Marriott wskazuje kluczowe trendy na najbliższe trzy lata

Udostępnij artykuł

Przez najbliższe trzy lata europejscy podróżni mają zamiar zwiększyć wydatki na krótkie urlopy i wakacje, a przy tym będą zwracać większą uwagę na zrównoważony rozwój niż kiedykolwiek wcześniej. Wysokie temperatury w niektórych częściach Europy mogą jednak wpływać na to, kiedy i dokąd ludzie będą wyjeżdżać na swoje „letnie wakacje” w nadchodzących latach. 

Marriott Bonvoy

Na pierwszy plan wysuną się również inne kluczowe trendy. Ważnym narzędziem do planowania wakacji stanie się sztuczna inteligencja – wykorzystuje ją do tego już co piąta osoba (21%). Innym ważnym tematem będą alternatywne lokalizacje podobne do tradycyjnych miejsc docelowych, ale położone bliżej i tańsze.

Kolejnym znaczącym trendem będą wakacje w duchu slow, podczas których podróżni nie spieszą się, wchodzą w kontakt z lokalną kulturą, odcinają się od technologii i minimalizują swój wpływ na środowisko.

Tak właśnie brzmią najważniejsze wnioski z europejskich badań przeprowadzonychw Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Hiszpanii i Włoszech. Badanie Future Travel Trends 2024 zostało przeprowadzone przez Marriott Bonvoy we współpracy z agencją badań nad przyszłością The Future Laboratory, ukazując fascynujące trendy podróżnicze na najbliższe lata. W ramach badania przeanalizowano plany 14 tysięcy podróżnych w Europie i na Bliskim Wschodzie w ciągu najbliższych trzech lat. 

Rozwój sztucznej inteligencji 

Era planowania wakacji z wykorzystaniem sztucznej inteligencji już nadeszła – podczas planowania urlopu co piąty dorosły Europejczyk (21%) korzystał ze sztucznej inteligencji,a wśród młodszych dorosłych odsetek ten wzrósł aż do czterech osób na dziesięć (39% osób w wieku 18–34 lat). 

Wśród tych, którzy korzystali z SI, 90% twierdzi, że w jakiś sposób wpłynęło to na ich decyzje związane z urlopem. Obejmuje to rezerwację zalecanego przez nią zakwaterowania (23%), podróże w zalecanej porze roku (21%) i zamawianie zalecanego jedzenia (24%).

ŚWIAT HOTELI – LISTOPAD-GRUDZIEŃ 2023
>> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <<

Świat Hoteli listopad-grudzień

Wschodzące trendy

W badaniu przeanalizowano kilka trendów podróżniczych, które prawdopodobnie pojawią się lub umocnią w nadchodzących latach. Wśród nich coraz większą popularnością cieszą się wakacje w duchu slow. Ponad czworo na dziesięciu europejskich podróżnych (44%) twierdzi, że było już na takim urlopie – przy czym 28% nawet kilka razy. Ponad połowa (55%) twierdzi natomiast, że zamiera wyjechać na taki urlop w ciągu najbliższych trzech lat. 

Ponadto kolejnym ważnym trendem będą „alternatywne lokalizacje”, takie jak Praga zamiast Paryża, Antwerpia zamiast Amsterdamu, winnice w północnej Hiszpanii zamiast w RPA, surfowanie w Portugalii zamiast na Hawajach czy Maroko zamiast Dubaju. Jedna trzecia (32%) osób, które zamierzają wyjechać w ciągu najbliższych trzech lat, chce zaoszczędzić czas i pieniądze, fundując sobie podobne wrażenia w alternatywnym miejscu docelowym. Istotnym trendem będą również wakacje w pojedynkę, na które już teraz zdecydowało się38% europejskich podróżnych, którzy wyjechali w ciągu ostatnich trzech lat. Będzie to najbardziej powszechne wśród młodszych dorosłych: spośród osób, które zamierzają wyjechać w ciągu najbliższych trzech lat, podróż solo planuje 46% osób w wieku 18–24 lati 45% osób w wieku 25-34 lat.

Marriott International

Czy zmienią się schematy letnich wakacji? 

Niezwykle wysokie temperatury, których doświadczyły tego lata niektóre regiony Europy, mogą wpływać na plany urlopowe Europejczyków w nadchodzących latach. Blisko trzy czwarte respondentów (73%) twierdzi, że regularne występowanie takich temperatur wpłynęłoby na ich plany dotyczące letnich wakacji. Chociaż nic nie wskazuje na to, że ludziez tego powodu rezygnowaliby z wyjazdu, część z nich może zmieniać swoje plany i termin podróży.

Ponad jedna trzecia (36%) twierdzi, że wybrałaby chłodniejsze miejsce, 25% odwiedziłoby te same miejsca, ale w innych porach roku, a 20% zdecydowałoby się na inny rodzaj letnich wakacji. 

