Spa jest inwestycją kosztowną, zarówno na etapie projektowania, jak i w funkcjonowaniu. Mimo tego, oferta coraz bardziej się demokratyzuje i liczne obiekty, nawet o powierzchni względnie skromnej, mogą sobie pozwolić na usługi spa przyciągające gości. Warunkiem jest jednak odpowiednie wykorzystanie przestrzeni i wybór wyposażenia, z uwzględnieniem zaplanowanego budżetu, jakości i doświadczenia gości.
Przede wszystkim powierzchnia powinna być zaaranżowana i wyposażona zgodnie z przyjętą koncepcją oraz projektem. Wszystko od rozmiaru basenu po dekoracje w wypoczywalni powinno być wynikową analiz i przemyślane pod kątem rentowności oraz charakteru usług dedykowanych wybranej grupie docelowej. Druga zasada: spa nie może być tylko ładne. Powinno być praktyczne, łatwe w utrzymaniu i bezpieczne. Trzeba pamiętać o przepływie ruchu w głównych strefach – mokrej (basen i sauny), suchej (gabinety zabiegowe), wypoczynku i oczywiście recepcji, przestrzegając zasady niekrzyżowania się ścieżki brudnej i czystej.
Strefa mokra
Będzie najbardziej reprezentatywną częścią spa. Najbardziej też wpłynie na wizerunek i będzie najlepszym argumentem marketingowym. Jest najtrudniejsza w konstruowaniu, zarówno pod względem finansowym, jak i technicznym, szczególnie budowa basenu, która koniecznie powinna być powierzona profesjonalistom z dobrym serwisem. Ze względu na wymagania techniczne (struktura budynku, kubatura, media, wentylacja, pomieszczenia techniczne, itd.) strefa ta powinna być zintegrowana z projektem od pierwszych koncepcji.
Możliwości koncepcji basenu i wyposażenia z nim powiązanego są bardzo szerokie. Różne rodzaje niecek basenowych (inox, ceramiczne, foliowe), wielkości i kształty, atrakcje wodne (dysze, gejzery, wylewki, wodospady, kurtyny), brodziki dla dzieci, jacuzzi wewnętrzne, a może także zewnętrzne… Nie zapominajcie jednak, że basen jest inwestycją drogą, długą w amortyzacji i o małej możliwości wprowadzania zmian. Błędy koncepcyjne czy wykonawcze kosztują dużo i bywają nieodwracalne. Dlatego też warto poświecić czas na dopracowanie projektu i dostosowanie go do możliwości technicznych i finansowych oraz przede wszystkim biznes planu. Im więcej dostarczycie architektom informacji dotyczących grupy docelowej, filozofii miejsca i rentowności, tym większe będą szanse na udany produkt finalny, zarówno jeżeli chodzi o doświadczenia gościa, jak i koszty utrzymania.
Baseny podlegają aktualnie rygorystycznym kontrolom Sanepidu (Dz.U. 2015 poz. 2016 Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać woda na pływalniach). Oczywiście jakość wody i czystość powinny być nienaganne. Nie można zapomnieć o uwzględnieniu wydatków z tym związanych (analizy, środki, ale również personel techniczny, sprzątający, a także ratownicy).
Należy również stale mieć na względzie fakt, że spa to miejsce relaksu i wypoczynku. Szczególną uwagę należy zwrócić na dźwiękoszczelność, temperaturę (hałas i zimno są główną przyczyną reklamacji gości), dekorację, jakość wykorzystywanych materiałów i ich instalacji.
W każdym spa znajdziemy strefę saun. Tradycyjnie oferta obejmuje saunę suchą (o wysokiej temperaturze i niskiej wilgotności ), saunę parową (o średniej temperaturze i wysokim stopniu wilgotności – parze), często uzupełnianą o saunę IR (nagrzewaną promiennikami infra red, o temperaturze 40-50 stopni, czyli dwa razy mniej aniżeli klasyczna sauna sucha). Sauny, szczególnie parowe są często połączone z aromaterapią, chromoterapią i muzykoterapią, prysznicem sensorycznym (tropikalnym, szwedzkim, dyfuzorami solanki), by zapewnić bogate doświadczenia multisensoryczne. Kąpiele w saunach doskonale przygotowują ciało do dalszych zabiegów. Uzasadnionym może być stworzenie hammamu ze stołem do peelingów i masaży czy może do okładów glinką (rasul). Łaźnia parowa ma też tę zaletę – występuje w różnych szerokościach geograficznych i w różnych kulturach. Upraszczając, wystarczy generator pary i odpowiednia aranżacja by przenieść gości w świat orientalny, słowiański, skandynawski, japoński czy amerykański…
Poza klasyczną ofertą można zaproponować biosauny czy wyjątkowe instalacje tematyczne: saunę kamienną (Stonebath), parową farmerów (Brechelbath), japońską saunę skalną Ganbanyoku, z kąpielą w sianie (Kraxenstove), czy w aromacie pieczonego chleba (Breadbath).
Od pewnego czasu rozwija się także, w uzupełnieniu ciepła, doświadczenie bazujące na odczuciu zimna. Wszystko wskazuje na to, że od impulsu krioterapii zimno stało się mocną i trwałą tendencją a nie tylko fenomenem mody: kabiny i prysznice śnieżne, groty, ściany i fontanny lodowe, frigidarium są bardzo cenione przez gości i oferują amatorom saun oryginalny szok termiczny.
Wreszcie, postęp domotyki pozwala dzisiaj na wiarygodne zarządzanie całego wyposażenia w sposób scentralizowany z poziomu recepcji przy pomocy tabletu czy laptopa. Warto zainwestować w taką technologię, która ostatecznie pozwala zaoszczędzić energię i koszty personelu.
Podobnie jak basen, sauny powinny być wykonane przez profesjonalne firmy z doświadczeniem. Mimo, że tendencja wykorzystywania wyposażenia do użytku domowego, dużo tańszego jest dosyć silna, instalujcie tylko sprzęt profesjonalny. Piece do saun domowych nie są przystosowane do całodziennego funkcjonowania i szybko ulegną eksploatacji. Ponadto traci się gwarancję. Ostrożnie podchodzić też trzeba do sprzętu bezpośrednio importowanego z Azji o cenach podejrzliwie konkurencyjnych. Czy mają certyfikaty UE? Gwarancję? Czy części zamienne są dostępne łatwo i szybko? Czy pracownicy działu technicznego będą w stanie sami dokonać naprawy?
Strefa relaksu
Jest to miejsce, które niestety często jest najgorzej dopracowane w spa, przede wszystkim w spa hotelowym. Kiedy jest się przyzwyczajonym do tego, że każdy centymetr kwadratowy ma generować przychód, ciężko jest zaakceptować poświęcenie przestrzeni na „nic nie robienie”. A przecież wypoczynek to integralna część konceptu spa & wellness i dla wielu gości żyjących w codziennym stresie „nic nierobienie” jest luksusem, za który się płaci. Na tej powierzchni, bardziej niż w technicznej strefie mokrej, można wykazać…
Autorką jest Aneta Muller
właścicielka Spa Consulting
Cały tekst publikujemy w:
ŚWIAT HOTELI
NAJBARDZIEJ PRAKTYCZNE, NOWOCZESNE I NIEZALEŻNE
CZASOPISMO HOTELARZY
> link do aktualnego numeru <
© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.