[TYLKO U NAS] Pokolenie Z – zwane też pokoleniem multitasking lub zoomers – urodzone po 1995 roku, stanowi większość początkujących pracowników, którzy nigdy nie doświadczyli pracy przed pandemią. Ten brak zakotwiczenia, wraz z poważnymi zmianami pokoleniowymi, oznacza, że pokolenie Z jest przygotowane do radykalnej zmiany oczekiwań w miejscu pracy. Ale tylko wtedy, gdy potrafimy utrzymać ich motywację i zaangażowanie.

Motywacja
Przestrzeń do poszukiwania prawdy
Utrzymanie codziennego entuzjazmu jest wyzwaniem dla każdego pracownika. W przeszłości mogło to być coś tak prostego, jak zaoferowanie pracownikom bezpłatnego członkostwa w siłowni, biura przyjaznego psom lub cateringu.
Te korzyści nie będą wystarczające dla pokolenia Z, zwłaszcza, że firmy pozwalają swoim pracownikom na pełną pracę zdalną. Motywowanie pokolenia Z jest niemożliwe, jeśli nie rozumiesz wpływów, które odróżniają je od innych pokoleń. W przeciwieństwie do większości milenialsów pokolenie Z nie pamięta życia przed smartfonami czy mediami społecznościowymi.
Dzięki nieskrępowanemu dostępowi do niemoderowanych platform mediów społecznościowych podczas dwóch politycznie dzielących prezydencji zoomers dorósł, próbując nadać sens sprzecznym opiniom i rzeczywistości. W rezultacie „poszukiwanie prawdy” jest drugą naturą tego pokolenia. Zamiast przyjmować oświadczenia według wartości nominalnej, pokolenie Z kwestionuje i bada różne opinie na dany temat, zanim dojdzie do własnych wniosków.
Wspieranie tego zachowania może stymulować innowacje poprzez odkrywanie nowych perspektyw i możliwości. Oprócz utrzymywania dużego zaangażowania pracowników pokolenia Z w ich codzienną pracę. Z drugiej strony, twierdzenie o wąskim lub pojedynczym sposobie robienia rzeczy sprawia, że pokolenie Z czuje się bezsilne i niezaangażowane.
Zamiast prosić pracownika o naprawienie błędu, poproś go o zbadanie jednego z nich. Nawet jeśli potrafisz naprawić błąd szybciej, oni zaangażują się w problem i opracują rozwiązania wyższej jakości. Wszystko, co musisz zrobić, to dać im przestrzeń.
Podsumowując, stworzenie przestrzeni do poszukiwania prawdy oznacza przekształcenie „zadań” w „problemy” i pozwolenie pokoleniu Z na odjęcie części obowiązków, do których być może jesteś przyzwyczajony.
Relacje Pokolenie Z pragnie znaczących relacji i przyjaźni w pracy, ale ma trudności z ich budowaniem. Dlatego osobiste, regularne spotkania z zespołem są bardzo ważne. W całkowicie zdalnych środowiskach pożądane jest tworzenie poczucia wspólnoty i połączenia dla pokolenia Z. Zwłaszcza, że firmy nadal wdrażają pracę w pełni zdalną i dołączają do niej nowi pracownicy z całego świata.
Empatia W miarę jak milenialsi przechodzą do zarządzania, nieco kontrowersyjny styl zarządzania „przyjaciel i menedżer” nadal zyskuje na popularności. Starsze pokolenia uważały, że ten styl tworzy konflikt interesów, ponieważ przyjaciele mają tendencję do przedkładania jednostek nad firmę.
Pokolenie Z faktycznie najlepiej reaguje na ten styl zarządzania. Chcą, abyś cenił ich jako jednostki, a jednocześnie był niesamowicie bezpośredni i przejrzysty.
Jedno jest pewne, pokolenie Z gardzi menedżerem, który chowa się za warstwami formalności lub żargonem korporacyjnym.
Niektóre zmiany pokolenia Z obejmują mniej formalną komunikację, wysoką empatię dla jednostki i zrozumienie, że życie ludzi jest ważniejsze od potrzeb firmy. Już nie wystarczy mieć odpowiednie doświadczenie, z którego początkujący pracownicy mogą się uczyć. W pokoleniu, dla którego praca nie jest podstawą ich tożsamości, pokolenie Z szanuje menedżerów, którzy są empatyczni, autentyczni i myślą niezależnie.
Rozwój
Wielofunkcyjne ścieżki kariery
Pokolenie Z ma zwykle duży przekrój zainteresowań i hobby poza pracą. Wczesny dostęp do internetu i silne pragnienie indywidualizmu pozwoliły im z łatwością próbować nowych rzeczy w latach, w których się kształtowali. W przeciwieństwie do poprzednich pokoleń, nie żyją, aby pracować. Zwłaszcza jeśli każdego dnia wykonują pojedyncze zadanie.
Aby sprostać potrzebom pokolenia Z, menedżerowie będą musieli ponownie rozważyć sztywność obecnych ścieżek kariery. W krótszej perspektywie menedżerowie będą musieli stwarzać pokoleniu Z możliwości odkrywania innych ról i zainteresowań. Poza ich codzienną pracą, która może obejmować obserwację, role rotacyjne, projekty związane z pasją, itp.
Niezależnie od tego, w jaki sposób zdecydujesz się wdrożyć tę wiedzę, dostosuj swoją strategię do wartości firmy i upewnij się, że nie prosisz swoich podwładnych o wykonanie większej ilości pracy bez dodatkowego czasu.
Zachęcanie do zadawania pytań
Pokolenie Z ma trudności z zadawaniem pytań, ponieważ dorastało z ogromnymi ilościami informacji na wyciągnięcie ręki. Zamiast zadawać pytania, zwykle sami szukają odpowiedzi, co niekoniecznie jest złe. Widzieliśmy już, że „poszukiwanie prawdy” jest…Cały tekst publikujemy w Świat Hoteli maj-czerwiec 2023. Kliknij, aby zapoznać się z pełną treścią.
Aneta Ykema
założycielka i dyrektor zarządzająca
Hoteliart

© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.