Rynek pracy w gastronomii a koronawirus

[SPECJALNIE DLA NAS] Jeszcze kilka miesięcy temu, w tej branży mieliśmy rekordowo niskie bezrobocie oraz duże zapotrzebowanie na pracowników sektora usługowego, co sprawiało, że kandydaci mogli dosłownie przebierać w ofertach, a pracodawcy mierzyli się z wyzwaniem pozyskania i zatrzymania pracowników. Za sprawą ostatnich wydarzeń jest to jednak przeszłość, a w trudniejszej – choć zupełnie nowej – sytuacji znaleźli się dziś solidarnie zarówno pracodawcy, jak i pracownicy branży gastronomicznej.

Pytanie o to, jak rynek gastronomiczny będzie wyglądał po pandemii zadają sobie dziś wszyscy – właściciele restauracji i kawiarni, pracownicy tego sektora, ale też goście, którzy w ostatnich latach silniej wykazywali zmianę nawyków w kierunku spożywania posiłków poza domem. Statystyki dla sektora gastronomii i hotelarstwa pokazują jednoznacznie, że branża znalazła się w trudnej sytuacji.

W wyniku redukcji etatów, zamknięcia firmy czy zawieszenia jej działalności na czas pandemii pracę straciło wielu pracowników w branży. Jak wynika z badania Hays Poland, spośród osób, które doświadczyły takich konsekwencji, aż 88 proc. ma obawy związane ze swoją sytuacją zawodową. Najczęściej dotyczą one trudności ze znalezieniem nowej pracy, mniejszych zarobków oraz konieczności podjęcia pracy poniżej kwalifikacji.

Obecna sytuacja sprawia, że pracodawcy mogą liczyć na większą lojalność ze strony pracowników, a także otwartość na nowe rozwiązania i podział obowiązków, które mają na celu zapewnienie firmie stabilności w niepewnych czasach. W utrzymaniu wysokiego poziomu motywacji pomaga osobiste zaangażowanie w pracę operacyjną członków zespołu – w tym szefa – oraz działania w duchu „wszystkie ręce na pokład”. Dziś menedżerowie powinni komunikować się z pracownikami w sposób możliwie jak najbardziej transparentny, przedstawiając wyzwania, z jakimi mierzy się firma, i zapraszając do wspólnego opracowania pomysłów. Nowe pozycje w menu? Kreatywna kampania promocyjna? Dziś każdy wyróżnik marki czy skuteczna aktywacja klientów może przełożyć się na być albo nie być danego konceptu gastronomicznego. Warto zatem angażować pracowników do aktywności, w które nie byliby włączani w standardowych okolicznościach, słuchać ich pomysłów i wspólnie testować rozwiązania.

Pracownicy sektora gastronomicznego, którzy pozostali na swoich stanowiskach pracy, bardziej niż kiedykolwiek potrzebują dziś bezpieczeństwa, ale też możliwości odpoczynku i jasnego rozdziału życia prywatnego i zawodowego. Obawy związane z sytuacją na rynku, w połączeniu z presją odczuwaną w miejscu pracy mogą prowadzić do przepracowania oraz permanentnego stresu, co nie sprzyja efektywności, a w rezultacie nie jest korzystne ani dla pracownika, ani dla firmy. W miarę możliwości pracodawcy powinni zadbać o takie planowanie grafików, które umożliwi regenerację sił oraz budowanie atmosfery współdziałania. Obecnie niezwykle istotne jest również okazywanie pracownikom wsparcia. Docenienie ich starań lub chociażby chwila nieformalnej rozmowy na tematy niezwiązane z kwestiami zawodowymi mogą dodać otuchy, poprawić nastrój i utrzymać dobrą atmosferę w zespole. I to akurat pozostaje niezmienne, bez względu na okoliczności.

Dobrym rozwiązaniem jest również wykorzystanie czasu spowolnienia działalności lokalu na rozwój i szkolenia zespołu. Wielu pracodawców decyduje się obecnie na udostępnienie pracownikom platform e-learningowych, łącząc tę formułę z warsztatami prowadzonymi przez menedżerów. Dzięki takiej strategii zespół w pełni wykorzystuje potencjał obecnej sytuacji, a do działań na pełnych obrotach wróci bogatszy o praktyczne umiejętności. Jest to również odpowiedni moment na zapewnienie pracownikom niezbędnych szkoleń z zakresu higieny i bezpieczeństwa.

Mimo redukcji etatów w niektórych firmach, część procesów rekrutacyjnych w branży gastronomii, hotelarstwa i usług nadal jest w toku. Na wielu organizacjach pandemia wymusiła skok technologiczny, który przełożył się także na sposób realizacji procesów HR. Zdecydowana większość rekrutacji od początku marca prowadzona jest w pełni zdalnie, za pośrednictwem wideo konferencji.

Autorką tekstu jest Dorota Hechner
Business Manager Hays Poland

Cały tekst publikujemy w:

NOWOŚCI GASTRONOMICZNE
kwiecień-maj 2020
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.