Lada – serce lokalu. Projekt, aranżacja, rozwiązania

Udostępnij artykuł
Życie kręci się wokół niej – to tu zamawiana jest kawa, gościa zagaduje barista, dokonywany jest wybór „co jeszcze do kawy”. Dobrze skonstruowana lada pełni wszystkie te funkcje. Jej strategiczną strefą jest witryna. To dzięki niej możemy wyeksponować dodatkowe przekąski, desery do kawy, owoce oraz warzywa do soków i koktajli.

Za każdym razem, kiedy w naszej pracowni Kdesign projektujemy lokal, zadajemy inwestorowi pytanie: co kawiarnia będzie serwować oprócz kawy? Wielkość i wygląd witryny zależy od profilu kawiarni. Wspólnie z technologiem i managerem ustalamy dokładnie menu i potem projektujemy układ witryn w barze. Do produktów (np. ciasta, gotowe desery), które wymagają chłodzenia, proponujemy witryny chłodnicze z samoczynnym odparowywaniem skroplin, automatycznym zraszaniem i dobrą cyrkulacją powietrza. Produkty, które są odpiekane na miejscu i serwuje się je na ciepło, bo wtedy są najsmaczniejsze, warto, by były eksponowane w ladzie grzewczej (np. kawałki pizzy). Ofertę deserów, która nie wymaga chłodzenia ani podgrzewania, proponujemy eksponować w witrynach neutralnych.

Najważniejszy jest produkt, witryna jedynie pomaga go wyeksponować, przechować i sprzedać.
W całym procesie projektowania lokalu należy zwrócić szczególną uwagę na witryny, które są integralną częścią kawiarni i wpływają na spójność konceptu. Często jako pracownia wykonujemy projekt wizualny baru z witrynami, który jest tworzony na specjalne zamówienie. Wtedy w porozumieniu z inżynierami od producenta, korzystając z jego podzespołów, komponujemy na nowo obudowę urządzeń chłodniczych lub grzewczych. W zależności od budżetu i przeznaczenia witryny, inwestor korzysta z oferty witryn z rynku lub realizuje indywidualny projekt wspólnie z nami. Każda z opcji może być korzystna pod warunkiem, że jest świadomym wyborem w procesie projektowania.

Wymyślając ekspozycję zawsze pamiętamy o oświetleniu. Każda półka powinna mieć oświetlenie własne lub zewnętrzne, np. reflektory z sufitu, które pozwolą doświetlić produkt w witrynie. Ważna jest też barwa światła, np. do pieczywa używamy ciepłej barwy po to, by wydobyć złocisty kolor wypieków.

W nowo powstałej kawiarni Semo Cafe przy Konstruktorskiej 9 w Warszawie, postawiliśmy na oryginalność i autorski projekt witryny. Cały koncept kawiarni oparty jest na miedzianych regałach wykonanych z rurek. W witrynie również zastosowaliśmy miedziane łączniki, które podkreślają wyjątkowy charakter i oryginalność miejsca.

Rok temu Frankie’s, zaprosił nas do zaprojektowania swojego lokalu przy ul. Polnej w Warszawie. Wtedy zaczęliśmy interesować się dogłębnie tematyką barów z kawą i sokami, sałatkami, kok­tajlami, bo to jest ich główne spektrum. Dzisiaj wiemy, że bardzo dobrze zrobili stawiając na ekspozycję warzyw i owo­ców w witrynie. Pokazuje to, że soki są świeże i bez sztucznych  dodatków. Teraz klient wymaga szczerości i ją docenia.

Kawiarnio/piekarnie Nowa­kowski Gorąco Polecam mają bogatą ofertę produktów i dla­tego zaprojektowaliśmy tam lady grzewcze, chłodnicze oraz neutralne. Tu wyzwaniem było połączenie wszystkich funkcji w jednym ciągu tak, aby nadal spełniały swoją funkcję mimo są­siedztwa (ciepło/zimno). Wspól­nie z technologami i producen­tem witryn, wypracowaliśmy ide­alny balans między nimi.

Przygotowując ekspozycję doradzamy również na jakich talerzach, paterach czy tacach pokazywać produkt. Jest to nie­zwykle ważne, gdyż pieczywo świetnie prezentuje się, np. na drewnie, a niektóre ciasta do­skonale wyglądają na kamieniu. Do każdej grupy produktów naczynia dobieramy indywidu­alnie.

Autorką jest Wioletta Serafin
dizajner, architekt wnętrz pracownia Kdesign

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 16.10.2018
Aktualizacja: 16.10.2018