Lobbing za hotelowym lobby

Udostępnij artykuł

Recepcja musi zapewnić maksymalnie sprawną i oczywiście profesjonalną obsługę gości. Natomiast lobby jest miejscem, gdzie oprócz formalności związanych z przyjęciem i meldunkiem można odpocząć lub poczekać na gości hotelowych, ale również coraz częściej jest to też miejsce wieczornych spotkań z przyjaciółmi czy spotkań biznesowych. – Projektując lobby hotelowe oraz recepcję należy oczywiście kierować się ogólnymi zasadami projektowania obiektów hotelowych oraz normami mówiącymi o niezbędnych funkcjach i powierzchniach poszczególnych pomieszczeń hotelowych. Oprócz zasad wynikających z przepisów i ergonomii (funkcjonalność i powiązanie z innymi zespołami obsługowymi), niezmiernie ważna jest funkcja reprezentacyjna lobby baru i samej recepcji. Jest to pierwszy kontakt gościa z hotelem, wprowadza w jego klimat i standard, zapowiada to, z czym mamy się spotkać wewnątrz obiektu – mówi Ewa Horn z biura projektowego Modus. Wystrój, funkcja i obsługa od wejścia do hotelu powinna przekonać klienta o słusznym wyborze i o perspektywie miłego i komfortowego, zgodnego z oczekiwaniem, pobytu. Podobnego zdania jest Anna Buczny ze Studia Buczny Design. – Lobby hotelowe jest najbardziej reprezentacyjną przestrzenią w hotelu. W zasadzie mówi o obiekcie i jego standardzie prawie wszystko. Współczesne lobby łączą w sobie wiele funkcji jednocześnie, stając się miejscem, gdzie spędza się czas pracując, odpoczywając, smakując specjały w barach i restauracjach znajdujących się w strefie wielkoprzestrzennnego lobby. Taki sposób projektowania lobby jest odpowiedzią na współcześnie preferowany styl życia – dodaje Anna Buczny. Nieodłączną częścią lobby jest oczywiście recepcja, która coraz częściej w sieciowych hotelach zastępowana jest kilkoma niezależnymi od siebie stanowiskami. Jak mówi projektantka wnętrz, rozczłonkowana tradycyjna lada recepcyjna stwarza bardziej komfortowe warunki do „checkowania”. Jest to przykład nowego sposobu obsługi gości. Hotelarze zmierzają do tego, aby każdy czuł się wyróżniony już od progu.
Stylowy Mediolan i luksusowe Las Vegas
Hotelowe wnętrza na całym świecie zaskakują gości niebanalna formą, ale również luksusem. Zagraniczne, ale i krajowe projekty mogą stać się inspiracją dla inwestorów, którzy dopiero myślą, jak powinna wyglądać recepcja i lobby hotelowe w ich obiekcie. – Jeśli chodzi o najciekawsze projekty na pewno warto odwiedzić najwyższej klasy hotele we Włoszech (np. w Mediolanie przy okazji targów designu). Widać tam, jak dużą wagę przywiązuje się do detali wykończeniowych (zwłaszcza w nowych obiektach) i do elementów designerskich we wnętrzach. W czasie mojego pobytu w USA duże wrażenie zrobiły najbardziej luksusowe hotele Las Vegas. Poza częściowo kiczowatym przepychem, znajdują się tam miejsca, które rozwiązaniami i użytymi materiałami mogą być przykładem rozwiązań do naśladowania. Przy dużej konkurencji i nagromadzeniu obiektów hotelowych w jednym miejscu, każdy dba o maksymalne wyróżnienie oraz „dopieszczenie” swoich klientów. Tak aby właśnie do tego, a nie innego hotelu goście chcieli powrócić – opowiada Ewa Horn. Są to przykłady rozwiązań, które pokazują, jak w atrakcyjny sposób (przy użyciu najwyższej klasy materiałów) powiązać strefę recepcji z luksusowymi lobby barami, a jednocześnie połączyć tę przestrzeń z bardziej otwartą na gości z zewnątrz częścią handlowo-usługową.
Bar za ladą recepcyjną
Z ostatnio zrealizowanych przez biuro Modus projektów do szczególnie ciekawych zaliczyć można Centrum Spa & Welness w Dąbkach, gdzie w holu recepcyjnym znajduje się też lobby bar. Recepcja zlokalizowana jest na wprost wejścia, co pozwala od razu zaopiekować się gościem hotelowym. Bezpośrednim przedłużeniem lady recepcyjnej jest bar, co pozwala na nocną obsługę baru przez pracowników recepcji. Tak więc lobby bar jest bezpośrednio połączony z holem recepcyjnym, a ten z kolei ma połączenie z częścią restauracyjną i spa & wellness. Ciekawym pomysłem jest również wgląd na przestrzeń basenu, który swoją atrakcyjną formą – widoczną już z holu – zachęca do skorzystania z kąpieli.
Radisson Blu i De Rome
Jedną z najciekawszych realizacji – zdaniem Anny Buczny – jest lobby berlińskiego hotelu Radisson Blu, w którego centrum umieszczono gigantyczne akwarium. Jest to przykład nowoczesnej aranżacji, w której – dla wyrażenia wizji projektantów – zastosowano najnowsze technologie. – Często i chętnie architekci posługiwali się tu szkłem i światłem, które dzielą przestrzeń, jednocześnie „nie dzieląc jej”. Konsekwencją takich działań jest recepcja, którą tworzą niezależne stanowiska szklanych, podświetlanych kontuarów. Dzięki takiemu planowi recepcjonista nie jest „kimś niedostępnym”, wręcz przeciwnie, ma się wrażenie jakby czekał właśnie na nas – podkreśla projektantka.
Obok nowoczesnych hoteli budowanych z wielkim rozmachem, z zastosowaniem najnowszych technologii, powstają kameralne hotele butikowe, chętnie i powszechnie umieszczane w obiektach historycznych. W takich aranżacjach przeważnie wszystkie materiały są bardzo wysokiej jakości, dzięki czemu wytworne wnętrza idealnie wpisują się w historyczne tło. – W hotelu De Rome w Berlinie duża część wyposażenia została zaprojektowana przez włoskich projektantów specjalnie na potrzeby tego hotelu. Tu recepcja jest jak monumentalny pomnik, który pokryto wysokiej jakości skórą dla złagodzenia srogości jego wyrazu. To miejsce dla wybranych, ceniących sobie najwyższą jakość. Ekskluzywny charakter wnętrza hotelu De Rome podkreślony został nie tylko formą recepcji, ale również aranżacją lobby, na wyposażenie którego wykonano współcześnie kopie między innymi antycznych waz – opowiada Anna Buczny.
Względy estetyczne i oprawa plastyczna
Jeśli chodzi o ogólne trendy dotyczące projektowania lobby i recepcji można stwierdzić, że wystrój i wielkość tych przestrzeni wzrasta wraz ze wzrostem standardu obiektu. Ogólnie zauważa się coraz większą dbałość o względy estetyczne i oprawę plastyczną wnętrz oraz coraz wyższą jakość materiałów.
– Hotelarze zdają sobie sprawę, że wraz ze wzrostem konkurencji coraz większą uwagę przywiązuje się do wyglądu właśnie części wejściowej, jako tej najbardziej reprezentacyjnej i tej, która często decyduje o odbiorze całego obiektu. Rozplanowanie całości przestrzeni jest niezmiernie istotne już na etapie projektu architektonicznego. Musimy pamiętać o zastosowaniu najlepszych rozwiązań technicznych, informatycznych, ergonomicznych, a następnie całości nadać design odpowiadający wizji całego obiektu, stosując odpowiednie materiały wykończeniowe oraz podchodząc z wielką dbałością o najdrobniejsze szczegóły i detale – podsumowuje Ewa Horn.
 

