Gheorghe Marian Cristescu, prezes zarządu Polskiego Holdingu Hotelowego podsumował tegoroczne wyniki spółki łącznie z sezonem wakacyjnym. Podkreślił, że ostatnie miesiące były czasem intensywnej pracy, który przełożył się na bardzo dobre wyniki dla PHH.
Niewątpliwie wpływ na tę sytuację miało również zniesienie obostrzeń pandemicznych. Lato 2022 r. to przede wszystkim bardzo dobre wyniki we wszystkich siedmiu naszych hotelach przylotniskowych. Jak również bardzo dobre wyniki w hotelach wypoczynkowych na poziomie rekordowego 2019 r., a więc przed wybuchem pandemii. Znaczącą rolę odgrywają również wyniki osiągane w Rzeszowie. W tym ostatnim przypadku nie bez znaczenia jest wojna w Ukrainie, gdyż lotnisko na Podkarpaciu i granica w Przemyślu stały się oknem na świat dla Ukrainy.
Na koniec sierpnia 2022 r. spółka PHH odnotowała zysk netto w wysokości 32,8 mln zł. Na ten wynik niewątpliwie wpływa również umorzenie 70 proc. pożyczki preferencyjnej, którą uzyskaliśmy z Polskiego Funduszu Rozwoju. To przekłada się także na nasz wynik EBITDA za ostatnie 8 miesięcy, który jest na poziomie 43 mln zł.
Warto podkreślić, że w tym roku osiągnęliśmy porównywalne wyniki do 2019 r. w głównych wskaźnikach operacyjnych. Takich jak obłożenie, cena średnia i GOP – wynik operacyjny brutto. Niemniej tegoroczne wyniki finansowe spółki są nieporównywalnie lepsze niż w 2019 r.
Nawiązując do wsparcia z Polskiego Funduszu Rozwoju należy przypomnieć, że nasza firma przez ostatnie dwa lata otrzymała z PFR pożyczki na poziomie blisko 27,8 mln zł. Z tego 72 proc. tej kwoty zostało umorzone. Natomiast w tym czasie PFR przeznaczył w sumie 2,85 mld zł dla małych, średnich i dużych przedsiębiorstw,. Z tego 90 proc. dla MSP i 72 proc. dla dużych firm zostało umorzone. Niewątpliwie ta pomoc finansowa była dużym wsparciem dla branży hotelarskiej, a także wpłynęła na poprawę wyników i stabilną sytuację wielu hoteli w skali całego kraju.
Rynek Hotelarski w Polsce – RAPORT 2022
>> Kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem <<
Środki pomocowe od państwa
Dodatkowo prócz wsparcia PFR, nasza firma, tak jak większość branży korzystała z innych form pomocy od rządu. M.in. – świadczenia postojowe, zwolnienie z opłacania składek ZUS, dofinansowanie do wynagrodzeń. Z informacji, które otrzymaliśmy z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wynika, że na dodatkowe świadczenia postojowe dla hotelarzy oraz na zwolnienia z obowiązku opłacania składek dla przedsiębiorców, ZUS przeznaczył w sumie 231 mln zł.
Kolejnym narzędziem, które miało wpływ na wyniki naszej firmy w tym, jak również w zeszłym roku, zwłaszcza w okresie wakacyjnym, był Polski Bon Turystyczny. Od początku uruchomienia tego projektu aż do dzisiaj hotele i obiekty z Grupy PHH uzyskały ok. 12 mln zł, zaś do branży turystycznej wpłynęło 2,89 mld zł.
Jeżeli podsumujemy tylko te środki z PFR, ZUS i PBT, a przecież wiemy, że były i są też inne formy wsparcia, to wynika, że turystyka i branża hotelowa uzyskały prawie 6 mld zł pomocy od państwa. Bez tego wsparcia hotelarzom byłoby bardzo trudno przetrwać kryzys covidowy i odbudowywać swoje wyniki. Tym bardziej w sytuacji trwającej wojny za naszą wschodnią granicą i zdecydowanym wzrostem cen mediów – zwłaszcza prądu i gazu.
Źródło: PHH
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.