Znamy zwycięzców plebiscytu na Najlepszy Roślinny Produkt Roku 2022

Udostępnij artykuł

[POD NASZYM PATRONATEM] Statuetki z widelcem – symbol najwyższej jakości, zaufania konsumentów i przecierania szlaków w roślinnej branży – powędrowały do 15 różnych firm. W tegorocznym plebiscycie publiczność konsumencka zgłosiła ponad 120 produktów, z czego 60 zostało nominowanych w pięciu różnych kategoriach – Najlepszego Produktu, Game Changera, Nowej Marki, Debiutu Gastronomicznego i Produktu dla Profesjonalistów. Konsumenci oddali ponad 5500 głosów i wybrali najlepsze produkty. Co wybory publiczności konsumenckiej znaczą dla dzisiejszej branży roślinnej?

Debiut gastronomiczny

To kategoria, w której nominacje dostają restauracje i sieci restauracyjne za udane roślinne koncepty i dania oraz innowacyjne inicjatywy, które pomagają w zwiększeniu dostępu do roślinnej żywności. Nominacje w tej kategorii zdecydowanie zdominowały sieci, w których można zjeść szybko – konsumenci docenili wyjście naprzeciw ich zabieganemu stylowi życia. Na podium stanęły: na trzecim miejscu Subway z kanapką T.L.C., na drugim Green Cafe Nero z kanapką z Roślinnym Qurczakiem Apollo oraz Burger King z pierwszą nagrodą za roślinnego hamburgera. Ubiegły rok upłynął pod znakiem upowszechniania się roślinnego jedzenia w mainstreamie – nagrody w tej kategorii właśnie to podkreślają.

1 miejsce: Burger King – roślinny hamburger
2 miejsce: Green Cafe Nero – kanapki z Apollo Roślinnym Kurczakiem
3 miejsce: Subway – roślinna kanapka T.L.C

Najlepszy Produkt dla Profesjonalistów – nagroda Chefs for Change

Ta kategoria jest jedyną, w której wyboru dokonuje jury – złożone z profesjonalistów rozwijających różne rodzaje gastronomii – roślinne i mieszane, większe i mniejsze koncepty. W tym roku w tym gronie znaleźli/azły się: Klaudia Górak z Peaches Gastro Girls, Kornel Kisała z Krowarzywa, Anna Krajewska z Salad Story, Michał Fabiszewski z Sodexo oraz Dominika Targosz, ambasadorka kampanii Chefs for Change, która wczoraj wręczała statuetki.

Zaufanie profesjonalistów to wyjątkowe wyróżnienie dla produktu. Oznacza, że oprócz walorów smakowych spełnia wiele wymagań dotyczących stabilności w procesie obróbki, jest niezawodny i łatwo dostępny w hurtowej dystrybucji. Producenci wyróżnieni w tej kategorii to cisi bohaterowie – w menu restauracji rzadko wyszczególniane są używane produkty. Być może z tego powodu oferta roślinnych produktów dla branży HoReCa jest skromniejsza niż dla klientów detalicznych. Trudniej tu wypromować swój brand i dotrzeć do świadomości konsumentów. Jednak szeroka skala dystrybucji i możliwość budowania stałych relacji z wymagającymi odbiorcami powinny przekonać producentów, że warto lepiej przyjrzeć się temu rynkowi – mówiła Dominika Targosz ze sceny.

W testach nominowanych produktów jurorzy szukali tych o dobrym składzie i uniwersalnym zastosowaniu. Dlatego właśnie pierwsza nagroda powędrowała do roślinnej alternatywy śmietany, Creamo Chef Magda Plant-Based, która z powodzeniem jest przez nich wykorzystywana do słodkich i wytrawnych dań. Drugie miejsce zdobył Roślinny K*rczak Plantway, który wzorowo przeszedł testy zachowania podczas obróbki i smaku w różnych rodzajach dań. Trzecie miejsce jury przyznało roślinnej alternatywie dla Mozzarelli Violife, znów ze względu na uniwersalność i niezawodność. Wciąż jest dużo do zrobienia w kategorii roślinnych alternatyw sera zakresie składu i smaku, a to temat bardzo palący w roślinnej gastronomii. Z powodu małej różnorodności oferty wielu kucharzy wciąż wybiera dłuższą drogę i przygotowuje a’la nabiałowe produkty samodzielnie. Przyznanie nagrody miało wskazać na duże zapotrzebowanie w tej kategorii.

