V konferencja Plant-Powered Perspectives za nami!

Udostępnij artykuł

[POD NASZYM PATRONATEM] Piąta edycja konferencji Plant-Powered Perspectives za nami: ponad 300 uczestników, 23 wystawców w strefie Showroom, 35 prelegentów i prelegentek na dwóch scenach, 7 startupów w Plant-Powered Pitching oraz najświeższe dane na temat roślinnych innowacji w branży spożywczej.

Plant-Powered Perspectives

Słowem tegorocznej konferencji jest ekosystem” – podsumowywali po Plant-Powered Perspectives prowadzący scenę główną, Maciej Otrębski i Katarzyna Sałata. Ta edycja konferencji jak nigdy dotąd pokazała, że przemiany systemu żywnościowego zachodzą międzysektorowo, w ramach współprac organizacji, start-upów, firm i instytucji. Wszystkie muszą działać jak sprawny ekosystem, bo od ich powiązanych ze sobą działań zależy przyszłość etycznej produkcji żywności – a goście tegorocznej Plant-Powered Perspectives pokazali, że właśnie tam dążą.

Odpowiedzialność za przemiany systemu żywnościowego nie może spoczywać tylko na konsumentach. Oni mają dużą moc sprawczą, ale muszą mieć przestrzeń na zrównoważone wybory – mówił Piotr Grabowski z akceleratora start-upów foodtech.ac podczas panelu o źródłach finansowania roślinnej rewolucji.

Biznes musi mieć warunki do zmian – potrzebujemy państwowych programów, za którymi idą konkretne rozwiązania, których potrzebujemy już teraz – nie mamy dużo czasu” – dodała Karolina Kubara, współwłaścicielka marki Dobra Kaloria. Michał Siwek z PNB Paribas podkreślił, że te rozwiązania nadchodzą w ramach polityk środowiskowych i przygotować się do nich musi również sektor finansowy. Po raz pierwszy w programie konferencji znalazł się panel o zmianach instytucjonalnych (pod patronatem Parlamentu Europejskiego); Ann Sarah Madi podzieliła się praktykami rządu Izraela, jak finansowanie rozwoju roślinnych start-upów czy badań nad mięsem hodowanym komórkowo.

Poznaliśmy ogólną sytuację roślinnego segmentu branży spożywczej w oparciu o dane eksperckie: chociaż sprzedaż i tempo rozwoju rynku spada, to po przyjrzeniu się jego poszczególnym aspektom, prognozy są pozytywne. Alternatywy mięsa aż dwukrotnie zwiększyły swoją sprzedaż w porównaniu do początku roku, a 35 proc. polskich konsumentów deklaruje ograniczenie mięsa według danych zaprezentowanych przez Monikę Dyrdę i Aldonę Padulę (Nielsen IQ). Wegan i wegetarian jest stosunkowo niewielu, ale już około 30 proc. Polaków to fleksitarianie – potwierdził Grzegorz Mech z Gfk Polonia.

Roślinny nabiał i mięso to kategorie produktów rozwijających się szybciej, niż pozostałe artykuły spożywcze, a do tego produkty roślinne cenowo zbliżają się do produktów odzwierzęcych. Takeaway.com zanotowało w zeszłym roku gigantyczne wzrosty sprzedaży kuchni wegańskiej, czym podzieliła się Katarzyna Makowska. O rozwoju polskiej branży roślinnej mógł się zresztą na własne oczy przekonać każdy, kto był uczestnikiem lub uczestniczką Plant-Powered Perspectives w tym roku i w poprzednich latach – świadczyła o nim strefa Showroom, dużo bogatsza niż do tej pory.

Podczas konferencji miały miejsce aż dwie premiery nowych produktów – roślinnego tatara od Planeat oraz roślinnego tuńczyka Plantway. Swoje stoiska miały też niektóre start-upy, które zostały zakwalifikowane do konkursu Plant-Powered Pitching – wysokobiałkowy ser z łubinu Serio, który zdobył główną nagrodę jury i publiczności; My Egg, roślinne jajko w płynie, pozwalające na szybkie przygotowanie naleśników, omletów czy jajecznicy – zdobywca drugiego miejsca w konkursie; oraz FoodJack, roślinny zamiennik mięsa z owoca chlebowca. Oprócz nowych graczy, produkty o mocnej już pozycji rynkowej zaprezentowały m.in. Magda Roślinna, It’s Bean, VioLife czy Zdrowidło.

NOWOŚCI GASTRONOMICZNE październik-listopad 2022
>> kliknij, aby zapoznać się z pełnym wydaniem <<

Źródło: Plant-Powered Perspectives by RoślinnieJemy

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.

Opublikowano: 08.11.2022
Aktualizacja: 08.11.2022