Pokój hotelowy – design, sztuka i klasyka

Udostępnij artykuł

Branża hotelarska jest bardzo specyficznym klientem dla architekta. Podczas projektowania hoteli brane są pod uwagę złożone czynniki, niewystępujące przy innych projektach o podobnym programie funkcjonalnym. Osobno należy traktować hotele sieciowe, gdzie z góry ustalony jest standard wykończenia, a architekt nie ma zbyt wiele możliwości do twórczego projektowania. Architekt jest mocno ograniczony przez budżet i z góry ustalone zasady funkcjonowania danej sieci hoteli. Zupełnie inaczej jest w przypadku hoteli nastawionych na oryginalne, niepowtarzalne rozwiązania. Są to inwestycje często o większym budżecie, gdzie architekt może bez skrępowania puścić wodze fantazji.

Liczy się pomysł
Najnowsze tendencje można obserwować na targach wnętrzarskich, gdzie każdy producent chce zaprezentować najnowsze kolekcje. W pokojach hotelowych nadal preferowane są wnętrza w odcieniach bieli, szarości, czerni, czyli monochromatyczne z detalami w mocnych barwach, np. fioletu. Często są to stare formy przetransponowane w nową jakość. Największą sztuką jednak jest zrobienie wnętrza, które zawsze będzie się broniło. Obecnie klientowi bardziej zależy na nowym, niepowtarzalnym pomyśle, ciekawym rozwiązaniu niż „modnym wnętrzu”. Można więc powiedzieć, że bardziej w modzie jest oryginalność, tworzenie nowej jakości. W najnowszych projektach można dostrzec elementy glamour, minimalizmu czy klasycznych form. Indywidualizm artysty łączy style i techniki wyrazu artystycznego. Plątanina stylów staje się pomysłem na manifest artystyczny. Dzisiejszy design nie rozwiązuje społecznych problemów, lecz ubiera otoczenie w doznania estetyczne, poetyczne, emocjonalne i zmysłowe. Artysta uczestniczy w nowoczesnym świecie pełnym technologii, poprzez sztukę uwalnia użytkownika od nostalgii, tradycji, kiczu i manieryzmu.

Sztuka i technika
Obiekty oprócz wysmakowanych wnętrz pokoju typowego proponują wiele nowinek technicznych, które podnoszą standard. W sąsiedztwie sztuki znajduje się technologia – dobry projekt łączy te dwa elementy. Nowoczesne aranżacje oświetleniowe stały się popularnym narzędziem wykorzystywanym przy projektach. Oryginalne wnętrza łamią schematy i ogólnie przyjęte zasady funkcjonowania pokoju hotelowego. Przenikanie stref łazienki i sypialni, wyposażanie pokoi ponad standard, projektowanie przestronnych pomieszczeń czy stosowanie najnowszych technologii – to podstawowe cechy hoteli designerskich.

Możliwość wyboru
Popularne stało się również tworzenie różnych pokoi w ramach jednego obiektu. Niepowielanie wystroju wnętrza powoduje dodatkowy czynnik zachęcający gościa do powrotu do danego obiektu. Często zapraszani są różni artyści do tworzenia indywidualnych pomieszczeń. Gość hotelowy ma więc możliwość wyboru, w jakim wnętrzu będzie odpoczywać. Możliwe jest to jednak przy obiektach o wyższym budżecie lub w obiektach o mniejszej liczbie pokoi.

Unikatowym obiektem jest hotel Silken Puerta América w Madrycie, gdzie skupiono największe sławy świata architektury i designu. Do współpracy zaproszono m.in. Zahę Hadin, Normana Fostera, Jean Nouvela czy Arata Isozaki. Każdy architekt otrzymał do dyspozycji po jednym z 12 pięter obiektu, gdzie mógł zaprezentować swoje możliwości. Hotel pobudza zmysły gościa przez oryginalność, luksus i niczym nieskrępowaną wolność projektową. Każde piętro ukazuje odmienne podejście do projektowania, obiekt prezentuje najciekawsze tendencje designerskie z ostatnich lat. Architekci swobodnie operują kolorem, materiałem oraz formą, tworząc przestrzenie niepowtarzalne i oryginalne, będące osobistą wizytówką architekta.

Ciekawe projekty
Wśród polskich hoteli wspaniałymi rozwiązaniami wyróżnia się Blow Up Hall 50 50 dzieła Grażyny Kulczyk w Starym Browarze w Poznaniu. Hotel zaskakuje luksusem na skalę światową, łączy umiejętnie sztukę, luksus i nowoczesną technologię. Filozoficzne podejście właścicielki do prowadzonych interesów dało nieprawdopodobny efekt. Oryginalny projekt wnętrz połączony został z zaskakującym funkcjonowaniem obiektu. Pięciogwiazdkowy hotel nie posiada recepcji, indywidualnie zaprojektowane pokoje nie mają numerów. Zamiast klucza gościom wręczany jest iPhone, który umożliwia znalezienie i otworzenie właściwego pokoju. Indywidualnie zaprojektowane iPhony informują gościa o atrakcjach oferowanych przez hotel oraz o wydarzeniach kulturalnych w Poznaniu. Hotel jest intrygujący i zagadkowy, podporządkowany sztuce, zaskakuje swoją oryginalnością i odwagą. Całość zaprojektowana wokół instalacji meksykańsko-kanadyjskiego artysty Rafaela Lozano-Hemmera.

Zagranicznym przykładem jest hotel Lute Suites w Ouderkerk koło Amsterdamu – efekt współpracy młodego designera Marcela Wandersa oraz właściciela Petera Lute. Prosta, wręcz niepozorna architektura budynku była punktem wyjścia do stworzenia oryginalnych i nowoczesnych wnętrz. Hotel powstał w budynkach osiemnastowiecznej fabryki prochu strzelniczego. Surowość obiektu przełamana została nowoczesnymi wnętrzami, pełne koloru i wzorów pokoje zaskakują oryginalnością. Wszystkie pokoje są indywidualnie zaprojektowane i wyposażone meblami projektu Wandersa. Widoczna jest wyraźnie dbałość o detale i jakość materiałów wykończeniowych. Wnętrza pełne są subtelnych, delikatnych wzorów zestawionych z „ostrym” charakterem budynku. Idealnie wykorzystana architektura budynku łączy się z zastosowaną mozaiką ceramiczną, tkaniną na meblach i zaskakującą kolorystyką. Wszystko wzajemnie przeplata się, tworzy spójną całość. Adaptacje istniejących budynków często przysparzają wielu problemów, tu wydaje się, jakby budynek stał się plastyczną rzeźbą, która oczekiwała właściwego ubioru w meble i wykończenie. 

Magdalena Kidoń, jmsSTUDIO

 

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 08.06.2010
Aktualizacja: 08.06.2010