Większe budżety i większy nacisk na zrównoważony rozwój 

Dziewięciu na dziesięciu dorosłych Europejczyków (90%) mówi, że wybierze się na wakacjew ciągu najbliższych trzech lat, a 79% planuje wyjechać na urlop w 2024 roku. Spośród nich 43% twierdzi, że planuje w tym okresie „wydać więcej niż zwykle” na wakacje, a 13%, że wyda „znacznie więcej”. 

Marriott International

W ciągu najbliższych trzech lat zrównoważony rozwój będzie ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. Ponad połowa (58%) ankietowanych twierdzi, że chętnie zapłaciłaby więcej za zakwaterowanie przyjazne dla środowiska – jednak średnio byliby oni gotowi zapłacić tylkoo 11% więcej. Ponad trzy czwarte (77%) uważa zaś, że dostawcy zakwaterowaniai organizatorzy wycieczek mają obowiązek wspierać lokalne społeczności tam, gdzie oferują wakacje.

Dla wielu osób zrównoważony rozwój już teraz jest ważny – co piąty dorosły Europejczyk (20%) twierdzi, że przed dokonaniem rezerwacji sprawdził, na ile ekologiczne było jego ostatnie zakwaterowanie, a kolejne 22% zrobiło to po dokonaniu rezerwacji. Ponadto 60% mówi, że „czasami” sprawdza wpływ swoich planów podróży na środowisko – chociaż obecnie tylko 7% twierdzi, że robi to „zawsze”. 

Kluczowy będzie stosunek jakości do ceny 

Podczas gdy ogólnie budżety na wakacje mają wzrosnąć, podróżni będą nadal szukać dobrego stosunku jakości do ceny i oszczędzać tam, gdzie to możliwe. Tylko cztery procent osób planujących wakacje w ciągu najbliższych trzech lat nie zamierza oszczędzać na żadnych elementach swoich wakacji. 

Jedna trzecia europejskich podróżnych (34%) będzie próbowała zaoszczędzić, wyjeżdżając raczej na wakacje w kraju, a 25% będzie preferować wakacje all inclusive, aby lepiej móc lepiej zaplanować wydatki i dokładnie wiedzieć, jakich kosztów się spodziewać. Wiele osób będzie również szukać oszczędności, dokonując rezerwacji w odpowiednim czasie – 24% zamierza rezerwować z większym wyprzedzeniem, a 20% w ostatniej chwili. Natomiast 13% będzie korzystać z programów lojalnościowych, aby częściowo lub w całości zapłacić swoje wakacje punktami. 

Female friends taking selfie while sitting on cliff by sea at Acantilado El Bolao

Teraz, gdy rynek podróży rekreacyjnych na powrót sięunormował, jesteśmy w lepszej sytuacji, jeżeli chodzi o przyszłe trendy i nawyki podróżowania w tym sektorze w ciągu najbliższych kilku lat. Wzrost popularności podróży po pandemii nadal jest odczuwalny, ale ze względu na to, jakie znaczenie ma dla ludzi podróżowanie, nastąpiła radykalna zmiana w myśleniu i priorytetyzacji funduszy. Widzimy,że ludzie mają bardziej przemyślane i emocjonalne podejście do podróży, które naprawdę rozwija się w zgodzie z ich podstawowymi wartościami. – mówi Neal Jones, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu, Marriott International – Europa, Bliski Wschód i Afryka.

Dwa trendy, które wyłaniają się w szczególności w Europie z badań konsumenckich, to zrównoważony rozwój i sztuczna inteligencja – szczególnie wśród młodszych podróżnychw wieku poniżej 45 lat. Dla wielu z tych podróżnych odpowiedzialność ekologiczna zmienia się z miłego dodatku w obowiązkowy element, co będzie się tylko nasilać. 

Naprawdę interesujące w tym badaniu jest już dobrze ugruntowane wykorzystanie sztucznej inteligencji do planowania wakacji. Generatywna sztuczna inteligencja doskonale sprawdza się w analizowaniu dla podróżnych ogromnych ilości informacji i oferowaniu im rekomendacji na tej podstawie. Ponieważ dziewięć na dziesięć osób, które z niej skorzystały, twierdzi, że wpłynęło to na ich plany podróży, spodziewamy się, że w ciągu najbliższych trzech lat korzystanie z niej stanie się jeszcze bardziej powszechne. W rezultacie dostawcy usług turystycznych, tacy jak my, muszą zadbać o to, aby publikować informacje, które sztuczna inteligencja może znaleźć i udostępnić osobom poszukującym informacji o wakacjach.  

Źródło: Marriott

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Horecanet

Autor: Horecanet
Opublikowano: 15.01.2024
Aktualizacja: 15.01.2024