1 miejsce: Creamo Chef, roślinna śmietana marki Magda Plant-Based
2 miejsce: Roślinny Kurczak Plantway
3 miejsce: Roślinny ser tarty Violife o smaku Mozzarelli

Roślinna Nowa Marka

W tej kategorii nie tak łatwo jest zdobyć wyróżnienie – rozwijające się dopiero marki nie mają jeszcze wysokiej rozpoznawalności wśród konsumentów. Połowę tegorocznych nominacji w tej kategorii stanowiły różne zamienniki mięsa – roślinny tuńczyk FoodJack, alternatywa kurczaka Plantway, wegańskie burgery, kiełbaski i dukaty Planty, roślinne wędliny .xyz i klopsiki Dary Flory. Nagrodę, za drugie miejsce, dostały właśnie Dary Flory, a oprócz nich na podium znalazły się napoje roślinne Piątnicy (pierwsza nagroda) i smarowidła do pieczywa Naturale (trzecie miejsce). Przeważająca ilość nominacji dla zamienników mięsa wskazuje nie tylko na rozbudowanie tej kategorii produktowej, ale też na zapotrzebowanie konsumentów, którzy szukają dla siebie odpowiednich alternatyw wśród pojawiających się na półkach nowości. Oprócz tego w gronie nominowanych znalazły się dwie marki, które są pionierami w swoich kategoriach: roślinny ser z łubinu SERio, który niedawno miał swoją premierę na półkach Biedronki, oraz zamiennik jajka z białka grochu i nasion konopii MyEgg – jedyne roślinne płynne jajko w Polsce.

1 miejsce: Piątnica, napoje roślinne
2 miejsce: Roślinne alternatywy mięsa z czystą etykietą – Dary Flory
3 miejsce: Naturale – roślinne smarowidła do pieczywa na bazie kokosa

Roślinny Game Changer

W tej kategorii plebiscytu nominacje dostają firmy, projekty i inicjatywy, które w szczególny sposób wpłynęły na rozwój branży roślinnej w minionym roku. Jedną z bardziej unikalnych nominacji za rok 2022 była “bezmięsna lada” marki Bezmięsny w supermarketach Carrefour, czyli pierwsza lada z roślinnymi zamiennikami na wagę, analogiczna do lodówek z produktami odzwierzęcymi. Nominacje dostał również sam sklep Carrefour – za ułatwianie wejścia na rynek nowym markom – oraz sieci Lidl, Żabka i Biedronka, za rozwijanie oferty roślinnych marek własnych. Biedronka ze swoją marką Go Vege zdobyła zresztą pierwsze wyróżnienie – dyskont oferujący roślinne alternatywy w przystępnych cenach zdecydowanie zasługuje na miano Game Changera dla wielu osób, które transformują swoją dietę w czasach gdy ceny szybują w górę, a producenci roślinni wciąż walczą o konkurencyjność cen z tradycyjnymi odpowiednikami. O tym, jak istotne jest wyrównywanie roślinnego price gap świadczy druga nagroda – dostała ją IKEA za wyrównanie cen roślinnych i mięsnych opcji w menu. Wśród nominowanych marek roślinnych znalazły się jeszcze One Day More i Apollo, które mocno zwiększyły skalę swoich produkcji i współpracują z gastronomią. Trzecie miejsce na podium zajęła jednak marka Alpro za zwiększenie dostępności roślinnych alternatyw nabiału – to podwójne wyróżnienie, biorąc pod uwagę wyniki w kategorii Najlepszego Produktu Roku. Dodatkowe wyróżnienie od kampanii RoślinnieJemy trafiło do akceleratora start-upów foodtech.ac, za wspieranie rozwoju roślinnych innowacji w Polsce.. Konsumenci nieczęsto zdają sobie z tego sprawę, ale to dzięki ich pracy już wiele startujących na rynku marek miało łatwiejszą drogę na sklepowe półki.

