Orbis: 142 mln zł przychodów w I kw. 2010 r.

Udostępnij artykuł

– Przewidujemy, że ożywienie na rynku hotelowym nastąpi nie wcześniej niż w drugiej połowie bieżącego roku – stwierdził prezes Orbisu, Jean-Philippe Savoye. – Zauważalne stają się efekty optymalizacji kosztów przeprowadzanej od początku 2009 roku – dodał prezes.

Wynik Ebitda Grupy Hotelowej Orbis spadł w I kwartale o 11,43 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego i wyniósł 23 mln zł. Strata netto to 13 mln zł (spadek o 19,5 proc.).

– W marcu sfinalizowana została transakcja sprzedaży udziałów w PBP Orbis sp. z o.o., skutkiem czego Grupa Kapitałowa Orbis wycofała się z działalności touroperatorskiej, koncentrując się na segmencie hotelowym. W Grupie Hotelowej działania promocyjne zaowocowały zwiększeniem frekwencji, obniżając średnią cenę za pokój. Powyższe wyniki, osiągnięte w pierwszym kwartale, który zwyczajowo jest najsłabszy w całym roku, dają solidną bazę do zwiększania zysku od momentu wzrostu popytu na usługi hotelowe – napisał zarząd w komentarzu.

Za cały 2009 rok Grupa Kapitałowa Orbis osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokosci 854 mln zł (zmniejszyły się o blisko 9 proc.). Dzięki dużej dyscyplinie kosztowej, w tym spadkowi kosztów ogólnego zarządu o 23 proc., Grupa uzyskała marżę Ebitda na poziomie 26,8 proc. Skonsolidowany zysk netto z działalności kontynuowanej wyniósł 27 mln zł, lecz został obciążony stratą na działalności zaniechanej, skutkując prawie 6 mln zł straty netto za okres. Grupa Hotelowa osiągnęła prawie 695 mln zł przychodów ze sprzedaży za 2009 rok. W połączeniu z aktywnym programem oszczędnościowym zaowocowało to skorygowanym wynikiem Ebitda w wysokości 181 mln zł.

Orbis to największa firma hotelarska w Polsce i Europie Środkowej. Grupa Hotelowa Orbis zarządza 62 hotelami obejmującymi ponad 11 tysięcy pokoi i operującymi pod markami Etap, Ibis, Mercure, Novotel, Sofitel, Holiday Inn oraz Orbis Hotels. W skład Grupy Kapitałowej Orbis wchodzi także firma Orbis Transport, zajmująca się krótko- i długoterminowym wynajmem samochodów oraz przewozami autokarowymi. Partnerem strategicznym Orbis jest firma Accor, lider europejskiego hotelarstwa, operujący markami Sofitel, Pullman, MGallery, Novotel, Mercure, Suitehotel, Ibis, all seasons, Etap Hotel, Formule 1 i Motel 6, reprezentującymi 4.000 hoteli i ponad 500 tysięcy pokoi w 90 krajach.

 

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 14.05.2010
Aktualizacja: 14.05.2010