Zapach ma za zadanie spełniać te same wymagania, co kolorystyka hotelu, muzyka, wrażenia dotykowe czy smakowe. Razem z innymi zmysłami zapach ma tworzyć pozytywne multisensoryczne doświadczenie, które buduje emocjonalną więź klienta z hotelem.
Zatem marketing zapachowy można zdefiniować jako bardzo staranne przygotowanie komunikatu zapachowego spójnego z całościową komunikacją marketingową hotelu. Zapach powinien przekazywać klientom trudne do zwerbalizowania wartości hotelu. Mogą to być komunikaty, takie jak otwartość, przyjacielskość, rodzinność, ciepło, prestiż, luksus itd. Z tego powodu nad marketingiem zapachowym hotelu powinni pracować specjaliści od marketingu zapachowego oraz perfumiarze czy nawet domy perfumiarskie.
Jeżeli nie zadbamy o zapach hotelu, jakiś przypadkowy może stać się jego wizytówką. Warto też zabezpieczyć obiekt przed niepożądanymi zapachami, które mogą zniechęcić klientów. Dobrze dobrane razem z wystrojem wnętrza tworzą miejsce z duszą. A takich miejsc się nie zapomina. Do nich także chętniej się wraca. Ponadto bodźce zapachowe są uznane przez wielu badaczy jako te, które najsilniej ze wszystkich zmysłów wpływają na emocje ludzi. Tak więc to zapach silniej niż wzrok może zdecydować o powrocie do danego hotelu.
Marketing zapachowy jest stosowany nie tylko w największych obiektach hotelowych. W ostatnich latach można zaobserwować ogromne zainteresowanie tą formą komunikacji także wśród mniejszych hoteli. Jednym z interesujących i nowatorskich przykładów jest paryski hotel o nazwie SEVEN. Hotel zaprasza na doświadczenia prawie nieziemskie – łóżko lewitujące w powietrzu, niebo usłane gwiazdami, a do tego zapach na życzenie klientów dostępny w pokojach. Jak mówi Clément Jeanjean z Presensia, firmy implementującej marketing zapachowy tego hotelu, zapach towarzyszy gościom w hotelowym lobby oraz barze i zmienia się w zależności od pory dnia. Ponadto hotel oferuje zapach na żądanie, poprzez pachnące wideo w każdym z pokoi. Planowane są nawet cztery kanały telewizyjne z… zapachem!