Projekt restauracji – nowe zasady i trendy

Udostępnij artykuł
[SPECJALNIE DLA NAS] Projektowanie stref wspólnych hoteli, a co za tym idzie, również restauracji, pod wpływem pandemii uległo zmianie. O tym, jak dostosować się do zmiennych warunków sanitarnych, o sprawdzonych praktykach projektowych oraz stosunku do trendów, opowiedziała architekt Magdalena Federowicz-Boule, prezes zarządu i dyrektor kreatywna Tremend.
Crowne Plaza w The Warsaw Hub, fot. Piotr Gęsicki

Projektowanie restauracji rządzi się szczególnymi prawami. Nie tylko ze względu na standardowe wymagania związane z działalnością gastronomiczną. Także z uwagi na doświadczenie z ostatniego roku, związane z pandemią. Architektura wnętrza, które odpowie na potrzeby inwestora i jego klientów w czasach koronawirusa stanowi nie lada wyzwanie. Istnieje jednak kilka sprawdzonych sposobów na odnalezienie kompromisu między zaleceniami sanitarnymi, wytycznymi właściciela oraz charakteru danego miejsca. Jak podejść do projektowania restauracji, która będzie zarówno bezpieczna, jak i przyjemna dla oka?

Założenia a rzeczywistość

Najważniejsze, jak w każdym projekcie jest dokładne zapoznanie się z oczekiwaniami inwestora. W przypadku restauracji oznacza to przede wszystkim zaznajomienie się z filozofią Food & Beverage obowiązującą w danym miejscu. Jeśli jest to restauracja z kuchnią molekularną, z pewnością projekt będzie się różnił od projektu restauracji z kuchnią chińską czy polską. Najważniejsze jest zrozumienie potrzeb grupy docelowej, do której adresowany jest dany koncept. Gdy mamy dotrzeć do klienta biznesowego, warto postawić na elegancję przełamaną charakterystycznymi detalami. Jeśli naszymi klientami są zwykle młodzi ludzie, możemy pozwolić sobie na aranżację w stylu eko czy vintage. W każdym przypadku jednak powinniśmy dążyć do osiągnięcia tak zwanego efektu WOW, który zaskoczy odbiorców. Także sprawi, że chętnie będą wracać do naszej przestrzeni, bądź polecą ją znajomym.
Jeśli chodzi o poszczególne miejsca, najważniejsza jest elastyczność i możliwość wprowadzenia szybkich zmian. W zależności od potrzeb i wymogów podyktowanych aktualną sytuacją sanitarną. Obecnie możemy cieszyć się z częściowego zniesienia obostrzeń, jednak nadal nie mamy gwarancji, że taka sytuacja utrzyma się na dłużej. Mając przed sobą perspektywę kolejnych fal epidemii, musimy być przygotowani na różne scenariusze.

W momencie, gdy reżim sanitarny jest zaostrzony, restauracja może serwować dania jedynie w formie room service. Warto więc zadbać o to, by w pokojach znalazło się miejsce, przy którym będzie można w komfortowych warunkach spożywać posiłki.
Duży potencjał dostrzegamy też w naturze. Mobilne wertykalne ogrody w formie zielonych ścianek mogą z powodzeniem służyć jako dividery. Nie tylko wpłyną na poczucie bezpieczeństwa, ale również będą pełnić funkcję dekoracyjną. To dobra alternatywa dla plexi, które są nieestetyczne i natychmiast budzą nieprzyjemne skojarzenia z pandemią. Oczywiście, wciąż ważne jest informowanie gości o regularnym czyszczeniu stolików oraz zadbanie o to, by płyny do dezynfekcji były łatwo dostępne i dobrze oznaczone.
Zawsze lubiliśmy łączyć wnętrze z zewnętrzem. Jeśli restauracja ma taras czy wyjście na ogródek, dobrze jest wprowadzić elementy, które sprawią, że granice między outdoorem a wnętrzem będą się zacierać. Latarnie uliczne wewnątrz restauracji czy powtarzające się elementy dekoracyjne w obu strefach pozwolą osiągnąć ten efekt.

Trendy

Zwykle nie podążamy za modą, a staramy się projektować w taki sposób, aby wnętrza służyły gościom restauracji przez lata. Zwykle stawiamy na ponadczasowy eklektyzm, dodajemy do niego sztukę oraz kilka designerskich perełek. Lubimy nawiązywać współprace z lokalnymi artystami. Ozdabiać wnętrza restauracji muralami nawiązującymi do miejscowych legend czy tradycji, dzięki czemu zyskują niepowtarzalny charakter. Jeśli chodzi o wyposażenie – aby stworzyć piękne wnętrza, wcale nie musimy inwestować w najdroższy design. Podczas renowacji stref wspólnych w hotelach, wraz z moim zespołem wielokrotnie korzystaliśmy z zastanych na miejscu elementów, które odnawialiśmy. Lubimy meble z duszą i staramy się ograniczać ślad węglowy, na ile to możliwe.

Eko – przykład Crowne Plaza w The Warsaw Hub

Z kolei w przypadku nowych miejsc, dbamy o ekologię inwestując w design od producentów, dla których troska o środowisko jest równie ważna. Poza tym, gdy tylko pozwala na to budżet, inwestujemy w sprawdzone, dobre marki, które oferują produkty z wieloletnią…

CAŁY TEKST PUBLIKUJEMY
W OGÓLNODOSTĘPNYM WYDANIU ŚWIATA HOTELI – CZERWIEC-LIPIEC 2021
>> KLIKNIJ, ABY DOKOŃCZYĆ LEKTURĘ <<

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 12.07.2021
Aktualizacja: 12.07.2021