Meble – na konferencję i nie tylko

Udostępnij artykuł

Producenci mebli konferencyjnych starają się wciąż poszerzać ofertę i podążać za coraz bardziej wymagającymi hotelarzami. W ostatnich latach nowości w tym zakresie dotyczą głównie krzeseł każdego typu: drewnianych, plastikowych i tapicerowanych oraz na metalowych stelażach, choć ostatnio najbardziej popularne stały się te plastikowe. Są one nowoczesne, designerskie i mogą występować w przeróżnych kolorach. Z powodzeniem można je mieszać z innymi stylami. Dodatkowo plastikowe elementy mogą mieć tapicerowane nakładki, które zwiększają komfort użytkowania. Liczą się także nowoczesność oraz nowinki techniczne, np. regulacja odchylania siedziska i oparcia. Wiele krzeseł wyposażonych jest również w podnośnik z funkcją pamięci obrotu i wysokości (po wstaniu z krzesła wraca ono automatycznie do pierwotnej pozycji, co dodatkowo pozwala na utrzymanie porządku w pomieszczeniu).

Do sal konferencyjnych nie zawsze pasują nowoczesne krzesła. Te klasyczne, drewniane, idealnie nadają się do sal konferencyjnych, np. we wnętrzach pałacowych.

Trwałe i estetyczne
Wymagania co do mebli konferencyjnych są dokładnie takie same, jak i wymagania dotyczące innych mebli. Trwałość, funkcjonalność i estetyka to najbardziej liczące się cechy.

Z uwagi na to, że sale konferencyjne są miejscami inspiracji i kreatywnych spotkań, a dobre zagospodarowanie przestrzeni może mieć decydujący wpływ na przebieg spotkania, powinny one mieć raczej stonowany i spokojny wystrój. – W takim miejscu naszą uwagę powinien przykuwać prelegent i jego wystąpienie, a nie np. wyjątkowo wymyślny wzór tapicerki krzeseł czy też jej krzykliwy kolor. To oczywiście wcale nie oznacza, że sale konferencyjne muszą być „nudne i mdłe”. Każda przestrzeń jest inna i wymaga indywidualnego podejścia. Wszystko zależy od typu obiektu i zasobności portfela właścicieli – mówi Gabriela Kucaj, dyrektor handlowy firmy Lobos Meble Hotelowe.

Architekci polecają, by stosować przemyślane rozwiązania funkcjonalne, które np. pozwalają na zestawienie stołów w dowolny sposób, w zależności od formy spotkania. – Sporo możliwości zmian konfiguracji stołów i krzeseł w zależności od typu konferencji, prelekcji czy szkoleń dają stoły na jednej tzw. nodze kolumnowej. Wymiary blatów także muszą być dobrane pod kątem uzyskania optymalnej liczby miejsc, czyli muszą dawać możliwość łączenia. Przy niewielkich salach można zamiast stołów i krzeseł zastosować krzesła z pulpitami. Zawsze warto skorzystać z projektu rozmieszczenia konkretnych mebli w danym pomieszczeniu – dodaje Gabriela Kucaj.

Poleca się także krzesła z możliwością sztaplowania (składania w stosie) oraz stoły ze składanym pulpitem bądź składanymi nogami, takie, które łatwo transportować i przechowywać. Z magazynowaniem bezpośrednio łączy się mobilność mebli, zwłaszcza jeśli często zmienia się aranżację sali. Ważne jest wówczas, aby stoły i krzesła nie były za ciężkie, aby mogła sobie z nimi poradzić niewielka grupa pracowników. W przypadku częstego transportowania krzesła powinny być także zabezpieczone, np. odbojnikami na stelażu, które chronią je podczas składowania i przenoszenia. Mogą się tu również przydać specjalne wózki do przewozu.

Meble dopasowane
Wybierając meble konferencyjne do hotelu należy najpierw zadać sobie kilka pytań, jaki standard ma nasz hotel, jaki styl reprezentuje, jakie funkcje spełnia sala konferencyjna itd. – Bez względu na to w ilugwiazdkowym obiekcie znajduje się sala konferencyjna zawsze powinna być przede wszystkim funkcjonalna i dopasowana designem do całości obiektu. Oczywiście, że krzesełka plastikowe na stelażu metalowym i stoły ze składanymi nogami częściej będą używane w dwugwiazdkowym obiekcie niż luksusowym, ale nie jest to regułą – tłumaczy Gabriela Kucaj.

Duże znaczenie ma również dostosowanie mebli do instalacji multimedialnej – rodzaj prowadzonego okablowania, rozmaitych form sterowania (oświetlenie, nagłośnienie, zaciemnienie okien itd.).

Osobnym tematem jest wielofunkcyjność sal. Często hotelarze nie mogą sobie pozwolić na aranżację osobno zaplecza bankietowego (eventowego) i konferencyjnego, i próbują dobrać meble uniwersalne, które będą pasowały jednocześnie do obu tych funkcji.

– W ostatnich latach popularnością cieszą się krzesła na mocnym stelażu metalowym (bądź aluminiowym, ale te są sporo droższe), klasyczne w formie, sztaplujące się po kilkanaście sztuk. Krzesło na co dzień pełniące rolę konferencyjnego równie dobrze sprawdza się w czasie bankietu. Krzesełko bankietowe z eleganckim pokrowcem „może wystąpić” na najbardziej ekskluzywnych przyjęciach – mówi specjalistka z firmy Lobos.

Pod kolor
Najpopularniejsze kolory obić krzeseł konferencyjnych to beż, granat i zieleń. Hotelarze zamawiając meble wybierają u producenta odpowiadający im kolor i fakturę tkaniny. Czasami meble są tapicerowane tkaninami przekazanymi przez zamawiającego.

Popularne jest także szycie pokrowców, tzw. sukienek, które świetnie sprawdzają się podczas bankietu, ponieważ nadają meblom elegancki wygląd. Jest to też dobry pomysł, aby ukryć zniszczenia krzeseł. W firmach sprzedających tkaniny można kupić gotowy wyrób w jednym ze standardowych rozmiarów, ale jest to dość ryzykowne. W przypadku krzesła o nietypowym kształcie trzeba złożyć zamówienie indywidualne. Należy tylko pamiętać, by zwrócić uwagę także na bezpieczeństwo i wybierać tapicerki niepalne.
 

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 08.06.2010
Aktualizacja: 08.06.2010