Karolina Stępniak

Redaktor naczelna Świat Hoteli, redaktor Horecanet.pl, Sweets & Coffee, współorganizatorka Forum Rynku Hotelarskiego PROFIT HOTEL®, dyrektor wydawnicza, współwłaścicielka BROG B2B. Absolwentka wydziału dziennikarstwa Collegium Civitas w Warszawie. Doświadczenie zdobywała w takich pismach jak Gazeta Wyborcza i Życie Warszawy. Z firmą BROG Media (później BROG Marketing i BROG B2B) związana od grudnia 2010 roku. Początkowo jako dziennikarz w czasopismach Świat Hoteli i Nowości Gastronomiczne oraz portalu Horecanet.pl. Od lutego 2013 pełni funkcję redaktor naczelnej Świata Hoteli, a od stycznia 2018 roku dyrektor wydawniczej i współwłaścicielki wydawnictwa BROG B2B. Jest również współorganizatorką Forum Rynku Hotelarskiego Profit Hotel, a także odpowiedzialna za tworzenie portalu Horecanet.pl oraz współorganizację Forum Rynku Gastronomicznego Food Business Forum i Forum Rynku Kawiarni, Cukierni, Lodziarni, Piekarni Sweets & Coffee. Jest także wykładowczynią i członkinią Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula. Interesuje się polskim rynkiem hotelarskim i gastronomicznym. Prywatnie uwielbia sport, w szczególności bieganie, poza tym dobrą kuchnię i polskie kino. Szczęśliwa partnerka i mama Łucji.

Opublikowano: 20.04.2010
Aktualizacja: 20.04.2010