1 miejsce: Rozszerzenie oferty GoVege – Biedronka
2 miejsce: Wyrównanie cen roślinnych i mięsnych pozycji w menu – IKEA
3 miejsce: Zwiększenie dostępności roślinnych alternatyw nabiału w Polsce – Alpro
Wyróżnienie: Wspieranie roślinnych innowacji – foodtech.ac

Najlepszy Roślinny Produkt Roku

19 nominacji najlepszych produktów rozłożyło się pomiędzy kilka kategorii produktowych. Sześć z nich powędrowało do zamienników mięsa w różnych formach, marek Planeat, Bezmięsny, Apollo, Violife, Sokołów i Tarczyński. Trzy z nominacji trafiły do zamienników ryb One Day More (tuńczyk), Lisner (przekąska a’la śledź) i Mihiderka (nie-śledzie). Pozostałe nominacje rozłożyły się między bardzo różnorodne produkty: od dań gotowych jak spaghetti Proste Historie Vegan, pizza Feliciana Dr. Oetkera i tofu tapas Polsoi, po napoje roślinne: Alpro PSST! To nie mlek*, It’s bean na bazie fasoli i Coconaut o smaku kawy na bazie wody kokosowej. Do tego witamina d3 z alg Naturell, smarowidła do pieczywa Naturale oraz pojedyncza nominacja za słodką przekąskę, dla batonika a’la sernik waniliowy Dobrej Kalorii. To właśnie ten produkt stanął na podium na trzecim miejscu. Druga nagroda powędrowała do pizzy Feliciany Dr. Oetkera – to druga po nagrodzie dla kanapki Green Cafe Nero z roślinnym kurczakiem Apollo nagroda dla produktu będącego wynikiem współpracy dwóch producentów: w skład Feliciany wchodzi roślinna alternatywa sera Violife. Pierwsze miejsce w tegorocznym Plebiscycie na Najlepszy Roślinny Produkt Roku zajął napój roślinny PSST! To nie mlek* Alpro. Jak zauważyła podczas gali dyrektorka marketingu Frisco, Marta Strzyżewska, napoje roślinne są kluczową kategorią, odpowiadającą za połowę sprzedaży produktów roślinnych – przynajmniej w przypadku tego dystrybutora online.

1 miejsce: Alpro PSST!… TO NIE MLEK* – Alpro
2 miejsce: Pizza Feliciana Vegan Verdure Piccante z Violife o smaku cheddar – Dr. Oetker
3 miejsce: Baton z nerkowców a’la sernik waniliowy – Dobra Kaloria

Jak podkreślił na zakończenie gali wręczenia nagród Maciej Otrębski: – O lat powtarzam jak mantrę, że przyszłość jest roślinna. Dzisiaj padło jednak kilkukrotnie, że mamy jeszcze dużo do zrobienia – dobrze mieć świadomość, że rośnie grono osób, które tę pracę wykonują.

Tegoroczne nominacje oraz nagrody powędrowały do produktów z najróżniejszych kategorii. Mocną okazała się kategoria alternatyw nabiału – główne nagrody dla napojów Alpro i Piątnicy potwierdzają dane sprzedażowe o stabilności tego rodzaju produktów. W plebiscycie zostały nominowane i wyróżnione alternatywy mięsa oparte o różne rodzaje białka i o różnych zastosowaniach, tak jak roślinny tuńczyk, śledzie, kurczak, wędliny, serdelki, itd… wybory publiczności konsumenckiej obrazują, jak rozbudowana jest już ta kategoria produktowa. Do tego docenione zostały produkty takie jak dania gotowe i przekąski oraz te będące wynikiem współprac różnych producentów, co pokazuje, w jak wysokim stopniu rozwinięta jest już branża roślinna w Polsce.

Źródło: Roślinniejemy

Rynek Dostawców HoReCa – RAPORT 2023
>> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <<

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału zabronione.

Milena Kaszuba-Janus

Redaktor naczelna Nowości Gastronomiczne, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum. Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Warszawskim. Z wydawnictwem BROG B2B związana od ponad czterech lat, gdzie od września 2018 pełni funkcję redaktor naczelnej Nowości Gastronomicznych oraz redaktor portalu Horecanet.pl i magazynu Sweets & Coffee. Współorganizuje najważniejsze wydarzenie dla branży gastronomicznej Food Business Forum. Odpowiada za dobór tematów dyskusji oraz podnoszenie jakości wydarzenia pod kątem merytorycznym. Dba także o różnorodność panelistów i prelegentów. Przeprowadziła wywiady m.in. z Karolem Okrasą, Arturem Jarczyńskim czy Andreą Camastrą. Prywatnie szczęśliwa żona, fanka czekolady i dobrej kuchni, miłośniczka zumby, literatury grozy i Justina Timberlake’a.

Opublikowano: 27.02.2023
Aktualizacja: 27.02.2023