[SPECJALNIE DLA NAS] 4 maja zakończył się koronawirusowy lockdown i hotele mogą znowu przyjmować gości. W dobie epidemii nie sposób będzie uniknąć sytuacji takich jak np. w hotelu z Rewala. Problematyka odpowiedzialności cywilnej oraz karnej związanej ogólnie z zakażeniem COVID-19 jest bardzo złożona i w głównej mierze zależy od danego stanu faktycznego, w związku z czym nie sposób poruszyć wszystkich aspektów tego zagadnienia. Poniżej przybliżone zostaną najważniejsze z punktu widzenia hotelu zasady tej odpowiedzialności.

Co do zasady można wskazać dwie podstawy odpowiedzialności cywilnej za zakażenie koronawirusem – deliktową oraz kontraktową. Aby móc przypisać odpowiedzialność deliktową (hotelowi lub konkretnemu gościowi) za zakażenie koronawirusem po pierwsze musi powstać szkoda, pod drugie musi wynikać z zawinionego i bezprawnego działania, a po trzecie musi istnieć związek przyczynowy pomiędzy czynem niedozwolonym a szkodą, jako jej normalnym następstwem.
Jeżeli w hotelu zakwateruje się osoba, która ma pełną świadomość kontaktu z chorym na COVID-19 (albo co gorsza ma świadomość, tego, że sama jest zakażona), przy czym zataja ten fakt przed personelem (np. w ankiecie dotyczącej stanu zdrowia), w efekcie czego w hotelu powstaje ognisko wirusa i dochodzi do zamknięcia obiektu oraz poddania kwarantannie gości i personelu, wystąpienie wobec sprawcy deliktu o odszkodowanie, za szkodę majątkową poniesioną przez właściciela hotelu, jest jak najbardziej dopuszczalne. Z podobnym roszczeniem wobec sprawcy mogą wystąpić inni zakażeni goście lub ci z nich, którzy ponieśli szkody z tytułu przymusowej kwarantanny, ale nie zostali zakażeni.
Należy pamiętać, że ciężar udowodnienia przed sądem istnienia przesłanek odpowiedzialności spoczywa na poszkodowanym.
Może jednak okazać się, że ognisko koronawirusa będzie na tyle duże, że niemożliwe będzie stwierdzenie, kto je zapoczątkował. W takiej sytuacji hotelarz powinien liczyć się z ewentualnymi pozwami gości, którzy ulegli zakażeniu w trakcie pobytu. Pomimo tego, że co do zasady ciężar dowodu spoczywa na poszkodowanym, to w przypadku wielu zachorowań w tym samym czasie w konkretnym hotelu, możliwe będzie powołanie się przez osoby poszkodowane tzw. dowód prima facie („samo przez się”) – i tak naprawdę będzie wystarczyło wykazać, że w okresie, kiedy poszkodowani przebywali w hotelu, stwierdzono tam ognisko COVID-19, w związku z czym zachodzi domniemanie, że i oni wtedy zakazili się w hotelu.
W związku z powyższym, hotelarze powinni przeanalizować ogólne warunki posiadanych umów ubezpieczenia, pod kątem sprawdzenia czy ubezpieczenie obejmuje zarażenia chorobami zakaźnymi. Warto też rozważyć wykupienie dodatkowego ubezpieczenia w zakresie obejmującym szkody wywołane przez COVID-19.
Nie należy zapominać, że pomiędzy hotelem a gościem dochodzi do zawarcia umowy, zazwyczaj ustnej. Obecnie hotele coraz częściej wprowadzają regulaminy dotyczące nowej „covidowej” rzeczywistości, z których wynikają konkretne obowiązki, takie jak np. obowiązek złożenia oświadczenia w trakcie zakwaterowania dotyczącego stanu zdrowia gościa. W przypadku złożenia takiego oświadczenia niezgodnego z prawdą, co w następstwie spowodowało powstanie szkody, hotelarz będzie mógł wytoczyć powództwo o odszkodowanie, którego podstawę będzie stanowić niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania umownego przez gościa hotelowego.
Informacje dotyczące COVID-19 cały czas elektryzują opinię publiczną, a przez to bardzo szybko się rozprzestrzeniają. Plotki o wirusie w danym hotelu, mogą skutkować odwołaniem rezerwacji przez wielu gości czy wystawieniem hotelowi negatywnych opinii, co może być traktowane jako naruszenie dóbr osobistych przedsiębiorcy skutkujące odpowiedzialnością osoby dokonującej takiego naruszenia.
Oprócz odpowiedzialności cywilnej, nieodpowiedzialne zachowanie w związku z panującą epidemią może skutkować także odpowiedzialnością karną. Ustawodawca jedną z tzw. tarcz…
Autorem jest Paweł Błasiak
prawnik Kancelaria Strażeccy, Jaliński I Wspólnicy
Cały tekst publikujemy w:
ŚWIAT HOTELI czerwiec-lipiec 2020
>> kliknij, aby się zapoznać się z pełnym wydaniem <<


© BROG B2B Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.
Dalsze rozpowszechnianie powyższego materiału jest zabronione.