektórzy się dziwią, że tu jest tak prosto, ale tak wygląda tamtejsza kuchnia. Dobry pomidor, oliwa, stek z tuńczyka. Nie ma potrzeby dodawania do tego ziemniaków, sałatek, mnogości dodatków. Niby dobrze pójść do włoskiej restauracji, ale jednak tutaj wszyscy troszkę oczekują tej polskości. Idziemy na delikatne kompromisy i dlatego np. musiałem walczyć z szefem, aby wrzucić tu capricciosę.

Kolejna trudność, z którą boryka się cała branża to problem z pracownikami. Czy Pan też to dotkliwie odczuwa?

Skala trudności w pozyskaniu pracowników jest nieprawdopodobna. To dla mnie troszkę niezrozumiałe, bo dziś zarobki w gastronomii są dosyć dobre. Problemy są ze wszystkimi stanowiskami, ale zdecydowanie najtrudniej o dobrych kelnerów. Łatwiej też znaleźć szefa kuchni niż kucharza zmianowego. Jedynie z pozyskaniem menedżerów nie zauważam kłopotu. Jeśli chodzi ogólnie o pracowników to być może to też kwestia pokolenia i mentalności. Niektórzy potrafią rozważać odejście nawet po pierwszym dniu działalności restauracji. Obawiam się o przyszłość, bo jeśli będą ją budowali ludzie, którzy chcą wszystkiego od razu, to nie wyobrażam sobie otwarcia restauracji. Przecież to ogromny nakład finansowy, ale i potrzeba cierpliwości, skupienia na pracy, a pieniądz przyjdzie z czasem. Jako wypadkowa i drugorzędna kwestia zaangażowania, pracy i pojedynczych działań. Chociaż np. w Bocce jest bardzo duży ruch, są napiwki, więc zdarzały się sytuacje, że wielu kelnerów, którzy zrezygnowali – wrócili do nas.

Dla Bueny i Mango mieliście Państwo przygotowaną franczyzę. Czy na razie wstrzymujecie się od rozwoju w tej formie?

Trochę tak. Teraz raczej celuję w większe lokale. Ale jeśli pojawi się wyjątkowe miejsce to nie wykluczam takiej opcji. Jest też sporo propozycji wejścia do innych miast, ale nie mamy na to do końca czasu i funduszy. Niestety gastronomia to wysokonakładowy biznes, a ja nie traktuję naszych lokali, jak sieci jednej marki. Każdy z nich musi mieć swoją duszę. Nawet jeśli powstaje nowe miejsce pod takim samym brandem, to staramy się, aby każde było inne, wyjątkowe. Jestem daleki od schematycznej powtarzalności. Kopiuj-wklej to nie mój styl pracy. To nudne, a ja od tego stronię. Cenię kreatywność, lubię się sprawdzać. Tak to wygląda teraz i nie planuję, aby miało się zmienić w przyszłości. Poza tym gdybym miał stawiać tylko na street to już nic bym nie otworzył. Przyszłość, w kontekście najbliższych lat leży głównie właśnie w takich miejscach jak Fabryka Norblina, Browary Warszawskie, Hala Koszyki, kompleksach gastronomicznych, ale wyjątkowych.

Czyli są już plany na nowe miejsce?

Tak, udało się przejąć miejsce po lokalu Ten Warszawiak, nad Wisłą, obok Zachodniego Brzegu przy Wioślarskiej. Tam powstanie wyjątkowe miejsce. Będzie to rum bar z kuchnią Karaibów, Brazylii, z odrobinę Meksyku. Będą dominować ciepłe, tropikalne klimaty. Gości planujemy zaprosić w grudniu, chociaż pewnie pełną parą ruszymy w kwietniu przyszłego roku. Na razie ten lokal będzie działać przy współpracy z Zachodnim Brzegiem. To, co będzie nas wyróżniać to możliwość przejścia z jednego lokalu do drugiego, bez wychodzenia na  zewnątrz.

Dziękuję za spotkanie i rozmowę. Życzę powodzenia w realizacji kolejnych celów!

Rozmawiała Milena Kaszuba-Janus

NOWOŚCI GASTRONOMICZNE maj – czerwiec 2022
>> kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem <<

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 19.07.2022
Aktualizacja: 19.07.2022