[SPECJALNIE DLA NAS] Polski rynek rozwija się dynamicznie, co odzwierciedla zarówno miarowo wzrastająca podaż, jak i niesłabnący popyt – wynika z raportu CBRE „Rynek hotelowy w Polsce 1 pół. 2019 r.”. Mimo zwiększających się kosztów budowlanych, sektor intensywnie rozrasta się pod względem liczby obiektów planowanych i w budowie, a międzynarodowe sieci coraz większą uwagę zwracają na rynki regionalne. Według ekspertów CBRE, mimo, że najistotniejsze transakcje odbywają się w największych miastach, takich jak Warszawa i Kraków, to dynamiczny rozwój m.in. Gdańska, Katowic czy Łodzi również przyciąga rodzimy i zagraniczny kapitał.

Obecnie rynek hotelowy największych polskich miast ma ograniczoną ofertę sprzedaży hoteli o wartości powyżej 20 mln EUR, które budzą najwyższe zainteresowanie zagranicznych inwestorów. Ponadto Warszawa, która do tej pory była priorytetową lokalizacją dla międzynarodowych sieci, jest już przez nie traktowana jako rynek nasycony. To otwiera nowe możliwości dla miast regionalnych, gdzie oferta hotelowa nie jest jeszcze tak mocno rozbudowana i inwestorzy przy mniejszym lub zbliżonym wkładzie mogą liczyć na większy zwrot z inwestycji.
– Z roku na rok coraz więcej inwestorów wywodzących się z innych sektorów rynku nieruchomości komercyjnych decyduje się na lokowanie kapitału w obiekty hotelowe. Co istotne, nie ograniczają się do największych miast, świadomie rozszerzając obszar poszukiwań interesujących lokalizacji o miasta regionalne. Biorąc pod uwagę rosnący nieprzerwanie od pięciu lat popyt na usługi noclegowe, oceniamy, że stan ten się utrzyma, a inwestorzy docenią także potencjał jeszcze mniejszych polskich miast, jak np. Zielona Góra, Lublin, czy Białystok. W tych lokalizacjach wciąż brak wielu międzynarodowych sieci, jednak wedle naszych prognoz już niedługo może to ulec zmianie – podsumowuje Rafał Rosiejak, dyrektor Działu Hotelowego w CBRE. I dodaje: – Potwierdza to rosnąca liczba skierowanych do nas próśb o ocenę efektywności finansowej mniejszych miast regionalnych. To standardowa procedura – międzynarodowe sieci zanim udzielą franczyzy chcą mieć pewność, że dana lokalizacja jest zarówno wizerunkowo, jak i finansowo odpowiednia.
Regiony przyciągają klientów biznesowych
Wzrastający popyt jest widoczny w większości polskich miast, jednak najszybciej w ciągu ostatnich pięciu lat rosło zapotrzebowanie na usługi noclegowe w Gdańsku (+12,7 proc.). Niewątpliwie będzie to miało pozytywne przełożenie na możliwość wchłonięcia przez rynek nowej podaży miejsc noclegowych powstającej m.in. na Wyspie Spichrzów. Według analizy ekspertów CBRE, dynamiczny wzrost popytu w Gdańsku wynika przede wszystkim z wydłużania się wysokiego sezonu dla gości indywidualnych, rosnącej liczby międzynarodowych wydarzeń, a co za tym idzie także liczby klientów biznesowych. Kolejnym odnotowującym większe zainteresowanie miastem są Katowice, gdzie w latach 2012-2017 średni wzrost popytu wyniósł +10,7 proc. Duży wpływ na ten skok miał organizowany tam szczyt klimatyczny ONZ, a także przejęcie Spodka i MCK w zarządzanie przez prywatną firmę. Popyt w wyżej wymienionych miastach, a także w Łodzi, Poznaniu czy Wrocławiu jest przede wszystkim generowany przez klientów biznesowych, co jest bezpośrednią konsekwencją rozwoju firm, coraz większej aktywności w regionalnym sektorze biurowym oraz organizowanych w tych lokalizacjach dużych targów i konferencji.
Materiał powstał specjalnie na potrzeby publikacji:
RYNEK HOTELARSKI W POLSCE – RAPORT 2019
>kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem<

Gdańsk znowu na prowadzeniu
Od 2013 do 2018 roku w Warszawie podaż miejsc noclegowych w hotelach rosła systematycznie o średnio 5,5 proc. rocznie. Wedle szacunków CBRE, w ciągu następnych lat w związku z planowanymi i trwającymi inwestycjami tempo przyrostu podskoczy jeszcze do poziomu 6,3 proc.
W najbliższym czasie najwięcej miejsc noclegowych przybędzie w Gdańsku, w którym otworzyły się hotele Radisson Hotel & Suites oraz Holiday Inn Gdansk City Centre. Natomiast wolniej rozwijający się w ostatnich latach rynek łódzki, w ciągu najbliższych pięciu lat zaoferuje średnio o ponad 5,6 proc. miejsc noclegowych więcej.
Więcej luksusu
Z roku na rok oferta hotelarska w Polsce się powiększa. Co istotne, na rynku pojawia się coraz więcej zagranicznych sieci i nowych luksusowych marek. W 2023 roku spodziewamy się otwarcia pierwszego obiektu Four Seasons w Warszawie. W planach jest również debiut hoteli Curio Collection By Hilton w Krakowie i Poznaniu. Ponadto do końca 2019 r. we Wrocławiu ma zostać otwarty luksusowy hotel butikowy MGallery by Sofitel.

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.