Cechy i kompetencje przywódcy drogą do sukcesu hotelu

Udostępnij artykuł
Ostatnio, coraz częściej pojawiają się komunikaty ostrzegające przed konsekwencjami nieustającego wzrostu liczby: obiektów, nowych form wynajmu krótkoterminowego i inwestycji typu condo. Rok 2019 jest już blisko, tak jak kolejne otwarcia. Priorytetowe zadania hotelu wciąż oscylują wokół tematów związanych z zarządzaniem personelem, coraz częściej mówi się o efektywnym przywództwie. Rola lidera jest jedną z najważniejszych ról i wpływa decydująco na wszystkie obszary funkcjonowania obiektu.

Rzeczywistość nie jest łatwa. Możemy to dostrzec w kreatywnym działaniu specjalistów z obszaru HR, którzy trudzą się w wyszukiwaniu kolejnych benefitów, zachęcając do aplikowania o pracę. Wciąż łudzimy się, że dobry marketing i karnet na siłownię załatwią sprawę. Podnoszenie wysokości wynagrodzeń, oczywiście wpływa na atrakcyjność pracy, zwłaszcza dla osób, które posiadają niewielkie doświadczenie i znajdują się na początku swojej drogi zawodowej. Podwyżki są nieuniknione, również tam, gdzie wynagrodzenia na stanowiskach liniowych są na absurdalnie niskim poziomie. Często, zapominamy jednak o tym, co jest równie ważne, jeśli nie najważniejsze. Możemy zaproponować pracownikom siedmiogodzinny czas pracy z utrzymaniem ośmiogodzinnego wynagrodzenia, możemy wpleść element pracy zdalnej raz w tygodniu na stanowiskach, które na to pozwalają. Najmłodsi pracownicy, i nie tylko, z pewnością będą zadowoleni. Zasadniczym pytaniem jednak jest, jaki efekt chcemy takimi działaniami uzyskać? Czy dzięki temu osiągniemy pełną lojalność nowozatrudnionej osoby i gwarancję, że przepracuje z nami więcej niż pół roku? Czy może, jesteśmy tak zdesperowani i niepewni efektów trwającej rekrutacji, że jesteśmy w stanie obiecać wiele?

Zdecydowanie trudniej jest nam mówić o faktach i o tym jaki zespół chcemy stworzyć, jakie wartości będą towarzyszyły prowadzonej przez nas działalności i co jest dla nas najważniejsze, jakie środowisko pragniemy wykreować. Budowanie zaangażowanego i odpowiedzialnego za efekt zespołu, to zdecydowanie rola lidera – dyrektora. To on stoi na czele organizacji, jest uosobieniem i obietnicą wartości tworzonej lub już funkcjonującej kultury organizacyjnej. Stanowi odzwierciedlenie zasad i spójności organizacji. Jakie osoby piastują te stanowiska i jakie elementy osobowości odgrywają kluczową rolę? Kilka ostatnich artykułów poświęconych było kompetencjom i cechom skutecznych liderów. Co powoduje, że nie wszystkie zespoły tryskają entuzjazmem, a wskaźnik rotacji jest znacząco wyższy od wskaźnika odpowiadającego naturalnemu procesowi? Jakie zachowania, indywidualne cechy osób stojących na szczycie organizacji, wręcz uniemożliwiają zbudowanie zdrowego zespołu?

Refleksja poświęcona sprawowanej roli, obiektywne przyjrzenie się własnym, mocnym i słabym stronom, analiza powtarzających się zachowań wywołujących negatywne reakcje zespołu, zdefiniowanie obszarów wymagających doskonalenia, to wciąż niezbyt popularne narzędzia w rękach kadry najwyższego szczebla. Dyrektorzy hoteli chętnie wysyłają kierowników na przeróżne szkolenia, sądząc, że to wystarczy. Tak naprawdę, nikt nie analizuje indywidualnych potrzeb konkretnej osoby, liczy się jedynie odhaczony kurs. Sprawa została załatwiona. A dyrektor… przecież jest dyrektorem, więc jakich kompetencji może mu brakować?

Tak jak już wcześniej wspominałam, bardzo często, odpowiedzialnością za niesatysfakcjonująca sytuację w obiekcie obarczamy rzeczywistość. Szukamy wymówek i usprawiedliwień na zewnątrz. Za niski standard obsługi gościa odpowiadają zbyt częste rotacje, te z kolei wynikają z rynku pracownika, z którym borykamy się od kilku lat. Młode pokolenie, też nam nie ułatwia: roszczeniowe i niezaangażowane w wykonywane obowiązki. Wynagrodzenia w budżecie nie spinają się zupełnie, bo przecież rotacja, ciągłe szkolenia nowych osób, wypłacanie ekwiwalentów za niewykorzystany urlop, no i oczywiście nadgodziny ostatnich osób w hotelu, które są w stanie pokryć „chwilowe” braki personelu, to najdroższe rozwiązania. Co w takiej sytuacji możemy zrobić?…

Autorką jest Marta Kustosz
hotelarz, coach rozwoju zawodowego
właścicielka Praktyka Zmian

Cały artykułu publikujemy w:

ŚWIAT HOTELI WRZESIEŃ-PAŹDZIERNIK 2018
> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.